Female Heroism and the Myth of Sacrifice for Creation in Suzanne Collins’ Mockingjay
Sulkakoski, Jenni (2015)
Sulkakoski, Jenni
2015
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505291565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505291565
Kuvaus
Valinnaisten opintojen tutkielma
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen naissankaruutta ja uhrausmyyttiä amerikkalaisen kirjailijan Suzanne Collinsin tieteiskirjallisuuden novellissa nimeltään Mockingjay (2010). Novelli on viimeinen osa Nälkäpeli-trilogiassa. Mockingjay kertoo nuoresta tytöstä, Katniss Everdeenistä, joka nostetaan suuren kapinan symboliksi ja kapinaa eteenpäin vieväksi sankarittareksi. Vertailen naissankaruutta ja miessankaruutta toisiinsa sekä sitä miten uhrausmyytti ilmenee novellissa.
Teoreettisena taustana käytän Judith Butlerin teoriaa sukupuolen esittämisestä ja Halberstamin teoriaa naismaskuliinisuudesta. Butlerin mukaan sukupuoli määräytyy sen mukaan miten kukin esittää sen eikä sen mukaan kumpaan sukupuoleen syntyy. Halberstamin mukaan naismaskuliinisuus ilmentyy silloin, kun nainen joutuu väkivaltaiseen ja tukahduttavaan ympäristöön. Tämän seurauksena nainen kovettaa itsensä ja muuntautuu ympäristön mukaiseksi – maskuliinisemmaksi.
Tutkimuksen keskeinen pääväite on se, että Collinsin kirjasarjassa esiintyvä sankaritar pyrkii toteuttamaan itseään naissankarina, mutta silti hänet lopulta alistetaan naisten stereotyyppiseen alistujan asemaan. Vaikkakin kirjan naishahmot samalla haastavat tieteis- ja fantasiakirjallisuuden stereotypioita naiseudesta, ilmenee äitiys kirjassa sekä psykologisella että yhteiskunnallisella tasolla.
Tutkimuksen loppupäätelmänä voi pitää sitä, että kun naisellisuus usein stereotyyppisesti yhdistetään passiivisuuteen ja haurauteen, Collins muuttaa vanhanaikaisen kuvan passiivisesta äidistä tai kreikkalaisesta uhrautuvasta sankarittaresta voimakkaaksi äidilliseksi sankarittareksi. Katniss herättää muissa ihmisissä voimaa ja uskoa vaikuttaessaan heihin myötätuntonsa ja hyvyytensä avulla, joka herättää muissa luottamusta. Tavallaan Collins on kääntänyt oletetun voimarakenteen fyysisesti vahvan soturin ja psyykkisesti vahvan äidillisen hahmon välillä. Katniss voidaan nähdä äitinä niin metaforallisesti kuin kirjaimellisesti. Häntä pidetään kansan äitinä ja lopuksi hänestä tulee kahden lapsen äiti.
Teoreettisena taustana käytän Judith Butlerin teoriaa sukupuolen esittämisestä ja Halberstamin teoriaa naismaskuliinisuudesta. Butlerin mukaan sukupuoli määräytyy sen mukaan miten kukin esittää sen eikä sen mukaan kumpaan sukupuoleen syntyy. Halberstamin mukaan naismaskuliinisuus ilmentyy silloin, kun nainen joutuu väkivaltaiseen ja tukahduttavaan ympäristöön. Tämän seurauksena nainen kovettaa itsensä ja muuntautuu ympäristön mukaiseksi – maskuliinisemmaksi.
Tutkimuksen keskeinen pääväite on se, että Collinsin kirjasarjassa esiintyvä sankaritar pyrkii toteuttamaan itseään naissankarina, mutta silti hänet lopulta alistetaan naisten stereotyyppiseen alistujan asemaan. Vaikkakin kirjan naishahmot samalla haastavat tieteis- ja fantasiakirjallisuuden stereotypioita naiseudesta, ilmenee äitiys kirjassa sekä psykologisella että yhteiskunnallisella tasolla.
Tutkimuksen loppupäätelmänä voi pitää sitä, että kun naisellisuus usein stereotyyppisesti yhdistetään passiivisuuteen ja haurauteen, Collins muuttaa vanhanaikaisen kuvan passiivisesta äidistä tai kreikkalaisesta uhrautuvasta sankarittaresta voimakkaaksi äidilliseksi sankarittareksi. Katniss herättää muissa ihmisissä voimaa ja uskoa vaikuttaessaan heihin myötätuntonsa ja hyvyytensä avulla, joka herättää muissa luottamusta. Tavallaan Collins on kääntänyt oletetun voimarakenteen fyysisesti vahvan soturin ja psyykkisesti vahvan äidillisen hahmon välillä. Katniss voidaan nähdä äitinä niin metaforallisesti kuin kirjaimellisesti. Häntä pidetään kansan äitinä ja lopuksi hänestä tulee kahden lapsen äiti.