Skruttiga eller hållbara mopedbilar : en semantisk undersökning om flickors och pojkars ordval
Saarinen, Anna (2015)
Saarinen, Anna
2015
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505221499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505221499
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia sanavalintoja oppilaat tekevät kirjoittaessaan aineita. Tarkastelen tyttöjen ja poikien sanavarastoa sekä millaisia substantiiveja, adjektiiveja ja verbejä he käyttävät. Tutkimuksen materiaalina ovat oppilaiden kirjoittamat aineet.
Tutkielmani aineisto koostuu 24 oppilaan kirjoittamista aineista. Materiaalista 13 aineitta oli tyttöjen kirjoittamia ja 11 poikien, joten sukupuolijakauma oli suhteellisen tasainen. Oppilaiden ainekirjoitelmat käsittelevät mopoautoja sekä niiden hyötyjä että haittoja. Jaottelen aineistossa esiintyvät substantiivit, adjektiivit ja verbit erilaisiin kategorioihin ja tutkin kuinka paljon samoja sanoja tytöt ja pojat käyttävät kirjoitelmissaan. Substantiivit jaottelen kahdeksaan eri kategoriaan, jotka ovat kulkuvälineet, liikenteeseen liittyvät sanat, ihmiset, perhesanat, vapaa-aika, talous, mopoautojen haitat sekä joukko ylijääviä sanoja. Adjektiivit jaottelen suhteellisiin ja absoluuttisiin adjektiiveihin. Suhteelliset adjektiivit jaottelen vielä erikseen alaryhmiin. Verbien kohdalla käytän jaottelussa apuna semanttista kenttää, jonka mukaan jaottelen verbit loogiseen, psykososiaaliseen ja fyysiseen kenttään.
Tutkielmani osoittaa, että tyttöjen ja poikien välillä ei ole suuria eroja eri sanaluokkien käytössä. Käytetyt sanat eivät myöskään eronneet merkittävästi toisistaan. Suurin ero tyttöjen ja poikien välillä oli perhesanojen kohdalla. Tytöt käyttivät selvästi poikia enemmän sanoja, jotka liittyivät perheeseen. Verbien semanttisten kenttien kohdalla sekä tyttöjen että poikien listalla kolme ensimmäistä verbiä olivat samoja. Aineistoni on niin pieni, etteivät tulokset ole yleistettävissä.
Tutkielmani aineisto koostuu 24 oppilaan kirjoittamista aineista. Materiaalista 13 aineitta oli tyttöjen kirjoittamia ja 11 poikien, joten sukupuolijakauma oli suhteellisen tasainen. Oppilaiden ainekirjoitelmat käsittelevät mopoautoja sekä niiden hyötyjä että haittoja. Jaottelen aineistossa esiintyvät substantiivit, adjektiivit ja verbit erilaisiin kategorioihin ja tutkin kuinka paljon samoja sanoja tytöt ja pojat käyttävät kirjoitelmissaan. Substantiivit jaottelen kahdeksaan eri kategoriaan, jotka ovat kulkuvälineet, liikenteeseen liittyvät sanat, ihmiset, perhesanat, vapaa-aika, talous, mopoautojen haitat sekä joukko ylijääviä sanoja. Adjektiivit jaottelen suhteellisiin ja absoluuttisiin adjektiiveihin. Suhteelliset adjektiivit jaottelen vielä erikseen alaryhmiin. Verbien kohdalla käytän jaottelussa apuna semanttista kenttää, jonka mukaan jaottelen verbit loogiseen, psykososiaaliseen ja fyysiseen kenttään.
Tutkielmani osoittaa, että tyttöjen ja poikien välillä ei ole suuria eroja eri sanaluokkien käytössä. Käytetyt sanat eivät myöskään eronneet merkittävästi toisistaan. Suurin ero tyttöjen ja poikien välillä oli perhesanojen kohdalla. Tytöt käyttivät selvästi poikia enemmän sanoja, jotka liittyivät perheeseen. Verbien semanttisten kenttien kohdalla sekä tyttöjen että poikien listalla kolme ensimmäistä verbiä olivat samoja. Aineistoni on niin pieni, etteivät tulokset ole yleistettävissä.