Asiakasjäsenen kokemuksia erikoissairaanhoidon neuvoa-antavan potilasryhmän toiminnasta
Lindfors, Suvi (2015)
Lindfors, Suvi
2015
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504221345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504221345
Tiivistelmä
Neuvoa-antavat asiakas- ja potilasryhmät ovat osa asiakaslähtöistä terveydenhuoltoa. Neuvoa-antavat potilasryhmät ovat uusi toimintamalli suomalaisessa terveydenhuollossa erityisesti erikoissairaanhoidossa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erikoissairaanhoidon neuvoa-antavan potilasryhmän toimimista. Tutkimustehtävänä oli kuvata asiakkaan kokemuksia erikoissairaanhoidon neuvoa-antavassa potilasryhmässä toimimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri neuvoa-antavan potilasryhmän kymmentä (N=10) asiakasjäsentä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Asiakasjäsenten kokemukset erikoissairaanhoidon neuvoa-antavassa potilasryhmässä toimimisesta sisälsivät ryhmän toiminnan hyviä lähtökohtia, jäsenten näkemysten kirjoa ryhmässä, ryhmän työskentelyn monitahoista toteutumista sekä muutoksen läsnäoloa ryhmän toiminnassa. Ryhmän toiminnan hyvät lähtökohdat liittyivät ryhmän työskentelyn tavoitteellisuuteen ja ryhmän jäsenyyden arvostamiseen. Jäsenten näkemysten kirjo ryhmässä muodostui asiakasjäsenten kokemuksesta ryhmän monipuolisuudesta ja ryhmän vuorovaikutuksesta. Ryhmän työskentelyn monitahoinen toteutuminen sisälsi kehittämistä potilaan parhaaksi, toiminnan onnistuneisuuden kokemusta, ristiriitaisia tunteita omasta jäsenyydestä sekä kokemusta sairaalaorganisaatiosta ryhmän työskentelyn tukena. Muutoksen läsnäolo ryhmän toiminnassa tarkoitti jäsenissä herännyttä toiveikkuutta ryhmän toiminnan vaikuttavuudesta ja ryhmän toiminnan tehostamisesta tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että neuvoa-antavan potilasryhmän asiakasjäsenet kokivat ryhmän toimintamallin hyvänä ja tavoitteellisena sekä arvostivat jäsenyyttään ryhmässä. Ryhmän monipuolisuus koettiin vahvuutena ja ryhmän näkökulma laajeni ryhmän ulkopuolelle jäsenten omien verkostojen avulla. Ryhmän käsittelemät aiheet olivat liittyneet sairaala-alueen kehittämiseen ja potilaan hoidon parantamiseen. Jäsenet kokivat tärkeänä ryhmän toiminnan vaikuttavuuden ja toivoivat sairaalaorganisaatiolta enemmän palautetta toiminnalleen. Myös konkreettisia parannusehdotuksia esitettiin toiminnalle. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon neuvoa-antavien potilasryhmien toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erikoissairaanhoidon neuvoa-antavan potilasryhmän toimimista. Tutkimustehtävänä oli kuvata asiakkaan kokemuksia erikoissairaanhoidon neuvoa-antavassa potilasryhmässä toimimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri neuvoa-antavan potilasryhmän kymmentä (N=10) asiakasjäsentä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Asiakasjäsenten kokemukset erikoissairaanhoidon neuvoa-antavassa potilasryhmässä toimimisesta sisälsivät ryhmän toiminnan hyviä lähtökohtia, jäsenten näkemysten kirjoa ryhmässä, ryhmän työskentelyn monitahoista toteutumista sekä muutoksen läsnäoloa ryhmän toiminnassa. Ryhmän toiminnan hyvät lähtökohdat liittyivät ryhmän työskentelyn tavoitteellisuuteen ja ryhmän jäsenyyden arvostamiseen. Jäsenten näkemysten kirjo ryhmässä muodostui asiakasjäsenten kokemuksesta ryhmän monipuolisuudesta ja ryhmän vuorovaikutuksesta. Ryhmän työskentelyn monitahoinen toteutuminen sisälsi kehittämistä potilaan parhaaksi, toiminnan onnistuneisuuden kokemusta, ristiriitaisia tunteita omasta jäsenyydestä sekä kokemusta sairaalaorganisaatiosta ryhmän työskentelyn tukena. Muutoksen läsnäolo ryhmän toiminnassa tarkoitti jäsenissä herännyttä toiveikkuutta ryhmän toiminnan vaikuttavuudesta ja ryhmän toiminnan tehostamisesta tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että neuvoa-antavan potilasryhmän asiakasjäsenet kokivat ryhmän toimintamallin hyvänä ja tavoitteellisena sekä arvostivat jäsenyyttään ryhmässä. Ryhmän monipuolisuus koettiin vahvuutena ja ryhmän näkökulma laajeni ryhmän ulkopuolelle jäsenten omien verkostojen avulla. Ryhmän käsittelemät aiheet olivat liittyneet sairaala-alueen kehittämiseen ja potilaan hoidon parantamiseen. Jäsenet kokivat tärkeänä ryhmän toiminnan vaikuttavuuden ja toivoivat sairaalaorganisaatiolta enemmän palautetta toiminnalleen. Myös konkreettisia parannusehdotuksia esitettiin toiminnalle. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollon neuvoa-antavien potilasryhmien toiminnan kehittämisessä.