Innovaatiotoiminnan organisointi finanssiryhmässä - Case OP Ryhmä
Laine, Juho (2015)
Laine, Juho
2015
Vakuutustiede - Insurance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506081641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506081641
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tutkia, miten innovaatiotoiminta tulisi organisoida suomalaisessa vakuutus- ja pankkipalveluita tarjoavassa finanssiryhmässä, jotta edellytykset innovaatioiden syntymiselle ja implementoinnille olisivat mahdollisimman suotuisat. Tutkielma on tapaustutkimus kohteenaan kotimaisen vakuutus- ja pankkitoiminnan markkinajohtaja OP Ryhmä.
Innovaatiotoiminnan johtamisella ja innovaatioilla pyritään kestävään kilpailuetuun ja yrityksen ansainnan lisäämiseen joko saavutetun kustannusedun tai hintapreemion myötä. Menestyksekkään innovaatiotoiminnan johtamisen keskiössä on yrityksen organisoituminen innovaatiotoimintaa varten. Tällöin mielenkiinnon kohteena ovat innovaatiotoiminnan edistämiseksi tehdyt ratkaisut organisaatiorakenteissa, järjestelmissä ja avainhenkilöissä. Innovaatiotoiminnan organisoinnin laajuus, tarve ja muoto muuttuvat innovaatioprosessin edetessä innovaatioiden syntymisestä niiden implementointiin. Tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla edellä mainittuja yrityksen sisäisiä tekijöitä innovaatioprosessin eri vaiheissa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysiä ja empirian aineisto on hankittu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote on konstruktiivinen ja mallintava, joskin ilman mallin implementointia ja testausta. Otteessa on piirteitä kehittämistutkimuksesta. Tutkielman tavoitteeseen pääsemiseksi luodaan teoriaan ja kotimaiseen finanssitoimialaan sidottu mallinnus. Verrattaessa mallinnusta teemahaastattelun perusteella kartoitettuun kohderyhmän innovaatiotoiminnan organisoinnin nykytilaan saadaan selvitettyä, miten kohteen innovaatiotoiminnan organisointia tulisi mahdollisesti kehittää.
Tutkimuksen tuloksena konstruoitiin teorian pohjalta kontekstiin soveltuva malli innovaatiotoiminnan organisoinnista suomalaisessa finanssiryhmässä. Verrattaessa mallinnusta OP Ryhmän organisoitumiseen havaittiin useita yhtäläisyyksiä, joten innovaatioiden systemaattiseen tuottamiseen on jatkossa edellytykset. Tämän mahdollistaa vuonna 2011 ryhmään luotu ja käyttöön otettu innovaatiokyvykkyyden strategia ja innovaatiotoiminnan kehittämisessä otetut oikeansuuntaiset askeleet kohti monimuotoista organisaation rakentumista. Kehitettävää löytyi erityisesti järjestelmistä, kuten viestinnän väylistä ja päätöksenteon mittareista. Hajottavat ja radikaalit innovaatiot vaativat ryhmältä vielä uudenlaisten ajatusmallien ja investointihankkeiden erilaisten kriteerien oppimista ja rohkeaa toteuttamista.
Finanssialan toimijat ovat viime vuosina kohdanneet digitalisaation mukanaan tuoman murroksen, joka on pysyvästi muuttanut koko toimialan kilpailukentän. Alan toimijoiden on välttämättä vastattava jatkuvan muutoksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Edellytykset menestykselle myös tulevaisuudessa riippuvat yritysten kyvystä innovoida.
Innovaatiotoiminnan johtamisella ja innovaatioilla pyritään kestävään kilpailuetuun ja yrityksen ansainnan lisäämiseen joko saavutetun kustannusedun tai hintapreemion myötä. Menestyksekkään innovaatiotoiminnan johtamisen keskiössä on yrityksen organisoituminen innovaatiotoimintaa varten. Tällöin mielenkiinnon kohteena ovat innovaatiotoiminnan edistämiseksi tehdyt ratkaisut organisaatiorakenteissa, järjestelmissä ja avainhenkilöissä. Innovaatiotoiminnan organisoinnin laajuus, tarve ja muoto muuttuvat innovaatioprosessin edetessä innovaatioiden syntymisestä niiden implementointiin. Tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla edellä mainittuja yrityksen sisäisiä tekijöitä innovaatioprosessin eri vaiheissa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysiä ja empirian aineisto on hankittu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote on konstruktiivinen ja mallintava, joskin ilman mallin implementointia ja testausta. Otteessa on piirteitä kehittämistutkimuksesta. Tutkielman tavoitteeseen pääsemiseksi luodaan teoriaan ja kotimaiseen finanssitoimialaan sidottu mallinnus. Verrattaessa mallinnusta teemahaastattelun perusteella kartoitettuun kohderyhmän innovaatiotoiminnan organisoinnin nykytilaan saadaan selvitettyä, miten kohteen innovaatiotoiminnan organisointia tulisi mahdollisesti kehittää.
Tutkimuksen tuloksena konstruoitiin teorian pohjalta kontekstiin soveltuva malli innovaatiotoiminnan organisoinnista suomalaisessa finanssiryhmässä. Verrattaessa mallinnusta OP Ryhmän organisoitumiseen havaittiin useita yhtäläisyyksiä, joten innovaatioiden systemaattiseen tuottamiseen on jatkossa edellytykset. Tämän mahdollistaa vuonna 2011 ryhmään luotu ja käyttöön otettu innovaatiokyvykkyyden strategia ja innovaatiotoiminnan kehittämisessä otetut oikeansuuntaiset askeleet kohti monimuotoista organisaation rakentumista. Kehitettävää löytyi erityisesti järjestelmistä, kuten viestinnän väylistä ja päätöksenteon mittareista. Hajottavat ja radikaalit innovaatiot vaativat ryhmältä vielä uudenlaisten ajatusmallien ja investointihankkeiden erilaisten kriteerien oppimista ja rohkeaa toteuttamista.
Finanssialan toimijat ovat viime vuosina kohdanneet digitalisaation mukanaan tuoman murroksen, joka on pysyvästi muuttanut koko toimialan kilpailukentän. Alan toimijoiden on välttämättä vastattava jatkuvan muutoksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Edellytykset menestykselle myös tulevaisuudessa riippuvat yritysten kyvystä innovoida.