Teollisuusyrityksen muuntautuminen kansainväliseen palveluliiketoimintaan
Nurminen, Topias (2015)
Nurminen, Topias
2015
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504291366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504291366
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tuotekeskeinen liiketoiminta tulee muuntautumaan kohti palvelukeskeistä liiketoimintaa teollisesti valmistettujen tuotteiden kilpailun kiristyessä entisestään. Teollinen tuotanto siirtyy kiihtyvällä vauhdilla halvemman työvoiman maihin ja erottautumistekijäksi kehittyneiden talouksien teollisuusyrityksille jää palveluliiketoiminta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida teollisuusyrityksen muuntautumista kansainväliseen palveluliiketoimintaan. Tutkimuksen tarkoitus täsmennettiin avoimessa ryhmähaastattelussa tapausyrityksen edustajien kanssa. Myöhemmin empirian keräämistä tarkennettiin yksilöhaastattelulla.
Tutkimuksen tarkoitukseen vastattiin muodostamalla aiemmasta tutkimustiedosta teoreettinen viitekehys. Siinä yhdistyvät teollisuusyrityksen askeleet muuntautua palveluliiketoimintaan ja kansainvälisen palveluliiketoiminnan rakentamisen osa-alueet. Empiirinen aineisto muodostui neljästä kansainvälisestä haastattelusta, jotka kattavat palveluliiketoiminnan kolmessa eri maanosassa. Tutkimus on laadullinen ja metodina käytettiin teemahaastattelua. Tämä empiirinen aineisto täsmensi teoreettista viitekehystä ja tutkimuksessa muodostettiin empiirisellä aineistolla täsmennetty viitekehys.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kuusi askelta, joita seuraamalla teollisuusyritys muuntautuu palveluliiketoimintaan. Tutkimuksessa määriteltiin näiden askeleiden sisällöt ja tulokset olivat yhteneväiset teoreettisessa sekä empiirissä aineistossa, mutta askeleiden suorittamisen järjestyksessä havaittiin yksilöllisiä eroja haastateltavien tahojen välillä. Tutkimuksessa hahmotettiin kansainvälisen palveluliiketoiminnan rakentamisen osa-alueet, jotka kietoutuvat aiemmin esitettyihin askeleisiin. Erityisesti palveluiden räätälöinti asiakkaan mukaan, asennuskannan merkitys markkinoinnissa ja kermankuorintahinnoittelun mahdollisuus nousivat vahvasti esiin empiirisessä aineistossa. Tutkimuksen tärkein yksittäinen havainto on asiakasarvon merkitys palveluliiketoiminnan, yksittäisten palveluiden ja hinnoittelun suunnittelun kannalta.
Tämä tutkimus antaa teollisuusyrityksille rungon suunnitella omaa muuntautumistaan kansainväliseen palveluliiketoimintaan. Palveluliiketoiminta havaittiin monitahoiseksi ilmiöksi, jonka ymmärtämiseen teollisuusyritysten näkökannalta tämä tutkimus antaa näkökulman tarjoten myös jatkotutkimusmahdollisuuksia markkinoinnin tiedeyhteisölle. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että teollisuusyritysten muuntautuminen kansainväliseen palveluliiketoimintaa on moniulotteinen prosessi, jossa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.
Tutkimuksen tarkoitukseen vastattiin muodostamalla aiemmasta tutkimustiedosta teoreettinen viitekehys. Siinä yhdistyvät teollisuusyrityksen askeleet muuntautua palveluliiketoimintaan ja kansainvälisen palveluliiketoiminnan rakentamisen osa-alueet. Empiirinen aineisto muodostui neljästä kansainvälisestä haastattelusta, jotka kattavat palveluliiketoiminnan kolmessa eri maanosassa. Tutkimus on laadullinen ja metodina käytettiin teemahaastattelua. Tämä empiirinen aineisto täsmensi teoreettista viitekehystä ja tutkimuksessa muodostettiin empiirisellä aineistolla täsmennetty viitekehys.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kuusi askelta, joita seuraamalla teollisuusyritys muuntautuu palveluliiketoimintaan. Tutkimuksessa määriteltiin näiden askeleiden sisällöt ja tulokset olivat yhteneväiset teoreettisessa sekä empiirissä aineistossa, mutta askeleiden suorittamisen järjestyksessä havaittiin yksilöllisiä eroja haastateltavien tahojen välillä. Tutkimuksessa hahmotettiin kansainvälisen palveluliiketoiminnan rakentamisen osa-alueet, jotka kietoutuvat aiemmin esitettyihin askeleisiin. Erityisesti palveluiden räätälöinti asiakkaan mukaan, asennuskannan merkitys markkinoinnissa ja kermankuorintahinnoittelun mahdollisuus nousivat vahvasti esiin empiirisessä aineistossa. Tutkimuksen tärkein yksittäinen havainto on asiakasarvon merkitys palveluliiketoiminnan, yksittäisten palveluiden ja hinnoittelun suunnittelun kannalta.
Tämä tutkimus antaa teollisuusyrityksille rungon suunnitella omaa muuntautumistaan kansainväliseen palveluliiketoimintaan. Palveluliiketoiminta havaittiin monitahoiseksi ilmiöksi, jonka ymmärtämiseen teollisuusyritysten näkökannalta tämä tutkimus antaa näkökulman tarjoten myös jatkotutkimusmahdollisuuksia markkinoinnin tiedeyhteisölle. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että teollisuusyritysten muuntautuminen kansainväliseen palveluliiketoimintaa on moniulotteinen prosessi, jossa ei ole yhtä oikeaa ratkaisua.