Äitien käsityksiä 1-5-vuotiaiden lastensa television katselusta
Paukkunen, Jenni (2015)
Paukkunen, Jenni
2015
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505281556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505281556
Tiivistelmä
Tutkimuskysymyksenä oli 1—5-vuotiaiden lasten vanhempien suhtautuminen lastensa television katseluun. Vastausta kysymykseen etsittiin haastattelemalla 20 äitiä, joiden lapsi tai lapset kuuluivat haastatteluhetkellä kyseiseen ikäryhmään. Haastattelut toteutettiin kevään 2012 aikana. Tutkimushaastattelun aineistoja analysoimalla oli tarkoitus löytää mahdollisimman paljon erilaisia käsityksiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että äitien käsitykset ikäryhmään kuuluvien lastensa television katselua kohtaan ovat varsin moninaiset. Käsitykset ovat osittain yhteneväisiä, mutta myös keskenään ristiriitaisia ja muista poikkeavia ajatuksia tuli ilmi. Tuloksena saatiin 21 luokkaa sisältävä luokittelu, jossa ensimmäisenä ulottuvuutena on lasten televisionkatseluun liittyviä asioita ja toisena ulottuvuutena arvio siitä kuuluuko kyseinen luokka positiivisiin, neutraaleihin, negatiivisiin vai mahdollisia riskejä sisältäviin käsityksiin. Ensimmäinen ulottuvuus sisältää viisi yläluokkaa, jotka ovat katseluun johtavat syyt, katseluun käytetty aika, katseltavien ohjelmien sisältö, television vaikutukset jälkikäteen havaittuina sekä muutostoiveet vallitsevaan tilaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että äitien käsitykset ikäryhmään kuuluvien lastensa television katselua kohtaan ovat varsin moninaiset. Käsitykset ovat osittain yhteneväisiä, mutta myös keskenään ristiriitaisia ja muista poikkeavia ajatuksia tuli ilmi. Tuloksena saatiin 21 luokkaa sisältävä luokittelu, jossa ensimmäisenä ulottuvuutena on lasten televisionkatseluun liittyviä asioita ja toisena ulottuvuutena arvio siitä kuuluuko kyseinen luokka positiivisiin, neutraaleihin, negatiivisiin vai mahdollisia riskejä sisältäviin käsityksiin. Ensimmäinen ulottuvuus sisältää viisi yläluokkaa, jotka ovat katseluun johtavat syyt, katseluun käytetty aika, katseltavien ohjelmien sisältö, television vaikutukset jälkikäteen havaittuina sekä muutostoiveet vallitsevaan tilaan.