Ikääntyneiden tietokäyttäytyminen ja vuorovaikutus VIRTU-kanavalla
Wikberg, Heidi (2015)
Wikberg, Heidi
2015
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506091654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506091654
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ikääntyneiden tietokäyttäytymistä ja vuorovaikutusta virtuaalisella VIRTU-kanavalla. Kosketusnäytöllisellä tietokoneella toimiva hyvinvointipalvelu VIRTU-kanava tarjoaa muun muassa terveyteen, ravintoon ja toimintakyvyn ylläpitämiseen liittyvää ajankohtaista tietoa ja neuvontaa ikääntyneille. Kanavan toiminta perustuu vuorovaikutteisiin ohjelmalähetyksiin. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään millaista on ikääntyneiden tiedonhankinta VIRTU-kanavalla, millainen merkitys kanavan palveluilla on käyttäjille sekä millaisia vahvuuksia ja heikkouksia kanavalla on.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aiemmista ikääntyneiden tiedonhankintaa ja tieto-käyttäytymistä koskevista tutkimuksista. Lisäksi hyödynnetään Mckenzien informaatiokäytäntöjen mallia osana aiempaa tutkimusta. Tutkielman aineisto kerättiin syksyllä 2013 haastattelemalla kuutta tuetusti kotona-asuvaa VIRTU-kanavaa käyttävää ikääntynyttä. Aineistokeruu menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastattelun valintaa tuki tavoite selvittää kanavan käyttäjien omakohtaista kokemusta palvelun käytöstä, heidän sille antamista merkityksistä sekä hyödyistä, joita kanavan käyttö tarjoaa. Aineisto analysoimiseen käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tärkein ikääntyneitä VIRTU-kanavan käyttöön motivoiva tekijä on VIRTUn tarjoama mahdollisuus sosiaalisten suhteiden lisäämiseen. Ikääntyneet olivat VIRTU-kanavan avulla vuorovaikutuksessa sekä entuudestaan tuttuihin henkilöihin että tuntemattomiin kanavan käyttäjiin. Erityisesti kanavan käyttäminen oli lisännyt vuorovaikutusta muiden, entuudestaan tuntemattomien henkilöiden kanssa. VIRTUn kautta mahdollistuva tiiviimpi yhteydenpito hoitohenkilöstöön ja tuttaviin vahvisti turvallisuuden tunnetta kotona selviytymistä kohtaan ja vähensi yksinäisyyttä.
Ikääntyneiden tietokäyttäytymisessä VIRTU-kanavalla korostui kohdentumaton toimintaympäristön seuranta. Ikääntyneet hyödynsivät kanavan suunnitelmallisen tiedon hankinnan mahdollisuuksia melko huonosti. Suurin osa ikääntyneistä ei etsinyt VIRTU-lähetyksistä spesifiä tietoa, mutta seurasi lähes kaikkia lähetyksiä ja oli siten vastaanottavaisena itseään kiinnostavalle tiedolle. Kohdentumattomassa seurannassa tiedontarve saatettiin tunnistaa vasta, kun törmättiin VIRTU-lähetyksessä itselle hyödylliseen tietoon.
VIRTU-kanavan käyttö rytmitti ikääntyneiden arkea. Kanava koettiin tärkeänä ja sen tarjoamiin palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Kanava vahvuutena nähtiin erityisesti uudenlainen yhteydenpito hoitohenkilöstön kanssa sekä mahdollisuus uuden oppimiseen ja omien kykyjen hyödyntämiseen. Heikkoutena mainittiin sen sijaan VIRTU-laitteen käyttöön liittyvät tekniset ongelmat.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aiemmista ikääntyneiden tiedonhankintaa ja tieto-käyttäytymistä koskevista tutkimuksista. Lisäksi hyödynnetään Mckenzien informaatiokäytäntöjen mallia osana aiempaa tutkimusta. Tutkielman aineisto kerättiin syksyllä 2013 haastattelemalla kuutta tuetusti kotona-asuvaa VIRTU-kanavaa käyttävää ikääntynyttä. Aineistokeruu menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastattelun valintaa tuki tavoite selvittää kanavan käyttäjien omakohtaista kokemusta palvelun käytöstä, heidän sille antamista merkityksistä sekä hyödyistä, joita kanavan käyttö tarjoaa. Aineisto analysoimiseen käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että tärkein ikääntyneitä VIRTU-kanavan käyttöön motivoiva tekijä on VIRTUn tarjoama mahdollisuus sosiaalisten suhteiden lisäämiseen. Ikääntyneet olivat VIRTU-kanavan avulla vuorovaikutuksessa sekä entuudestaan tuttuihin henkilöihin että tuntemattomiin kanavan käyttäjiin. Erityisesti kanavan käyttäminen oli lisännyt vuorovaikutusta muiden, entuudestaan tuntemattomien henkilöiden kanssa. VIRTUn kautta mahdollistuva tiiviimpi yhteydenpito hoitohenkilöstöön ja tuttaviin vahvisti turvallisuuden tunnetta kotona selviytymistä kohtaan ja vähensi yksinäisyyttä.
Ikääntyneiden tietokäyttäytymisessä VIRTU-kanavalla korostui kohdentumaton toimintaympäristön seuranta. Ikääntyneet hyödynsivät kanavan suunnitelmallisen tiedon hankinnan mahdollisuuksia melko huonosti. Suurin osa ikääntyneistä ei etsinyt VIRTU-lähetyksistä spesifiä tietoa, mutta seurasi lähes kaikkia lähetyksiä ja oli siten vastaanottavaisena itseään kiinnostavalle tiedolle. Kohdentumattomassa seurannassa tiedontarve saatettiin tunnistaa vasta, kun törmättiin VIRTU-lähetyksessä itselle hyödylliseen tietoon.
VIRTU-kanavan käyttö rytmitti ikääntyneiden arkea. Kanava koettiin tärkeänä ja sen tarjoamiin palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Kanava vahvuutena nähtiin erityisesti uudenlainen yhteydenpito hoitohenkilöstön kanssa sekä mahdollisuus uuden oppimiseen ja omien kykyjen hyödyntämiseen. Heikkoutena mainittiin sen sijaan VIRTU-laitteen käyttöön liittyvät tekniset ongelmat.