Lastenpsykiatrian ja lastensuojelun työntekijöiden kokemuksia keskinäisestä yhteistyöstään ja sen kehittämiskohteista
Uusitalo, Marika (2015)
Uusitalo, Marika
2015
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201434
Tiivistelmä
Lastenpsykiatria ja lastensuojelu tekevät moniammatillista yhteistyötä lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Lastenpsykiatria ja lastensuojelu ovat keskeisiä toimialoja sosiaali- ja terveydenhuollossa, kun hoidetaan ja tuetaan vaikeita lasten ja perheiden ongelmia. Näiden kahden alan välistä yhteistyötä on vähän tutkittu, vaikka sen ongelmat on julkisesti tiedostettu ja niihin on pyritty kansallisella tasolla vaikuttamaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastenpsykiatrian ja lastensuojelun välistä yhteistyötä ja yhteistyön kehittämiskohteita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kahden suomalaisen kaupungin neljässä eri organisaatiossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 lastenpsykiatrian ja lastensuojelun työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin neljän ryhmän ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyökulttuuri oli ajan myötä muuttunut. Tutkimuksessa havaittiin, että käytännön yhteistyössä oli paljon toimivia osa-alueita ja työntekijöillä oli hyviä yhteistyötaitoja. Yhteistyökumppaneilta löytyi kunnioitusta toisiaan kohtaan. Tuloksista tuli ilmi, että yhteistyökumppanit tunsivat puutteellisesti toistensa toimialoja. Yhteistyö oli useista eri tekijöistä johtuen epävarmaa ja siinä ilmeni kunnioituksen puutetta. Tutkimus paljasti monia yhteistyön kehittämiskohteita. Oman työn kehittäminen oli edellytys yhteistyön kehittämiselle. Yhteistyökumppanit kaipasivat lisää tietoa toisistaan, toistensa työmenetelmistä ja aktiivisempaa tiedonvaihtoa. Käytännön yhteistyössä nähtiin olevan kehittämisen varaa. Molempien toimialojen tulisi kehittää omia palvelujaan ja työskennellä yhteisen ymmärryksen löytymisen eteen. Yhteistyön kehittämisen nähtiin tukevan perheiden hyvinvoinnin edistämistä.
Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyöstä. Tulosten perusteella voidaan todeta olevan tarvetta yhteistyön lisäämiseen ja kehittämiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyön ja työntekijöiden oman työn kehittämisessä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niistä saadaan näkökulmia lastenpsykiatrian ja lastensuojelun välisen yhteistyön tarkempaan tarkasteluun ja kehittämiseen.
Experiences and ideas on improvement of cooperation between child psychiatry and child protective services as experienced by the employees
Child psychiatry and the child welfare services are the key players in social and health care, when treating and supporting children and families with difficult problems. Their cooperation is a topic that has been poorly researched, even though the problems in this field have been publicly acknowledged and in national focus in terms of information guidance.
The purpose of this study was to describe the cooperation between child psychiatry and child welfare services, and to find areas of development. The study was qualitative and made in cooperation with two organizations of both child psychiatry and child welfare services in two Finnish cities. The material was collected in four group interviews and consisted of answers of altogether 15 employees in these organizations. Method of analysis was inductive contents analysis.
The research findings indicated that the culture of cooperation between child psychiatry and the child welfare service has changed over time. According to research findings, there are many well-functioning areas of co-operation. The employees had good practical cooperation skills. Furthermore, the Partners respected one another, but they had lacking information of each other´s fields. The cooperation was uncertain due to many factors and lack of respect came out. Many ways to develop the cooperation were found. Developing one´s own work was a prerequisite for cooperation. Partners longed for more information about each other, of their methods of working and more active exchange of information. The practical co-operation was perceived to have room for improvement. People working in both fields should develop their own services and aim to foster common understanding in order to promote trust. Supporting the cooperation supports the well-being of the families.
The research findings increased the understanding of cooperation between child psychiatry and child welfare services. According to findings, there is need for increasing the co-operation and to further develop it. These findings can be utilized in the development of one´s own work both in the fields of child psychiatry and child protective services. The research findings cannot be generalised, but they provide insights for further investigating and developing the cooperation between the child protective services and child psychiatry.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastenpsykiatrian ja lastensuojelun välistä yhteistyötä ja yhteistyön kehittämiskohteita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kahden suomalaisen kaupungin neljässä eri organisaatiossa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 lastenpsykiatrian ja lastensuojelun työntekijää. Tutkimusaineisto kerättiin neljän ryhmän ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyökulttuuri oli ajan myötä muuttunut. Tutkimuksessa havaittiin, että käytännön yhteistyössä oli paljon toimivia osa-alueita ja työntekijöillä oli hyviä yhteistyötaitoja. Yhteistyökumppaneilta löytyi kunnioitusta toisiaan kohtaan. Tuloksista tuli ilmi, että yhteistyökumppanit tunsivat puutteellisesti toistensa toimialoja. Yhteistyö oli useista eri tekijöistä johtuen epävarmaa ja siinä ilmeni kunnioituksen puutetta. Tutkimus paljasti monia yhteistyön kehittämiskohteita. Oman työn kehittäminen oli edellytys yhteistyön kehittämiselle. Yhteistyökumppanit kaipasivat lisää tietoa toisistaan, toistensa työmenetelmistä ja aktiivisempaa tiedonvaihtoa. Käytännön yhteistyössä nähtiin olevan kehittämisen varaa. Molempien toimialojen tulisi kehittää omia palvelujaan ja työskennellä yhteisen ymmärryksen löytymisen eteen. Yhteistyön kehittämisen nähtiin tukevan perheiden hyvinvoinnin edistämistä.
Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyöstä. Tulosten perusteella voidaan todeta olevan tarvetta yhteistyön lisäämiseen ja kehittämiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyön ja työntekijöiden oman työn kehittämisessä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niistä saadaan näkökulmia lastenpsykiatrian ja lastensuojelun välisen yhteistyön tarkempaan tarkasteluun ja kehittämiseen.
Experiences and ideas on improvement of cooperation between child psychiatry and child protective services as experienced by the employees
Child psychiatry and the child welfare services are the key players in social and health care, when treating and supporting children and families with difficult problems. Their cooperation is a topic that has been poorly researched, even though the problems in this field have been publicly acknowledged and in national focus in terms of information guidance.
The purpose of this study was to describe the cooperation between child psychiatry and child welfare services, and to find areas of development. The study was qualitative and made in cooperation with two organizations of both child psychiatry and child welfare services in two Finnish cities. The material was collected in four group interviews and consisted of answers of altogether 15 employees in these organizations. Method of analysis was inductive contents analysis.
The research findings indicated that the culture of cooperation between child psychiatry and the child welfare service has changed over time. According to research findings, there are many well-functioning areas of co-operation. The employees had good practical cooperation skills. Furthermore, the Partners respected one another, but they had lacking information of each other´s fields. The cooperation was uncertain due to many factors and lack of respect came out. Many ways to develop the cooperation were found. Developing one´s own work was a prerequisite for cooperation. Partners longed for more information about each other, of their methods of working and more active exchange of information. The practical co-operation was perceived to have room for improvement. People working in both fields should develop their own services and aim to foster common understanding in order to promote trust. Supporting the cooperation supports the well-being of the families.
The research findings increased the understanding of cooperation between child psychiatry and child welfare services. According to findings, there is need for increasing the co-operation and to further develop it. These findings can be utilized in the development of one´s own work both in the fields of child psychiatry and child protective services. The research findings cannot be generalised, but they provide insights for further investigating and developing the cooperation between the child protective services and child psychiatry.