Luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet toimia integroidun oppilaan opettajana
Blom, Leena (2015)
Blom, Leena
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201454
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia toimia integroidun oppilaan opettajana. Tutkimus fokusoituu Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutukseen ja sen antamiin valmiuksiin integroidun oppilaan opettajana toimimiseen. Lisäksi tutkin työyhteisön merkitystä integroidun oppilaan opettajan näkökulmasta ja työpaikan tarjoamia lisäkoulutusmahdollisuuksia integraatioon liittyen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tutkimus on tieteenfilosofiselta näkökulmaltaan fenomenografinen ja tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tutkittavien käsityksiä kyseessä olevasta ilmiöstä.
Teoriaosiossa avataan tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet, joita ovat integraatio, inkluusio, segregaatio, kolmiportaisen tuen malli, lähikouluperiaate ja työyhteisön tuki. Lisäksi esitellään tutkimustehtävään liittyvää viimeaikaista tutkimusta.
Aineisto on kerätty sähköisesti avoimilla haastattelulomakkeilla. Haastateltuna on kahdeksan Tampereen yliopistosta 2012 2013 valmistunutta luokanopettajaa. Kaikilla haastatelluilla on luokassaan vähintään yksi integroitu oppilas. Haastattelut toteutettiin loppuvuodesta 2014 ja alkuvuodesta 2015.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet toimia integroidun oppilaan opettajana koetaan hyvin vähäisiksi. Valmiuksia oli saatu lähinnä teoriatietoon liittyen, mutta käytännön työtä palvelevat valmiudet oli jäänyt saamatta. Erityispedagogisia opintoja toivotaan pakollisiksi luokanopettajakoulutukseen, jotta kaikilla luokanopettajilla olisi valmiuksia toimia integroitujen oppilaiden opettajina. Näistä opinnoista toivotaan käytännönläheisempiä.
Työyhteisöllä on erittäin suuri merkitys integroidun oppilaan opettajana toimimisessa. Työyhteisön koetaan tukevan, neuvovan ja auttavan jaksamaan integraatio-oppilaan kanssa. Erityisesti kokeneempien kollegoiden tuki ja erityisopettajan kanssa tehty yhteistyö korostuvat.
Lisäkoulutusmahdollisuudet tutkimuksen mukaan ovat heikot, mihin vaikuttaa työsuhteiden määräaikaisuus. Lisäkoulutus koetaan tärkeäksi ja sitä toivotaan, jotta olisi mahdollisuus kehittää omaa osaamista integroitujen oppilaiden opettajina.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tutkimus on tieteenfilosofiselta näkökulmaltaan fenomenografinen ja tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tutkittavien käsityksiä kyseessä olevasta ilmiöstä.
Teoriaosiossa avataan tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet, joita ovat integraatio, inkluusio, segregaatio, kolmiportaisen tuen malli, lähikouluperiaate ja työyhteisön tuki. Lisäksi esitellään tutkimustehtävään liittyvää viimeaikaista tutkimusta.
Aineisto on kerätty sähköisesti avoimilla haastattelulomakkeilla. Haastateltuna on kahdeksan Tampereen yliopistosta 2012 2013 valmistunutta luokanopettajaa. Kaikilla haastatelluilla on luokassaan vähintään yksi integroitu oppilas. Haastattelut toteutettiin loppuvuodesta 2014 ja alkuvuodesta 2015.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että luokanopettajakoulutuksen antamat valmiudet toimia integroidun oppilaan opettajana koetaan hyvin vähäisiksi. Valmiuksia oli saatu lähinnä teoriatietoon liittyen, mutta käytännön työtä palvelevat valmiudet oli jäänyt saamatta. Erityispedagogisia opintoja toivotaan pakollisiksi luokanopettajakoulutukseen, jotta kaikilla luokanopettajilla olisi valmiuksia toimia integroitujen oppilaiden opettajina. Näistä opinnoista toivotaan käytännönläheisempiä.
Työyhteisöllä on erittäin suuri merkitys integroidun oppilaan opettajana toimimisessa. Työyhteisön koetaan tukevan, neuvovan ja auttavan jaksamaan integraatio-oppilaan kanssa. Erityisesti kokeneempien kollegoiden tuki ja erityisopettajan kanssa tehty yhteistyö korostuvat.
Lisäkoulutusmahdollisuudet tutkimuksen mukaan ovat heikot, mihin vaikuttaa työsuhteiden määräaikaisuus. Lisäkoulutus koetaan tärkeäksi ja sitä toivotaan, jotta olisi mahdollisuus kehittää omaa osaamista integroitujen oppilaiden opettajina.