Kahden tutkinnon opinnot - toisen asteen teoreettis-käytännöllinen opintopolku Tekniikan alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsityksiä koulutusmuodon vaikutuksista jatko-opinnoissa ja työelämässä
Ristolainen, Päivi (2015)
Ristolainen, Päivi
2015
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505221495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505221495
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammattikorkeakoulussa tekniikan alalla opiskelevilla nuorilla aikuisilla on heidän toisella asteella suorittamiensa kahden tutkinnon opintojen vaikutuksista ammattikorkeakouluopintoihin, osaamiseen ja työelämään. Lisäksi tutkimus kuvaa kahden tutkinnon opintoja toisen asteen teoreettis-käytännöllisenä opintopolkuna. Kahden tutkinnon opinnoissa toisen asteen opiskelija suorittaa samanaikaisesti sekä ammatillisen perustutkinnon että lukion oppimäärän ja/tai ylioppilastutkinnon. Mahdollisuus kahden tutkinnon samanaikaiseen suorittamiseen on kirjattu lainsäädäntöön. Opetushallituksen ohjeistus määrittelee tarkemmin ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteistyön raamit. Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjeisti vuonna 2013 oppilaitoksia muutoksesta, joka poisti kevään 2014 yhteishaussa mahdollisuuden luoda omia hakukohteita lukion oppimäärän ja/tai ylioppilastutkinnon sekä ammatillisen perustutkinnon yhtäaikaiselle suorittamiselle. Mahdollisuus kahden tutkinnon opintojen suorittamiseen säilyi mutta muutos yhteishaussa herätti muun muassa oppilaitoksissa huolen ohjeistuksen vaikutuksesta opiskelijamääriin tulevaisuudessa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kymmenen haastateltavaa, jotka opiskelevat tekniikan alalla ammattikorkeakoulussa ja jotka ennen ammattikorkeakouluopintoja olivat suorittaneet kahden tutkinnon opinnot tekniikan alalla. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisena narratiivisena analyysina ja narratiivien analyysina. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yleisistä työelämävalmiuksista, integratiivisesta pedagogiikasta ja luontaisista lahjoista.
Haastateltavien käsityksen mukaan kahden tutkinnon opinnot ovat antaneet heille osaamiseen liittyen sekä yleisiä työelämävalmiuksia että muuttuvassa työelämässä tarvittavia valmiuksia. Yleisistä työelämävalmiuksista elämänhallintaan ja kommunikointiin liittyvät taidot ovat kehittyneet eniten. Muuttuvan työelämän taidoissa korostuvat elämänhallintataidoista oppimisen taito ja kommunikaatiotaidosta vuorovaikutustaidot. Jatko-opinnoissa haastateltavat ovat käsityksensä mukaan hyötyneet kahden tutkinnon opintojen antamasta tiedon ja taidon yhdistelmästä. Lukio-opinnoista he kokevat saaneensa yleissivistystä sekä matemaattisia ja kielellisiä valmiuksia, jotka tukevat ammattikorkeakouluopintoja akateemisissa aineissa. Kahden tutkinnon opintojen antama ammatillinen osaaminen on haastateltavien käsityksen mukaan auttanut sekä ammattikorkeakoulun ammatillisissa aineissa että ammattikorkeakoulun työssäoppimisessa. Haastateltavat pitivät kahden tutkinnon opintojen vaikutusta työllistymiseen positiivisena. Työnantajien he näkivät hyötyvän kahden tutkinnon suorittamisesta opintojen antaman tiedon ja taidon yhdistelmän ja yleisten työelämävalmiuksien, erityisesti elämänhallinnan taitojen, vuoksi.
Kahden tutkinnon opinnot on koulutusmuoto, jossa sekä teoreettisesti että käytännöllisesti lahjakkaat nuoret pääsevät sekä harjaannuttamaan akateemisia valmiuksia että kehittämään ammatillista osaamista muuttuvan työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Koulutusmuodon kehittäminen osana toisen asteen koulutusrakennetta on hyödyllistä sekä yhteiskunnan, työelämän että opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kymmenen haastateltavaa, jotka opiskelevat tekniikan alalla ammattikorkeakoulussa ja jotka ennen ammattikorkeakouluopintoja olivat suorittaneet kahden tutkinnon opinnot tekniikan alalla. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineiston analyysi tapahtui teoriasidonnaisena narratiivisena analyysina ja narratiivien analyysina. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yleisistä työelämävalmiuksista, integratiivisesta pedagogiikasta ja luontaisista lahjoista.
Haastateltavien käsityksen mukaan kahden tutkinnon opinnot ovat antaneet heille osaamiseen liittyen sekä yleisiä työelämävalmiuksia että muuttuvassa työelämässä tarvittavia valmiuksia. Yleisistä työelämävalmiuksista elämänhallintaan ja kommunikointiin liittyvät taidot ovat kehittyneet eniten. Muuttuvan työelämän taidoissa korostuvat elämänhallintataidoista oppimisen taito ja kommunikaatiotaidosta vuorovaikutustaidot. Jatko-opinnoissa haastateltavat ovat käsityksensä mukaan hyötyneet kahden tutkinnon opintojen antamasta tiedon ja taidon yhdistelmästä. Lukio-opinnoista he kokevat saaneensa yleissivistystä sekä matemaattisia ja kielellisiä valmiuksia, jotka tukevat ammattikorkeakouluopintoja akateemisissa aineissa. Kahden tutkinnon opintojen antama ammatillinen osaaminen on haastateltavien käsityksen mukaan auttanut sekä ammattikorkeakoulun ammatillisissa aineissa että ammattikorkeakoulun työssäoppimisessa. Haastateltavat pitivät kahden tutkinnon opintojen vaikutusta työllistymiseen positiivisena. Työnantajien he näkivät hyötyvän kahden tutkinnon suorittamisesta opintojen antaman tiedon ja taidon yhdistelmän ja yleisten työelämävalmiuksien, erityisesti elämänhallinnan taitojen, vuoksi.
Kahden tutkinnon opinnot on koulutusmuoto, jossa sekä teoreettisesti että käytännöllisesti lahjakkaat nuoret pääsevät sekä harjaannuttamaan akateemisia valmiuksia että kehittämään ammatillista osaamista muuttuvan työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Koulutusmuodon kehittäminen osana toisen asteen koulutusrakennetta on hyödyllistä sekä yhteiskunnan, työelämän että opiskelijoiden näkökulmasta.