Selvitys yleisten kirjastojen ja peruskoulujen yhteistyöstä Pohjanmaan maakuntakirjastoalueella
Laakkonen, Marjo (2015)
Laakkonen, Marjo
2015
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506111679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506111679
Tiivistelmä
Peruskouluilla ja yleisillä kirjastoilla on pitkät perinteet yhteistyön saralla. Tällä yhteistyöllä pyritään edistämään erityisesti lukuintoa, oppimista sekä kulttuurin tuntemusta ja vallitsevassa kulttuuriympäristössä toimimista, johon myös kirjastossa toimiminen luetaan kuuluvaksi. Niin koulujen kuin kirjastojenkin maailmassa kannustetaan nykyään elinikäiseen oppimiseen. Kirjastojen ydintehtäviä ovat muun muassa lukuinnon herättäminen ja ylläpito sekä tiedonhaun opetus. Tässä yhteydessä törmätään usein erilaisiin uusluku-taitokäsitteisiin, kuten media-, informaatio- ja monilukutaitoon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata perinteisiä tapoja suomalaisissa ja erityisesti pohjanmaalaisissa yleisissä kirjastoissa peruskoulujen oppilaiden lukemisen edistämiseksi sekä tiedonhaun- ja tiedonhallintataitojen opetuksessa sekä kartoittaa peruskoulujen ja yleisten kirjastojen yhteistyötä alueella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä Pohjanmaan maakuntakirjastoalueen kuntien yleisille kirjastoille, peruskouluille ja kuntien sivistystoimenjohtajille. Kyselyn on toteuttanut Vaasan kaupunginkirjasto, joka on Pohjanmaan maakuntakirjasto. Kysely on toteutettu osana maakunnallista Koulukirjasto-keskus-hanketta. Koulukirjastokeskuksen päätavoitteena olisi luoda Pohjan-maalle maakunnan yhteinen koulukirjastokeskus, joka tarjoaisi työkaluja, osaamista ja resursseja koulun ja kirjaston yhteistyöhön. Analysoin kyselyn tulokset tilastollisia menetelmiä käyttäen. Saatujen tulosten pohjalta on tarkoituksena kehittää Vaasan maakuntakirjaston lapsiin ja nuoriin kohdentu-vaa toimintaa tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella koulut käyttävät kirjastojen palveluita säännöllisesti. Suosituimmat koulun käyttämät palvelut ovat lainaus, tiedonhaun opetus sekä kirjavinkkaukset. Koulut toivovat koulukirjastokeskukselta ennen kaikkea kirjailijavierailuja, kiertävää kirjastoammattilaista ja kirjavinkkausta. Kirjastojen toiveet koulukirjastokeskukselle ovat melko samankaltaiset: henkilöstöresursseja, kirjavinkkausta ja kirjailijavierailuja sekä koulutusta kirjaston henkilökunnalle ja opettajille. Tällä hetkellä kirjastot tarjoavat kyselyn mukaan kouluille eniten lainausta, kirjaston tiloja sekä kirjavinkkauksia. Sivistystoimenjohtajat pitävät maakunnallista koulukirjastokeskusta tärkeänä ja toivovat myös sen mahdollistavan nykyistä paremmin henkilöstöresursseja sekä koulutusta maakunnan kirjastoväelle ja opettajille. Yleisesti ottaen kirjastojen ja koulujen yhteistyö oli kyselyjen perusteella tiivistä ja monipuolista, vaikkakin kaikki osapuolet toivoivat siihen lisäresursseja. Kaikki osapuolet myös näkivät koulukirjastokeskusvision kannatettavana.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata perinteisiä tapoja suomalaisissa ja erityisesti pohjanmaalaisissa yleisissä kirjastoissa peruskoulujen oppilaiden lukemisen edistämiseksi sekä tiedonhaun- ja tiedonhallintataitojen opetuksessa sekä kartoittaa peruskoulujen ja yleisten kirjastojen yhteistyötä alueella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä Pohjanmaan maakuntakirjastoalueen kuntien yleisille kirjastoille, peruskouluille ja kuntien sivistystoimenjohtajille. Kyselyn on toteuttanut Vaasan kaupunginkirjasto, joka on Pohjanmaan maakuntakirjasto. Kysely on toteutettu osana maakunnallista Koulukirjasto-keskus-hanketta. Koulukirjastokeskuksen päätavoitteena olisi luoda Pohjan-maalle maakunnan yhteinen koulukirjastokeskus, joka tarjoaisi työkaluja, osaamista ja resursseja koulun ja kirjaston yhteistyöhön. Analysoin kyselyn tulokset tilastollisia menetelmiä käyttäen. Saatujen tulosten pohjalta on tarkoituksena kehittää Vaasan maakuntakirjaston lapsiin ja nuoriin kohdentu-vaa toimintaa tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella koulut käyttävät kirjastojen palveluita säännöllisesti. Suosituimmat koulun käyttämät palvelut ovat lainaus, tiedonhaun opetus sekä kirjavinkkaukset. Koulut toivovat koulukirjastokeskukselta ennen kaikkea kirjailijavierailuja, kiertävää kirjastoammattilaista ja kirjavinkkausta. Kirjastojen toiveet koulukirjastokeskukselle ovat melko samankaltaiset: henkilöstöresursseja, kirjavinkkausta ja kirjailijavierailuja sekä koulutusta kirjaston henkilökunnalle ja opettajille. Tällä hetkellä kirjastot tarjoavat kyselyn mukaan kouluille eniten lainausta, kirjaston tiloja sekä kirjavinkkauksia. Sivistystoimenjohtajat pitävät maakunnallista koulukirjastokeskusta tärkeänä ja toivovat myös sen mahdollistavan nykyistä paremmin henkilöstöresursseja sekä koulutusta maakunnan kirjastoväelle ja opettajille. Yleisesti ottaen kirjastojen ja koulujen yhteistyö oli kyselyjen perusteella tiivistä ja monipuolista, vaikkakin kaikki osapuolet toivoivat siihen lisäresursseja. Kaikki osapuolet myös näkivät koulukirjastokeskusvision kannatettavana.