Lapsen hyvinvointimalli. Lasten emotionaalinen hyvinvointi ja sosiaaliset suhteet alakoulussa
Minkkinen, Jaana (2015)
Minkkinen, Jaana
Tampere University Press
2015
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9822-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9822-0
Tiivistelmä
Väitöskirjassa esittelen teoreettisen lapsen hyvinvointimallin sekä pyrin vastaamaan empiiriseen tutkimuskysymykseen: Missä määrin koulutekijät ovat yhteydessä alakouluikäisen emotionaaliseen hyvinvointiin?
Väitöskirjani koostuu neljästä tutkimusartikkelista sekä nyt julkaistavasta yhteenvedosta. Yhteenveto sisältää kirjallisuuskatsauksen, keskeiset tutkimustulokset sekä keskustelua tulosten merkityksestä muun muassa kouluhyvinvoinnin sekä koulun kehittämisen kannalta.
Lapsen hyvinvointimallin muodostamisessa olen käyttänyt aineistona lasten hyvinvointiin ja kehitykseen liittyviä aiempia teoreettisia tekstejä. Malli rakentuu hyvinvoinnin perusulottuvuuksista sekä hyvinvoinnin sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta kontekstista. Mallissa nostetaan esiin lapsen oma toimijuus, joka on sekä hyvinvointia rakentava tekijä että välittävä tekijä yksilön ja ympäröivän maailman välillä.
Alakouluikäisten hyvinvointia olen tutkinut suomalais-norjalaisen kyselyaineiston avulla, joka kerättiin 3–6. luokkalaisilta vuonna 2009 Tampereelta ja Trondheimista (N=502). Lisäksi hyödynsin opettajien antamia tietoja oppilaista. Menetelminä olivat tilastoanalyysit, kuten regressiomallit sekä monitasomallinnus.
Tutkin alakoululaisten hyvinvointia masennusoireiden ja kouluviihtyvyyden avulla. Tulosten mukaan koulukiusatuksi joutuminen sekä opettajan ja oppilaiden sosiaalinen tuki ovat yhteydessä sekä lasten masennusoireisiin että kouluviihtyvyyteen. Koulun sosiaalisten suhteiden laadulla on tärkeä merkitys lapsen hyvinvoinnille, vaikka huomioitaisiin kodin sosiaalinen tuki. Sen sijaan oppilaan kompetenssilla keskeisissä kouluaineissa ei näyttäisi olevan paljonkaan merkitystä lapsen hyvinvoinnille verrattuna opettajan ja oppilaiden merkitykseen.
Alakoululaisten kouluviihtyvyys vaihtelee luokittain; joissain luokissa viihdytään paremmin kuin toisissa. Tutkimukseni osoittaa, että mitä vähemmän luokassa on kiusaamista ja mitä enemmän opettaja tukee kaikkien luokan oppilaiden koulutyötä, sitä paremmin oppilaat viihtyvät koulussa.
Väitöskirjani antaa kontribuution hyvinvointiteoreettiseen keskusteluun. Lisäksi väitöstutkimus lisää ymmärrystä siitä, miten tärkeitä opettaja ja toiset oppilaat ovat 9–12-vuotiaiden lasten hyvinvoinnille. Löydösten perusteella alakoulussa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota kiusaamisen estämiseen. Opettajilla tulisi olla myös riittävästi ammattitaitoa, sensitiivisyyttä ja aikaa tukea kaikkien oppilaiden koulutyötä.
Väitöskirjani koostuu neljästä tutkimusartikkelista sekä nyt julkaistavasta yhteenvedosta. Yhteenveto sisältää kirjallisuuskatsauksen, keskeiset tutkimustulokset sekä keskustelua tulosten merkityksestä muun muassa kouluhyvinvoinnin sekä koulun kehittämisen kannalta.
Lapsen hyvinvointimallin muodostamisessa olen käyttänyt aineistona lasten hyvinvointiin ja kehitykseen liittyviä aiempia teoreettisia tekstejä. Malli rakentuu hyvinvoinnin perusulottuvuuksista sekä hyvinvoinnin sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta kontekstista. Mallissa nostetaan esiin lapsen oma toimijuus, joka on sekä hyvinvointia rakentava tekijä että välittävä tekijä yksilön ja ympäröivän maailman välillä.
Alakouluikäisten hyvinvointia olen tutkinut suomalais-norjalaisen kyselyaineiston avulla, joka kerättiin 3–6. luokkalaisilta vuonna 2009 Tampereelta ja Trondheimista (N=502). Lisäksi hyödynsin opettajien antamia tietoja oppilaista. Menetelminä olivat tilastoanalyysit, kuten regressiomallit sekä monitasomallinnus.
Tutkin alakoululaisten hyvinvointia masennusoireiden ja kouluviihtyvyyden avulla. Tulosten mukaan koulukiusatuksi joutuminen sekä opettajan ja oppilaiden sosiaalinen tuki ovat yhteydessä sekä lasten masennusoireisiin että kouluviihtyvyyteen. Koulun sosiaalisten suhteiden laadulla on tärkeä merkitys lapsen hyvinvoinnille, vaikka huomioitaisiin kodin sosiaalinen tuki. Sen sijaan oppilaan kompetenssilla keskeisissä kouluaineissa ei näyttäisi olevan paljonkaan merkitystä lapsen hyvinvoinnille verrattuna opettajan ja oppilaiden merkitykseen.
Alakoululaisten kouluviihtyvyys vaihtelee luokittain; joissain luokissa viihdytään paremmin kuin toisissa. Tutkimukseni osoittaa, että mitä vähemmän luokassa on kiusaamista ja mitä enemmän opettaja tukee kaikkien luokan oppilaiden koulutyötä, sitä paremmin oppilaat viihtyvät koulussa.
Väitöskirjani antaa kontribuution hyvinvointiteoreettiseen keskusteluun. Lisäksi väitöstutkimus lisää ymmärrystä siitä, miten tärkeitä opettaja ja toiset oppilaat ovat 9–12-vuotiaiden lasten hyvinvoinnille. Löydösten perusteella alakoulussa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota kiusaamisen estämiseen. Opettajilla tulisi olla myös riittävästi ammattitaitoa, sensitiivisyyttä ja aikaa tukea kaikkien oppilaiden koulutyötä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]