Älypuhelinsovellukset matkailijan käytäntöjä muokkaavana ilmiönä
Alhonsalo, Pekka (2015)
Alhonsalo, Pekka
2015
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301377
Tiivistelmä
Älypuhelinsovellukset ulottuvat kaikille elämän osa-alueille. Oli kyseessä sitten työteko, vapaa-aika tai esimerkiksi tämän tutkimuksen kohteena oleva matkustaminen. Sovellukset auttavat arkisissa toiminnoissa, yksinkertaistavat ja nopeuttavat perinteisiä toimintatapoja sekä tuovat erilaisissa tilanteissa tarvittavan informaation helposti saataville.
Matkapuhelintoimiala käy läpi muutosta arvoketjuajattelusta arvoverkkoajatteluun. Vielä vähän aikaa sitten toimialalla oli kaksi helposti nähtävissä olevaa itsenäistä arvoketjua – matkapuhelimien valmistajat ja operaattorit. Vähitellen toimiala on kuitenkin muuttumassa kohti tilannetta, jossa yritykset monilta eri toimialoilta ovat vuorovaikutuksessa mobiilipalvelujen tuottajien kanssa. Hiljalleen laitevalmistajien klassinen rooli innovaattoreina on menettämässä merkitystään sillä välin kun käyttäjät ja kolmannet osapuolet, kuten sovelluskehittäjät saavat suurempaa jalansijaa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida älypuhelimen sovelluksia matkailijan käytäntöjä muokkaavana ilmiönä. Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistetaan älypuhelimen yhteen tärkeimmistä ominaisuuksista eli mahdollisuuteen käyttää sovelluksia. Tutkimus etsii uusia käytäntöjä älypuhelinsovellusten käyttäjien käymästä keskustelusta. Tutkimuksen metodina on netnografia, joka on etnografiaan perustuva kvalitatiivinen tutkimusmetodi. Tiedon lähteenä käytetään käyttäjien generoimaa sisältöä Googlen sovelluskaupassa ja muissa asiaankuuluvissa blogeissa.
Käytännöt ovat useista toisiinsa yhteydessä olevista elementeistä koostuvaa rutinoitunutta käyttäytymistä, joka sisältää kehollisen toiminnan, ajattelun, esineet ja niiden käytön ja taustatietoa ymmärryksen, tietotaidon, tunteiden ja motivaatioiden muodossa. Käytäntöjen määrä, johon ihmiset nykyään osallistuvat, kasvaa kokoajan. Ihmisten taipumus tavoitella monipuolisuutta elämässään laajentaa esineiden ja asioiden määrää, jotka koetaan normaaliksi osaksi jokapäiväistä arkea.
Tutkielman tulosten perusteella uusia käytäntöjä löydetään seuraavista kategorioista: ajankuluttamisen muuttuneet käytännöt, informaation etsiminen ja tiedon vastaanottaminen muilta käyttäjiltä, yhteydenpito ja toimintatapojen yksinkertaistaminen. Kategorioiden alla olevista käytännöistä löytyy runsaasti yhtäläisyyksiä, kuten esimerkiksi pyrkimys nopeuttaa ja helpottaa perinteisiä paikkaan ja aikaa sidottuja käytäntöjä.
Matkapuhelintoimiala käy läpi muutosta arvoketjuajattelusta arvoverkkoajatteluun. Vielä vähän aikaa sitten toimialalla oli kaksi helposti nähtävissä olevaa itsenäistä arvoketjua – matkapuhelimien valmistajat ja operaattorit. Vähitellen toimiala on kuitenkin muuttumassa kohti tilannetta, jossa yritykset monilta eri toimialoilta ovat vuorovaikutuksessa mobiilipalvelujen tuottajien kanssa. Hiljalleen laitevalmistajien klassinen rooli innovaattoreina on menettämässä merkitystään sillä välin kun käyttäjät ja kolmannet osapuolet, kuten sovelluskehittäjät saavat suurempaa jalansijaa.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida älypuhelimen sovelluksia matkailijan käytäntöjä muokkaavana ilmiönä. Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistetaan älypuhelimen yhteen tärkeimmistä ominaisuuksista eli mahdollisuuteen käyttää sovelluksia. Tutkimus etsii uusia käytäntöjä älypuhelinsovellusten käyttäjien käymästä keskustelusta. Tutkimuksen metodina on netnografia, joka on etnografiaan perustuva kvalitatiivinen tutkimusmetodi. Tiedon lähteenä käytetään käyttäjien generoimaa sisältöä Googlen sovelluskaupassa ja muissa asiaankuuluvissa blogeissa.
Käytännöt ovat useista toisiinsa yhteydessä olevista elementeistä koostuvaa rutinoitunutta käyttäytymistä, joka sisältää kehollisen toiminnan, ajattelun, esineet ja niiden käytön ja taustatietoa ymmärryksen, tietotaidon, tunteiden ja motivaatioiden muodossa. Käytäntöjen määrä, johon ihmiset nykyään osallistuvat, kasvaa kokoajan. Ihmisten taipumus tavoitella monipuolisuutta elämässään laajentaa esineiden ja asioiden määrää, jotka koetaan normaaliksi osaksi jokapäiväistä arkea.
Tutkielman tulosten perusteella uusia käytäntöjä löydetään seuraavista kategorioista: ajankuluttamisen muuttuneet käytännöt, informaation etsiminen ja tiedon vastaanottaminen muilta käyttäjiltä, yhteydenpito ja toimintatapojen yksinkertaistaminen. Kategorioiden alla olevista käytännöistä löytyy runsaasti yhtäläisyyksiä, kuten esimerkiksi pyrkimys nopeuttaa ja helpottaa perinteisiä paikkaan ja aikaa sidottuja käytäntöjä.