Ihanaa yhteisöllisyyttä vai kyräileviä kuppikuntia : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajakoulutusyksikkönsä yhteisöllisyydestä
Mäkinen, Heini (2015)
Mäkinen, Heini
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505201430
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvailla Hämeenlinnan luokanopettaja-opiskelijoiden kokemuksia yksikkönsä yhteisöllisyydestä. Tutkimuksen avulla pyrittiin ymmärtämään, mistä kokemuksista yhteisöllisyyden tunne rakentuu tai mitkä sitä rikkovat.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2013 Tampereen yliopistossa kasvatustieteiden yksikössä pidetyllä tutkimusmetodologia -kurssilla. Tutkimuksen primääriaineisto koostuu kuuden luokanopettajaopiskelijan muistelukirjoituksesta yliopisto-opintojensa alkuvaiheista.
Tutkimuskohteena olivat opiskelijoiden kokemukset, joten tutkimuksen taustateoria sekä metodologia tukeutuu fenomenologiaan. Aineisto on analysoitu Amadeo Giorgin kehittämää ja Juha Perttulan tarkentamaa fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää mukaillen.
Tutkimuksen tulokset muodostavat kuusi yksilökohtaista merkitysverkostoa sekä neljä yleistä merkitysverkostoa, jotka sisältävät kaiken yhteisöllisyyttä koskettavan tiedon. Viimeisen osan fenomenologisen tutkimuksen tuloksista muodostaa dialogi empiirisen tutkimuksen tuloksien ja aiemman tutkimustiedon kanssa.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset yksikkönsä yhteisöllisyydestä erosivat osin merkittävästi toisistaan. Vaikka kokemukset intiimiksi ja viihtyisäksi kuvaillun yksikön yhteisöllisyydestä olivat pääosin positiivisia, osa opiskelijoista kertoi myös yhteisöllisyyttä horjuttavista kokemuksista. Osa opiskelijoista nautti täysin yksikkönsä hyvästä hengestä toisten kokiessa yksikön toimintakulttuurin ahdistavana kuppikuntineen ja kirjoittamattomine sääntöineen. Yhteisiä kokemuksia olivat opintojen aloitusvaiheiden paineet löytää oma paikka yhteisöstä sekä välittöminä ja läheisinä koetut välit yksikön henkilökunnan kanssa. Tämän tutkimuksen mukaan yhteisöllisyyden kannalta merkityksellisinä tekijöinä koettiin sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset yhteisön vuorovaikutuksesta ja normeista sekä opiskelijan oma suhde yhtei-söön. Opiskelijoiden kokemukset opettajakoulutusyhteisön yhteisöllisyydestä näyttäisivät olevan sidoksissa siihen, miten hyvin opiskelijat sosialisoituivat yhteisönsä jäseneksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2013 Tampereen yliopistossa kasvatustieteiden yksikössä pidetyllä tutkimusmetodologia -kurssilla. Tutkimuksen primääriaineisto koostuu kuuden luokanopettajaopiskelijan muistelukirjoituksesta yliopisto-opintojensa alkuvaiheista.
Tutkimuskohteena olivat opiskelijoiden kokemukset, joten tutkimuksen taustateoria sekä metodologia tukeutuu fenomenologiaan. Aineisto on analysoitu Amadeo Giorgin kehittämää ja Juha Perttulan tarkentamaa fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää mukaillen.
Tutkimuksen tulokset muodostavat kuusi yksilökohtaista merkitysverkostoa sekä neljä yleistä merkitysverkostoa, jotka sisältävät kaiken yhteisöllisyyttä koskettavan tiedon. Viimeisen osan fenomenologisen tutkimuksen tuloksista muodostaa dialogi empiirisen tutkimuksen tuloksien ja aiemman tutkimustiedon kanssa.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset yksikkönsä yhteisöllisyydestä erosivat osin merkittävästi toisistaan. Vaikka kokemukset intiimiksi ja viihtyisäksi kuvaillun yksikön yhteisöllisyydestä olivat pääosin positiivisia, osa opiskelijoista kertoi myös yhteisöllisyyttä horjuttavista kokemuksista. Osa opiskelijoista nautti täysin yksikkönsä hyvästä hengestä toisten kokiessa yksikön toimintakulttuurin ahdistavana kuppikuntineen ja kirjoittamattomine sääntöineen. Yhteisiä kokemuksia olivat opintojen aloitusvaiheiden paineet löytää oma paikka yhteisöstä sekä välittöminä ja läheisinä koetut välit yksikön henkilökunnan kanssa. Tämän tutkimuksen mukaan yhteisöllisyyden kannalta merkityksellisinä tekijöinä koettiin sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset yhteisön vuorovaikutuksesta ja normeista sekä opiskelijan oma suhde yhtei-söön. Opiskelijoiden kokemukset opettajakoulutusyhteisön yhteisöllisyydestä näyttäisivät olevan sidoksissa siihen, miten hyvin opiskelijat sosialisoituivat yhteisönsä jäseneksi.