Kadonneen tarinan metsästäjät. Eksokertomukset Hugo Prattin Corto Maltese -sarjakuvissa.
Eskelinen, Sakari (2015)
Eskelinen, Sakari
2015
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505131428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505131428
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Hugo Prattin Corto Maltese -sarjakuvia sarjana tai laajempana yhtenäisenä kokonaisuutena. Keskeisenä ajatuksena on, että vaikka kyseinen sarja koostuu useasta itsenäisestä osasta, on taustalla koko sarjan laajuinen kertomus tai juoni. Tällaiset yksittäisen kertomuksen ylittävät kerronnat on työssä nimetty eksokertomuksiksi. Tutkimusmetodiikaltaan ja teoriapohjaltaan tutkielma nojaa sekä narratologiaan että yleiseen sarjakuvantutkimukseen.
Työssä esitellään ja analysoidaan tapoja, joilla Pratt toteuttaa kerrontaansa sarjakuvassa. Käsiteltävä sarja on paikoin varsin tulkinnanvarainen sen suhteen, mitä todella tapahtuu. Corto Maltesessa kuvataan usein maailmaa päähenkilön sisäisen kokeman kautta, mikä saattaa olla jossain toden ja unen rajamailla. Erinäisiä kuvallisia ja sanallisia yksityiskohtia sekä kerrontarakenteellisia vastaavuuksia erittelemällä ja vertailemalla tutkielmassa pyritään tunnistamaan toisaalta fokalisaation vaihdoksia sisäisen ja ulkoisen välillä kuin toisaalta myös elementtejä, jotka viittaavat jonnekin muualle sarjassa. Pyrkimyksenä on osoittaa loogisesti, kuinka näennäisen irralliset asiat muodostavat viittausten verkon tarinoiden välillä, mitä kautta huomaamme ikään kuin lukevamme saman kertomuksen jatkumoa seikkailusta toiseen.
Vaikka sekä kohdeteksti että teoreettinen aines tutkielmassa limittäytyvät kussakin luvussa, on työn rakenteellisena etenemisperiaatteena teoriasta teokseen ja pienemmästä laajempaan. Toisin sanoen alussa käydään läpi taustalla vaikuttavia kertomuksen ja sarjakuvan tutkimuksen teorioita, joista edetään kohtauksiin, kertomuksiin ja vähitellen laajempiin kokonaisuuksiin. Lopussa tulkintoja punotaan yhteen, ja pohditaan mitä oikeastaan on käsillä.
Työssä esitellään ja analysoidaan tapoja, joilla Pratt toteuttaa kerrontaansa sarjakuvassa. Käsiteltävä sarja on paikoin varsin tulkinnanvarainen sen suhteen, mitä todella tapahtuu. Corto Maltesessa kuvataan usein maailmaa päähenkilön sisäisen kokeman kautta, mikä saattaa olla jossain toden ja unen rajamailla. Erinäisiä kuvallisia ja sanallisia yksityiskohtia sekä kerrontarakenteellisia vastaavuuksia erittelemällä ja vertailemalla tutkielmassa pyritään tunnistamaan toisaalta fokalisaation vaihdoksia sisäisen ja ulkoisen välillä kuin toisaalta myös elementtejä, jotka viittaavat jonnekin muualle sarjassa. Pyrkimyksenä on osoittaa loogisesti, kuinka näennäisen irralliset asiat muodostavat viittausten verkon tarinoiden välillä, mitä kautta huomaamme ikään kuin lukevamme saman kertomuksen jatkumoa seikkailusta toiseen.
Vaikka sekä kohdeteksti että teoreettinen aines tutkielmassa limittäytyvät kussakin luvussa, on työn rakenteellisena etenemisperiaatteena teoriasta teokseen ja pienemmästä laajempaan. Toisin sanoen alussa käydään läpi taustalla vaikuttavia kertomuksen ja sarjakuvan tutkimuksen teorioita, joista edetään kohtauksiin, kertomuksiin ja vähitellen laajempiin kokonaisuuksiin. Lopussa tulkintoja punotaan yhteen, ja pohditaan mitä oikeastaan on käsillä.