Mind the Map. Representations of English Local Cultures – A Study of the Textbook Series Smart Moves and English People's Interviews
Rautiainen, Tiina (2015)
Rautiainen, Tiina
2015
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301379
Tiivistelmä
Kulttuurinopetuksessa osana kieltenopetusta tulee huomioda kunkin kielialueen paikalliset kulttuurit ja perinteet, arkielämä sekä identiteetit. Tässä tutkimuksessa verrataan Englannin paikalliskulttuureiden esiintymistä yläkoulun englannin oppikirjasarjassa Smart Moves ja englantilaisten haastatteluissa.
Laadullisen sisällönanalyysin keinoin pyritään selvittämään, millä tavalla oppikirjojen ja haastattelujen kulttuuriset representaatiot eroavat, ja mitä yhtäläisyyksiä representaatioiden välillä on. Tutkimusta varten on haastateltu 20 englantilaista nuorta aikuista heidän kotiseutujensa paikallisten kulttuurien erityispiirteistä ja heidän paikallisista kulttuuri-identiteeteistään. Oppikirjojen analyysiin otetaan mukaan kaikki sellaiset esimerkit, joissa esiintyy englantilaisia paikannimiä, kaupunkeja tai kyliä. Vertailun helpottamiseksi nämä esiintymät ryhmitellään haastattelukysymyksistä ja -materiaalista nousevien teemojen mukaisiksi aihekokonaisuuksiksi.
Tutkimuksessa todetaan oppikirjoista löytyvän jonkin verran paikalliskulttuurien kuvauksia, mutta informanttien kulttuurikuvausten huomataan olevan näitä monilta osin rikkaampia ja yksityiskohtaisempia. Oppikirjat keskittyvät kaupunkiympäristön kuvaukseen ja erityisesti pääkaupunkiin. Haastattelumateriaali tuo monipuolisemmin esiin erikokoisten kaupunkien ja kylien kulttuuriperinteitä, urheilua, vapaa-ajan viettoa ja muuta arkielämää. Erityisesti haastateltavien antamien henkilökohtaisten esimerkkien avulla päästään lähemmäksi eri puolilta Englantia kotoisin olevien ihmisten kokemusmaailmaa ja heidän alueellisia ja paikallisia identiteettejään.
Laadullisen sisällönanalyysin keinoin pyritään selvittämään, millä tavalla oppikirjojen ja haastattelujen kulttuuriset representaatiot eroavat, ja mitä yhtäläisyyksiä representaatioiden välillä on. Tutkimusta varten on haastateltu 20 englantilaista nuorta aikuista heidän kotiseutujensa paikallisten kulttuurien erityispiirteistä ja heidän paikallisista kulttuuri-identiteeteistään. Oppikirjojen analyysiin otetaan mukaan kaikki sellaiset esimerkit, joissa esiintyy englantilaisia paikannimiä, kaupunkeja tai kyliä. Vertailun helpottamiseksi nämä esiintymät ryhmitellään haastattelukysymyksistä ja -materiaalista nousevien teemojen mukaisiksi aihekokonaisuuksiksi.
Tutkimuksessa todetaan oppikirjoista löytyvän jonkin verran paikalliskulttuurien kuvauksia, mutta informanttien kulttuurikuvausten huomataan olevan näitä monilta osin rikkaampia ja yksityiskohtaisempia. Oppikirjat keskittyvät kaupunkiympäristön kuvaukseen ja erityisesti pääkaupunkiin. Haastattelumateriaali tuo monipuolisemmin esiin erikokoisten kaupunkien ja kylien kulttuuriperinteitä, urheilua, vapaa-ajan viettoa ja muuta arkielämää. Erityisesti haastateltavien antamien henkilökohtaisten esimerkkien avulla päästään lähemmäksi eri puolilta Englantia kotoisin olevien ihmisten kokemusmaailmaa ja heidän alueellisia ja paikallisia identiteettejään.