Feministisen sosialismin airuet : Fabian Society sukupuolten tasa-arvon historiallisessa jatkumossa 1884–1918
Murto, Johannes (2015)
Murto, Johannes
2015
Historia - History
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505131425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505131425
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on pohtia brittiläisen Fabian Society -yhdistyksen ideologiaa ja historiallista merkitystä erityisesti sukupuolten välisen tasa-arvon näkökulmasta 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Fabian Society perustettiin Lontoossa vuonna 1884 sosialistisen liikehdinnän seurauksena. Yhdistys kuitenkin poikkesi sekä jäsenkunnaltaan että toimintatavoiltaan työväenluokkaisista sosialistiryhmittymistä. Fabian Society tunnetaan vasemmistolaisen kulttuuriälymystön kerhona, johon kuului tutkimukseni aikajaksolla useita merkittäviä brittiläisiä kirjailijoita, kuten George Bernard Shaw, H. G. Wells sekä Virginia Woolf. Yhdistys ei toiminnassaan pyrkinyt suoraan aktivismiin, eikä se kannattanut vallankumouksellisuutta. Sen metodina oli pikemminkin muuttaa yhteiskuntaa reformistisesti pienin askelin, ennen kaikkea levittämällä tietoa pamflettien ja luentojen keinoin.
Tutkielmassani pyrin lähtökohtaisesti selvittämään sitä, mikä oli Fabian Societyn sisällä vallinnut käsitys sukupuolten tasa-arvosta ja sen merkityksestä viktoriaanis-edvardiaanisessa yhteiskunnassa. Lopullisena tutkimustehtävänäni on kuitenkin kyetä sijoittamaan Fabian Society omalle paikalleen sukupuolten tasa-arvon historiallisessa jatkumossa Britanniassa. Tutkimustehtäväni taustalla vaikuttaa merkittävästi historioitsija John Toshin esittelemä teoreettinen viitekehys, jonka mukaan tarinamuotoisen jatkumon rakentamisen kautta menneisyyden tapahtumia, niiden linkittymistä toisiinsa sekä kulkua kohti nykyisyyttä voidaan ymmärtää. Tähän viitekehykseen nojaten esitän tutkielmassani oman näkemykseni Fabian Societyn historiallisesta merkityksestä brittiläisen tasa-arvoajattelun syiden ja seurausten kontekstissa. Ajallisesti tutkielmani rajautuu vuosien 1884 ja 1918 välille – tarkastelen näin ollen aikaa Fabian Societyn perustamisesta siihen hetkeen, jolloin naiset saivat rajatun äänioikeuden Britanniassa.
Lähdeaineistona käytän Fabian Societyn omia virallisia julkaisuja. Määrällisesti eniten aineistosta löytyy tract-nimellä julkaistuja lyhyitä pamfletteja, jotka yleensä käsittelevät kukin yhtä tiettyä yhteiskunnallista kysymystä. Näiden traktaattien lisäksi lähdeaineistooni kuuluu yhdistyksen merkittävimpänä yksittäisenä julkaisuna pidetty esseekokoelma Fabian essays in socialism vuodelta 1889 sekä yhdistyksen oma historiikki The history of the Fabian Society vuodelta 1916. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin olen käynyt aineiston läpi, poiminut esimerkkejä temaattisten kokonaisuuksien alle ja analysoinut niitä oman tutkimustehtäväni näkökulmasta. Analyysini tukena ja tieteellisenä vertailukohtana olen käyttänyt niin Fabian Societya, sukupuolta kuin sosialismiakin käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Fabian Societyn julkaisemien tekstien analyysi todistaa sen, kuinka edistyksellisenä ja tasa-arvoisena yhteisönä järjestöä voidaan oman aikakautensa kontekstissa pitää. Sukupuolten välistä tasa-arvoa pidettiin järjestön sisällä kehittyneen ja sivistyneen yhteiskunnan olennaisena elementtinä, ja Fabian Societyn jäsenet pyrkivät omalla toiminnallaan ohjaamaan historiallisen jatkumon kulkua kohti tätä suuntaa. Toisaalta yhdistyksessä vallitsi hyvin optimistinen ja humanistinen maailmankuva: ihmisen luontaiseen hyvyyteen perustuen jatkumon ajateltiin olevan koko ajan suuntautumassa kohti entistä parempia aikoja. Näin ollen myös tasa-arvoisen yhteiskunnan katsottiin joka tapauksessa ennen pitkää toteutuvan, fabianistit olivat ainoastaan vauhdittamassa tätä kehitystä.
Analyysin jälkeen on perusteltua todeta, että Fabian Societya voidaan hyvinkin pitää sukupuolten välistä tasa-arvoa korostavan feministisen sosialismin edelläkävijänä. Yhdistyksen ideologiasta löytyy piirteitä sekä sosialistisesta että feministisestä perinteestä, jotka yhdistyessään loivat pohjaa uudenlaiselle sosialismille. Fabian Society edisti Mary Wollstonecraftin ja John Stuart Millin aikoinaan viitoittamaa brittiläisen tasa-arvoajattelun jatkumoa omalla tuoreella painotuksellaan, jossa mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, kulttuuriin ja sivistykseen yhdistyi yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen tasa-arvoon.
Tutkielmassani pyrin lähtökohtaisesti selvittämään sitä, mikä oli Fabian Societyn sisällä vallinnut käsitys sukupuolten tasa-arvosta ja sen merkityksestä viktoriaanis-edvardiaanisessa yhteiskunnassa. Lopullisena tutkimustehtävänäni on kuitenkin kyetä sijoittamaan Fabian Society omalle paikalleen sukupuolten tasa-arvon historiallisessa jatkumossa Britanniassa. Tutkimustehtäväni taustalla vaikuttaa merkittävästi historioitsija John Toshin esittelemä teoreettinen viitekehys, jonka mukaan tarinamuotoisen jatkumon rakentamisen kautta menneisyyden tapahtumia, niiden linkittymistä toisiinsa sekä kulkua kohti nykyisyyttä voidaan ymmärtää. Tähän viitekehykseen nojaten esitän tutkielmassani oman näkemykseni Fabian Societyn historiallisesta merkityksestä brittiläisen tasa-arvoajattelun syiden ja seurausten kontekstissa. Ajallisesti tutkielmani rajautuu vuosien 1884 ja 1918 välille – tarkastelen näin ollen aikaa Fabian Societyn perustamisesta siihen hetkeen, jolloin naiset saivat rajatun äänioikeuden Britanniassa.
Lähdeaineistona käytän Fabian Societyn omia virallisia julkaisuja. Määrällisesti eniten aineistosta löytyy tract-nimellä julkaistuja lyhyitä pamfletteja, jotka yleensä käsittelevät kukin yhtä tiettyä yhteiskunnallista kysymystä. Näiden traktaattien lisäksi lähdeaineistooni kuuluu yhdistyksen merkittävimpänä yksittäisenä julkaisuna pidetty esseekokoelma Fabian essays in socialism vuodelta 1889 sekä yhdistyksen oma historiikki The history of the Fabian Society vuodelta 1916. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin olen käynyt aineiston läpi, poiminut esimerkkejä temaattisten kokonaisuuksien alle ja analysoinut niitä oman tutkimustehtäväni näkökulmasta. Analyysini tukena ja tieteellisenä vertailukohtana olen käyttänyt niin Fabian Societya, sukupuolta kuin sosialismiakin käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Fabian Societyn julkaisemien tekstien analyysi todistaa sen, kuinka edistyksellisenä ja tasa-arvoisena yhteisönä järjestöä voidaan oman aikakautensa kontekstissa pitää. Sukupuolten välistä tasa-arvoa pidettiin järjestön sisällä kehittyneen ja sivistyneen yhteiskunnan olennaisena elementtinä, ja Fabian Societyn jäsenet pyrkivät omalla toiminnallaan ohjaamaan historiallisen jatkumon kulkua kohti tätä suuntaa. Toisaalta yhdistyksessä vallitsi hyvin optimistinen ja humanistinen maailmankuva: ihmisen luontaiseen hyvyyteen perustuen jatkumon ajateltiin olevan koko ajan suuntautumassa kohti entistä parempia aikoja. Näin ollen myös tasa-arvoisen yhteiskunnan katsottiin joka tapauksessa ennen pitkää toteutuvan, fabianistit olivat ainoastaan vauhdittamassa tätä kehitystä.
Analyysin jälkeen on perusteltua todeta, että Fabian Societya voidaan hyvinkin pitää sukupuolten välistä tasa-arvoa korostavan feministisen sosialismin edelläkävijänä. Yhdistyksen ideologiasta löytyy piirteitä sekä sosialistisesta että feministisestä perinteestä, jotka yhdistyessään loivat pohjaa uudenlaiselle sosialismille. Fabian Society edisti Mary Wollstonecraftin ja John Stuart Millin aikoinaan viitoittamaa brittiläisen tasa-arvoajattelun jatkumoa omalla tuoreella painotuksellaan, jossa mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, kulttuuriin ja sivistykseen yhdistyi yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen tasa-arvoon.