Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyden parantaminen osana toimitusprojektia
Lampinen, Maisa (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Lampinen, Maisa
2015
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506121701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506121701
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on parantaa toiminnanohjaus- eli ERP-järjestelmien käytettävyyttä osana ERP-toimitusprosessia, jota ohjaa vesiputousmaisesti etenevä Microsoftin kehittämä Sure step prosessimalli. Lähestymistapana käytetään toimintatutkimusta, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa järjestelmän käytössä esiintyvistä ongelmista, analysoida niitä ja esittää parannusehdotuksia tulevaa varten. Tutkimuksen kohteena on erään IT-yrityksen ERP-järjestelmätoimitusten läpivientimalli. Tiedon keruu suoritettiin osana erästä tämän yrityksen ERP-toimitusprojektia.
ERP-loppukäyttäjien havainnoinnista kävi ilmi, että suurimmat järjestelmän käyttöön liittyvät ongelmatilanteet johtuivat muutosvastarinnasta sekä virhetilanteista ja niistä palautumisesta. Kun näitä havaintoja peilattiin olemassa oleviin tutkimuksiin ja teorioihin, saatiin prosessin eri vaiheisiin useita yksittäisiä parannusehdotuksia, joita tässä tutkielmassa esitellään. Useimpia ehdotuksia yhdistää se, että loppukäyttäjiä tulisi aiempaa enemmän kuunnella ja osallistaa toimitusprojektiin, jotta käytössä esiintyviä ongelmia voitaisiin ennaltaehkäistä.
Havainnot ja parannusehdotukset herättivät ERP-toimittajaorganisaatiossa mielenkiintoa. Havaittujen ongelmien ennaltaehkäisy nähtiin tärkeänä asiana ja montaa esitettyä parannusehdotusta pidettiin toteuttamiskelpoisena; toisaalta monen ehdotuksen kohdalla raha nähtiin pullonkaulana toteuttamiselle.
ERP-loppukäyttäjien havainnoinnista kävi ilmi, että suurimmat järjestelmän käyttöön liittyvät ongelmatilanteet johtuivat muutosvastarinnasta sekä virhetilanteista ja niistä palautumisesta. Kun näitä havaintoja peilattiin olemassa oleviin tutkimuksiin ja teorioihin, saatiin prosessin eri vaiheisiin useita yksittäisiä parannusehdotuksia, joita tässä tutkielmassa esitellään. Useimpia ehdotuksia yhdistää se, että loppukäyttäjiä tulisi aiempaa enemmän kuunnella ja osallistaa toimitusprojektiin, jotta käytössä esiintyviä ongelmia voitaisiin ennaltaehkäistä.
Havainnot ja parannusehdotukset herättivät ERP-toimittajaorganisaatiossa mielenkiintoa. Havaittujen ongelmien ennaltaehkäisy nähtiin tärkeänä asiana ja montaa esitettyä parannusehdotusta pidettiin toteuttamiskelpoisena; toisaalta monen ehdotuksen kohdalla raha nähtiin pullonkaulana toteuttamiselle.