Trigonometria Suomen kouluopetuksessa 1950-2000-luvuilla
Holm, Marianne (2015)
Holm, Marianne
2015
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201329
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin, kuinka trigonometrian opetus on muuttunut Suomessa 1950-2000-lukujen aikana. Tutkielman ensimmäisessä osassa on tutustuttu kouluopetuksessa esiintyvien trigonometrian oppisisältöjen matemaattiseen teoriaan. Tutkielman toisessa osassa tutustutaan trigonometrian kouluopetukseen tutkittavan ajanjakson aikana. Kouluissa opetettaviin trigonometrian oppisisältöihin on perehdytty oppiennätysten, opetussuunnitelmien sekä oppikirjojen avulla. Trigonometrian oppimäärä on aikojen saatossa opetussuunnitelmauudistusten myötä vähentynyt huomattavasti. Trigonometrian opetuksen kehityksen kannalta selkein murros tutkittavalla ajanjaksolla on tapahtunut 1970-luvulla, jonka jälkeen trigonometristen oppisisältöjen määrät ovat supistuneet vähitellen.