”Ei maailma kaadu vaikka se välillä vähän horjuu” : pitkäaikaistyöttömien kokemuksia vertaistuesta
Tuiskunen, Tiina (2015)
Tuiskunen, Tiina
2015
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506031608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506031608
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena ovat pitkäaikaistyöttömien kokemukset vertaistuesta tutkimuskunnan
järjestämässä ryhmämuotoisessa sosiaalisessa kuntoutuksessa. Tutkielman tavoitteena on tuottaa
tietoa siitä, millainen merkitys vertaistuella on sosiaalisessa kuntoutuksessa ja tuoda esille
näkemyksiä, joista voi olla hyötyä sosiaalista kuntoutusta suunniteltaessa ja kehitettäessä.
Tavoitteenani on tuoda esille sosiaalityön asiakkaiden ääni heidän kokemustensa kautta ja näin
edesauttaa asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Ryhmähaastattelu valikoitui aineistonkeruumenetelmäkseni, koska tutkimukseni aihe kohdistuu ryhmämuotoiseen toimintaan. Haastateltavia ryhmiä oli yhteensä neljä ja jokaisessa ryhmässä oli kolme osallistujaa. Haastattelut suoritettiin sosiaalisen kuntoutuksen ryhmän loppuvaiheessa viikoittaisen ryhmätapaamisen aikana haastatteluun varatussa tilassa. Ryhmät muodostuivat osallistujien kiinnostuksen perusteella kahden eri palveluntuottajan järjestämistä ryhmistä.
Tutkimuksen aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysissa
aineisto on jaettu kolmeen eri luokkaan; 1) Vertaistuki kotoa lähtemisen motivaationa 2)
Vertaistuki sosiaalisen tuen mahdollistaja 3) Vertaistuki oppimiskokemuksena. Vertaistuki
näyttäytyi mahdollisuutena saada uusia sosiaalisia suhteita, osallisuutta, uusia perspektiivejä ja
mielekästä tekemistä elämään, jotka joko motivoivat lähtemään mukaan ryhmätoimintaan tai
jatkamaan ryhmässä käymistä. Vertaistuen kautta koettiin saatavan sellaista sosiaalista tukea mitä
ei voinut saada muualta. Vertaistuen saaminen toi lisää itseluottamusta sekä tarjosi empatiaa ja
ymmärrystä. Vertaistuen merkitys oppimiskokemuksena tuli esille ajankohtaisen kokemustiedon
saamisena ja keskustelutaidon oppimisena.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta vertaistuen vaikuttavan ihmisen hyvinvointiin monella
tapaa. Vertaistuella on selvä sosiaalisesti vahvistava ja aktivoitumista lisäävä vaikutus.
Vertaistuen voima tulisi huomioida syrjäytymistä ehkäisevässä tai sen haittoja vähentävässä
työssä entistä enemmän. Kunnalliselle sosiaalistyölle tulisi luoda enemmän mahdollisuuksia
järjestää sosiaalityötä yksilötyön ohella myös ryhmissä, jotta vertaistuen hyvinvointia edistävät vaikutukset saataisiin hyödynnettyä.
SUMMARY: “The world does not fall even though it sometimes staggers little” - The peer support experieces of the long-term unemployed people
järjestämässä ryhmämuotoisessa sosiaalisessa kuntoutuksessa. Tutkielman tavoitteena on tuottaa
tietoa siitä, millainen merkitys vertaistuella on sosiaalisessa kuntoutuksessa ja tuoda esille
näkemyksiä, joista voi olla hyötyä sosiaalista kuntoutusta suunniteltaessa ja kehitettäessä.
Tavoitteenani on tuoda esille sosiaalityön asiakkaiden ääni heidän kokemustensa kautta ja näin
edesauttaa asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Ryhmähaastattelu valikoitui aineistonkeruumenetelmäkseni, koska tutkimukseni aihe kohdistuu ryhmämuotoiseen toimintaan. Haastateltavia ryhmiä oli yhteensä neljä ja jokaisessa ryhmässä oli kolme osallistujaa. Haastattelut suoritettiin sosiaalisen kuntoutuksen ryhmän loppuvaiheessa viikoittaisen ryhmätapaamisen aikana haastatteluun varatussa tilassa. Ryhmät muodostuivat osallistujien kiinnostuksen perusteella kahden eri palveluntuottajan järjestämistä ryhmistä.
Tutkimuksen aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Analyysissa
aineisto on jaettu kolmeen eri luokkaan; 1) Vertaistuki kotoa lähtemisen motivaationa 2)
Vertaistuki sosiaalisen tuen mahdollistaja 3) Vertaistuki oppimiskokemuksena. Vertaistuki
näyttäytyi mahdollisuutena saada uusia sosiaalisia suhteita, osallisuutta, uusia perspektiivejä ja
mielekästä tekemistä elämään, jotka joko motivoivat lähtemään mukaan ryhmätoimintaan tai
jatkamaan ryhmässä käymistä. Vertaistuen kautta koettiin saatavan sellaista sosiaalista tukea mitä
ei voinut saada muualta. Vertaistuen saaminen toi lisää itseluottamusta sekä tarjosi empatiaa ja
ymmärrystä. Vertaistuen merkitys oppimiskokemuksena tuli esille ajankohtaisen kokemustiedon
saamisena ja keskustelutaidon oppimisena.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta vertaistuen vaikuttavan ihmisen hyvinvointiin monella
tapaa. Vertaistuella on selvä sosiaalisesti vahvistava ja aktivoitumista lisäävä vaikutus.
Vertaistuen voima tulisi huomioida syrjäytymistä ehkäisevässä tai sen haittoja vähentävässä
työssä entistä enemmän. Kunnalliselle sosiaalistyölle tulisi luoda enemmän mahdollisuuksia
järjestää sosiaalityötä yksilötyön ohella myös ryhmissä, jotta vertaistuen hyvinvointia edistävät vaikutukset saataisiin hyödynnettyä.
SUMMARY: “The world does not fall even though it sometimes staggers little” - The peer support experieces of the long-term unemployed people