Ammattikorkeakouluopiskelijan osaamisen konstruoituminen reflektion avulla kohti varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta
Kaisvuo, Terhi (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kaisvuo, Terhi
Omakustanne
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Väitöspäivä
2015-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-5696-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-93-5696-6
Tiivistelmä
KL, FM, LuO, LTO Terhi Kaisvuon väitöstutkimus fokusoituu ammattikorkeakouluopiskelijan osaamisen konstruoitumiseen reflektion avulla kohti varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Teoriaosuudessa esitellään useita asiantuntijuutta käsitteleviä tutkimuksia ja teorioita sekä pohditaan reflektiota monitahoisesti, koska se on tutkimuksen avainkäsite. Lisäksi teoriaosuudessa tuodaan esiin työn kannalta keskeisiä oppimisteorioita. Abduktiivisen päättelyn kautta on laajennettu ymmärrystä sekä teoriasta että empiriasta. Luotettavuuden parantamiseksi ja saadun tiedon monipuolistamiseksi on käytetty aineistotriangulaatiota.
Saatuihin tuloksiin nojautuen muodostettiin tutkittavan ilmiön empiirinen malli Reflektio siltana varhaiskasvatuksen asiantuntijuuteen, jossa reflektio integroituu opintoihin sisältyvän harjoittelun käytänteisiin. Yksittäinen työyhteisö on tärkeässä roolissa siinä, miten reflektio toteutuu ja yhdistyy käytännön toimintaan. Ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen ei ole ainoastaan yksilötason reflektiivinen prosessi, vaan se edellyttää yksilön lisäksi ammatillisen asiantuntijuuden kehittymistä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa reflektiivisesti. Reflektiolla tavoitellaan kehittymistä sekä tiedon saantia ja oman osaamisen tason kohottamista. Reflektio on tärkeä silta koulutuksessa ja työelämässä tapahtuvan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen välillä ja sen voidaan nähdä selkiyttävän kuvaa ammatillisesta asiantuntijuudesta. Reflektiota voidaan pitää myös siltana ammatillista asiantuntijuutta koskevien käsitysten ja teorioiden tiedostamiseen.
Terhi Kaisvuon väitöstutkimus antaa uutta tietoa siitä, millä alueilla varhaiskasvatuksen asiantuntijuuteen liittyvä osaaminen konstruoituu reflektion avulla. Tutkimus tuo uutta tietoa myös reflektion toteutustavoista sekä reflektion onnistumista edistävistä ja sitä vaikeuttavista tekijöistä. Reflektion ylläpitämisen ja edistämisen voidaan nähdä olevan aito mahdollisuus ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittämisessä. Reflektiota voidaan pitää merkityksellisenä työelämään suuntaavana ammatillisen asiantuntijuuden aikaansaamiseen liittyvänä työvälineenä ja sen käyttöä tulee edellyttää ja kehittää informaalissa ohjaus-oppimistapahtumassa. Väitöstutkimus liittyy reflektiota sekä asiantuntijuus- ja oppimisteorioita koskevaan tieteelliseen keskusteluun ja se on tärkeä kontribuutio varhaiskasvatuksen kentälle.
Saatuihin tuloksiin nojautuen muodostettiin tutkittavan ilmiön empiirinen malli Reflektio siltana varhaiskasvatuksen asiantuntijuuteen, jossa reflektio integroituu opintoihin sisältyvän harjoittelun käytänteisiin. Yksittäinen työyhteisö on tärkeässä roolissa siinä, miten reflektio toteutuu ja yhdistyy käytännön toimintaan. Ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen ei ole ainoastaan yksilötason reflektiivinen prosessi, vaan se edellyttää yksilön lisäksi ammatillisen asiantuntijuuden kehittymistä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa reflektiivisesti. Reflektiolla tavoitellaan kehittymistä sekä tiedon saantia ja oman osaamisen tason kohottamista. Reflektio on tärkeä silta koulutuksessa ja työelämässä tapahtuvan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen välillä ja sen voidaan nähdä selkiyttävän kuvaa ammatillisesta asiantuntijuudesta. Reflektiota voidaan pitää myös siltana ammatillista asiantuntijuutta koskevien käsitysten ja teorioiden tiedostamiseen.
Terhi Kaisvuon väitöstutkimus antaa uutta tietoa siitä, millä alueilla varhaiskasvatuksen asiantuntijuuteen liittyvä osaaminen konstruoituu reflektion avulla. Tutkimus tuo uutta tietoa myös reflektion toteutustavoista sekä reflektion onnistumista edistävistä ja sitä vaikeuttavista tekijöistä. Reflektion ylläpitämisen ja edistämisen voidaan nähdä olevan aito mahdollisuus ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittämisessä. Reflektiota voidaan pitää merkityksellisenä työelämään suuntaavana ammatillisen asiantuntijuuden aikaansaamiseen liittyvänä työvälineenä ja sen käyttöä tulee edellyttää ja kehittää informaalissa ohjaus-oppimistapahtumassa. Väitöstutkimus liittyy reflektiota sekä asiantuntijuus- ja oppimisteorioita koskevaan tieteelliseen keskusteluun ja se on tärkeä kontribuutio varhaiskasvatuksen kentälle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4961]