En webbaserad språkkurs för senior inlärare : en fallstudie i det fria bildningsarbetet
Paavilainen, Sirpa (2015)
Paavilainen, Sirpa
2015
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506091642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506091642
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee eläkeläisille suunnattua vapaan sivistystyön kielikurssia, jolla opiskeltiin sosiaalisen median työvälineiden käyttöä englanniksi. Kurssin ohjelmassa oli myös muita yhteisöllisyyttä ja autenttisuutta lisääviä tekijöitä, kuten matkoja ja kielikahvilatoimintaa.
Tutkimuksen keskiössä on opiskelijoiden kokemukset kurssista ja sosiaalisen median käytöstä kielenopetuksessa sekä miten tämä kurssi sijoittuu tutkimuksiin verkkopohjaisesta opetuksesta ja aikuisopiskelusta. Opiskelijoille haastavinta verkko-opinnoissa olivat tekniikkaan liittyvät asiat ja joiltain osin opiskeluympäristön hahmottaminen. Opiskelijat arvostivat tehtävien autenttisuutta ja yhteisöllisyyttä oppimisen edistäjänä, kurssilla pidempään opiskelleet hieman uusia opiskelijoita enemmän. Täten tutkimuksessa vahvistuu käsitys yhteisöllisyydestä kehittyvänä prosessina. Nettiopiskelun ajan ja paikan joustavuus tuntui vaikuttavat hyvin vähän, mikä johtunee siitä, että suurin osa opiskelijoista oli eläkeläisiä.
Yhtenä tutkimuksen tärkeimmistä tavoitteista on selvittää myös, millä edellytyksillä vastaavanlainen kurssi voitaisiin järjestää ruotsiksi. Toiminta Internetissä onnistuu yhtä hyvin ruotsiksi kuin englanniksi. Muun toiminnan konteksti olisi lähinnä Suomen ruotsinkielinen alue ja Ruotsi. Suomen ruotsinkielisissä kansalais- tai työväenopistoissa sekä Ruotsissa Komvuxissa opiskellaan ruotsia toisena tai vieraana kielenä, tietotekniikkaa ja Ruotsissa myös suomen kieltä. Näistä ryhmistä voisi löytyä hyviä yhteistyökumppaneita. Toiminta saattaisi olla joltain osin jopa helpompi järjestää samankaltaisen arvopohjan ja toimintakulttuurien vuoksi.
Tutkimuksen keskiössä on opiskelijoiden kokemukset kurssista ja sosiaalisen median käytöstä kielenopetuksessa sekä miten tämä kurssi sijoittuu tutkimuksiin verkkopohjaisesta opetuksesta ja aikuisopiskelusta. Opiskelijoille haastavinta verkko-opinnoissa olivat tekniikkaan liittyvät asiat ja joiltain osin opiskeluympäristön hahmottaminen. Opiskelijat arvostivat tehtävien autenttisuutta ja yhteisöllisyyttä oppimisen edistäjänä, kurssilla pidempään opiskelleet hieman uusia opiskelijoita enemmän. Täten tutkimuksessa vahvistuu käsitys yhteisöllisyydestä kehittyvänä prosessina. Nettiopiskelun ajan ja paikan joustavuus tuntui vaikuttavat hyvin vähän, mikä johtunee siitä, että suurin osa opiskelijoista oli eläkeläisiä.
Yhtenä tutkimuksen tärkeimmistä tavoitteista on selvittää myös, millä edellytyksillä vastaavanlainen kurssi voitaisiin järjestää ruotsiksi. Toiminta Internetissä onnistuu yhtä hyvin ruotsiksi kuin englanniksi. Muun toiminnan konteksti olisi lähinnä Suomen ruotsinkielinen alue ja Ruotsi. Suomen ruotsinkielisissä kansalais- tai työväenopistoissa sekä Ruotsissa Komvuxissa opiskellaan ruotsia toisena tai vieraana kielenä, tietotekniikkaa ja Ruotsissa myös suomen kieltä. Näistä ryhmistä voisi löytyä hyviä yhteistyökumppaneita. Toiminta saattaisi olla joltain osin jopa helpompi järjestää samankaltaisen arvopohjan ja toimintakulttuurien vuoksi.