Tablettijulkaisun dekonstruktio visuaalisten esitysten näkökulmasta
Ekroos, Marina (2015)
Ekroos, Marina
2015
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506021590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506021590
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma käsittelee visuaalisia esityksiä sekä niiden kerronnan erilaisia muotoja tablettilaitteilla julkaistuissa lehdissä. Lähtökohtana oli ajatus siitä, että valokuvan rajat ovat muuttuneet. Lehti ei ole enää pelkkä kuvan, grafiikan ja tekstien yhdistelmä, vaan tabletti antaa uudenlaisia mahdollisuuksia lukijan viihdyttämiseen. Tablettialusta yhdistää internetissä jo yleistyneitä liikkuvia elementtejä paperilehtien maailmasta periytyvän taittoajattelun kanssa. Laajentamalla rajausta valokuvasta liikkuvaan kuvaan haluttiin estää printtimedian asettamien ennakkoehtojen luomien stereotypioiden, eli printtimediakeskeisten lehtikulttuuripiirteiden toistaminen uudenlaisessa käyttöympäristössä.
Tutkielman tarkoituksena on tutkia tablettilehtien muotoilua visuaalisten esitysten näkökulmasta. Pääasiallinen kattokysymys on: Minkälaisia ovat tablettiformaattiin toimitettujen lehtien visuaaliset esitykset? Tutkimuksessa tarkastellaan sitä minkälaiset taittoratkaisut toimivat tablettilaitteilla sekä sitä, kuinka visuaaliset esitykset taitetaan tablettilehteen ja millaisia erilaisia ratkaisuja niiden esittämiseksi on kehitetty. Tutkimuksen viitekehyksen muodostamisessa on käytetty Lasse Rantasen (Rantanen 2007) ja Jeremy Leslien (Leslie 2013) teosten pohjalta rakennettua käsitemallia hyvästä lehtisuunnittelusta, soveltaen sitä tablettien maailmaan.
Aineisto koostuu kolmesta tablettilaitteelle tehdystä muotijulkaisusta: Harrods Magazine (Iso-Britannia), Katachi Magazine (Norja) ja Vogue (Yhdysvallat). Jokainen tablettilehti purettiin ensin sivukartoiksi, joiden perusteella analysoitiin erilaisia tapoja käyttää visuaalisia esityksiä tablettilehden taitossa.
Hypoteesina oli, että valokuva ja grafiikka ovat lähteneet ”liikkeelle” ja niitä voisi ohjata koskettamalla, kun liikkuvat osat, haptisuus ja audio ovat tulleet mahdollisiksi. Tablettilehdissä tullaan näkemään uudenlaisia esitystapoja, kun tabletin rajoittamaan ruutunäkymään on ensin totuttu. Hypoteesi toteutui niissä kahdessa lehdessä, jotka oli tuotettu vain ja ainoastaan tablettilaitteelle. Voguen tablettiversio sen sijaan oli uusinto paperilehdestä, ja vaikkakin se oli teknisesti hyvin toteutettu, ei siinä ollut muutamaa videota enempää hyödynnetty tablettilaitteen monimuotoisia mahdollisuuksia.
Yksi tutkimuksen keskeisimmistä havainnoista oli se ettei tablettilehden maisema perustu enää ajatukselle aukeamasta, vaan se on pikemminkin suurempi maisema jota katsotaan tabletin ruudun läpi. Toisin sanoen eri tekniikoilla ruudun sisältöä liikuttelemalla ja uusin taittoratkaisuin voidaan maisemaa laajentaa suuremmaksi kuin tablettilaitteen fyysinen kurkistusaukko on. Tutkimuksessa esitellään ilmansuuntamalli, joka havainnoi sitä kuinka artikkeli voi lähteä oikeastaan mihin ilmansuuntaan tahansa. Kurkistusaukon takana olevan maiseman ei tarvitse olla minkään mallinen, vaan se voi olla rajaton tai muuttuva: tabletissa ei ole samanlaisia rajoja kuin paperilla.
Tutkielman tarkoituksena on tutkia tablettilehtien muotoilua visuaalisten esitysten näkökulmasta. Pääasiallinen kattokysymys on: Minkälaisia ovat tablettiformaattiin toimitettujen lehtien visuaaliset esitykset? Tutkimuksessa tarkastellaan sitä minkälaiset taittoratkaisut toimivat tablettilaitteilla sekä sitä, kuinka visuaaliset esitykset taitetaan tablettilehteen ja millaisia erilaisia ratkaisuja niiden esittämiseksi on kehitetty. Tutkimuksen viitekehyksen muodostamisessa on käytetty Lasse Rantasen (Rantanen 2007) ja Jeremy Leslien (Leslie 2013) teosten pohjalta rakennettua käsitemallia hyvästä lehtisuunnittelusta, soveltaen sitä tablettien maailmaan.
Aineisto koostuu kolmesta tablettilaitteelle tehdystä muotijulkaisusta: Harrods Magazine (Iso-Britannia), Katachi Magazine (Norja) ja Vogue (Yhdysvallat). Jokainen tablettilehti purettiin ensin sivukartoiksi, joiden perusteella analysoitiin erilaisia tapoja käyttää visuaalisia esityksiä tablettilehden taitossa.
Hypoteesina oli, että valokuva ja grafiikka ovat lähteneet ”liikkeelle” ja niitä voisi ohjata koskettamalla, kun liikkuvat osat, haptisuus ja audio ovat tulleet mahdollisiksi. Tablettilehdissä tullaan näkemään uudenlaisia esitystapoja, kun tabletin rajoittamaan ruutunäkymään on ensin totuttu. Hypoteesi toteutui niissä kahdessa lehdessä, jotka oli tuotettu vain ja ainoastaan tablettilaitteelle. Voguen tablettiversio sen sijaan oli uusinto paperilehdestä, ja vaikkakin se oli teknisesti hyvin toteutettu, ei siinä ollut muutamaa videota enempää hyödynnetty tablettilaitteen monimuotoisia mahdollisuuksia.
Yksi tutkimuksen keskeisimmistä havainnoista oli se ettei tablettilehden maisema perustu enää ajatukselle aukeamasta, vaan se on pikemminkin suurempi maisema jota katsotaan tabletin ruudun läpi. Toisin sanoen eri tekniikoilla ruudun sisältöä liikuttelemalla ja uusin taittoratkaisuin voidaan maisemaa laajentaa suuremmaksi kuin tablettilaitteen fyysinen kurkistusaukko on. Tutkimuksessa esitellään ilmansuuntamalli, joka havainnoi sitä kuinka artikkeli voi lähteä oikeastaan mihin ilmansuuntaan tahansa. Kurkistusaukon takana olevan maiseman ei tarvitse olla minkään mallinen, vaan se voi olla rajaton tai muuttuva: tabletissa ei ole samanlaisia rajoja kuin paperilla.