Mobiililaitteiden opetuskäytön asettamat haasteet opettajien ammatilliselle kehitykselle
Leinonen, Hanna (2015)
Leinonen, Hanna
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201438
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä opettajien kokemista haasteista ammatilliseen kehitykseen liittyen käytettäessä mobiililaitteita opetuksessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli Koehlerin ja Mishran kehittämä TPACK-malli. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineistonanalyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysin tukena käytettiin lukumääriä. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella kymmeneltä luokanopettajalta, jotka olivat mukana Tampereen kaupungin eVarikon järjestämässä Digikirja-hankkeessa. Avoimessa kyselylomakkeessa hyödynnettiin tulevaisuuden muistelu -menetelmää. Täydentävänä aineistona käytettiin Digikirja-hankkeessa mukana olevien opettajien kokoamaa taulukkoa, johon on koottu keinoja uuden opetussuunnitelman teknologiaan liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset olivat, että hyödyntäessään mobiililaitteita opetuksessa opettajat kokevat haasteiksi ammatillisen kehittymisen kannalta teknologisten perustaitojen kehittämisen, opettajan ja oppilaiden roolien sekä ryhmädynamiikan muuttumisen, teknologian tuomisen osaksi arkipäivää sekä eriyttämisen. Lisäksi tutkimuskysymysten ulkopuolelta havaittiin, että monet opettajista eivät kokeneet sisällöllistä osaamista merkittäväksi tekijäksi onnistuneen teknologian opetuskäytön kannalta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset olivat, että hyödyntäessään mobiililaitteita opetuksessa opettajat kokevat haasteiksi ammatillisen kehittymisen kannalta teknologisten perustaitojen kehittämisen, opettajan ja oppilaiden roolien sekä ryhmädynamiikan muuttumisen, teknologian tuomisen osaksi arkipäivää sekä eriyttämisen. Lisäksi tutkimuskysymysten ulkopuolelta havaittiin, että monet opettajista eivät kokeneet sisällöllistä osaamista merkittäväksi tekijäksi onnistuneen teknologian opetuskäytön kannalta.