Demola prosessin vaikuttavuus korkeakouluopiskelijoiden asiantuntijaosaamisen kehittymisen tukena
Wessman, Jere (2015)
Wessman, Jere
2015
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201318
Tiivistelmä
Tänä päivänä käydään runsaasti keskustelua korkeakoulutuksen tuottamasta osaamistasosta, jonka tulisi vastata työelämän vaatimuksiin. Erityisesti yliopisto-opintojen ja työelämän välillä nähdään kuilu, jonka yli siltoja tulisi rakentaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää edistäväkö projektityökurssit Demolassa korkeakouluopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä ja miten vaikuttava Demola-prosessi on osaamisen kehittymisen tukena. Tutkimuskohteena oli Tampereen Demola-projekteihin keväällä 2014 osallistuneet korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksessa aineistoa kerättiin monimenetelmällisesti. Tyytyväisyyskyselyihin vastasi noin viisikymmentä opiskelijaa. Teema- haastatteluilla kerättiin tietoa oppimiskokemuksista ja osaamisen kehittymisestä kuudelta vastaajalta. Näiden lisäksi aineistona käytettiin projektien lopuksi tehtyjä projektiraportteja täydentämään asiantuntijuuden kehittymisen tarkastelua. Aineisto analysoitiin laadullisesti teemoittelevan sisällönanalyysin tavoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Demola-prosessi on vaikuttavaa korkeakouluopiskelijoiden asiantuntijaosaamisen kehittymisessä. Työelämäläheiset Demola-projektit mahdollistavat teoreettisen tiedon soveltamisen käytännössä monille ensimmäistä kertaa opintojen aikana. Projektit muodostavat merkityksellisiä oppimiskokemuksia, joiden aikana opitaan uutta sekä omalta alalta että poikkitieteellisesti muilta aloilta. Opiskelijoiden tyytyväisyys Demola-prosessiin on korkealla, erityiskiitosta opiskelijat antavat projektin työelämälähtöisyydestä. Tulosten perusteella voidaan sanoa asiantuntijuuden kehittymisen lisäksi, että oppimiskokemukset ovat parantaneet opiskelijatiimin tuotekehitysprosessia. Parantunut ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu ja omien valintojen argumentointitaitojen kehittyminen voidaan nähdä vievän myös projektityöskentelyä tehokkaasti eteenpäin. Vastaajat antoivat paljon arvoa myös kehittyneille taidoille toimia poikkitieteellisen tiimin jäsenenä.
Tutkimuksen ollessa osittain kehittävää työntutkimusta, annetaan työn lopussa parannusehdotuksia löytyneisiin kehityskohteisiin. Tätä työtä pohjana käyttäen on tarkoitus seuraavaksi luoda kaikille kirjoitushetkellä toimiville 11:lle Demolan toimipisteelle yh- teinen palvelumittaristo, jonka avulla saadaan vertailevaa tietoa eri toimipisteiden toiminnasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Demola-prosessi on vaikuttavaa korkeakouluopiskelijoiden asiantuntijaosaamisen kehittymisessä. Työelämäläheiset Demola-projektit mahdollistavat teoreettisen tiedon soveltamisen käytännössä monille ensimmäistä kertaa opintojen aikana. Projektit muodostavat merkityksellisiä oppimiskokemuksia, joiden aikana opitaan uutta sekä omalta alalta että poikkitieteellisesti muilta aloilta. Opiskelijoiden tyytyväisyys Demola-prosessiin on korkealla, erityiskiitosta opiskelijat antavat projektin työelämälähtöisyydestä. Tulosten perusteella voidaan sanoa asiantuntijuuden kehittymisen lisäksi, että oppimiskokemukset ovat parantaneet opiskelijatiimin tuotekehitysprosessia. Parantunut ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu ja omien valintojen argumentointitaitojen kehittyminen voidaan nähdä vievän myös projektityöskentelyä tehokkaasti eteenpäin. Vastaajat antoivat paljon arvoa myös kehittyneille taidoille toimia poikkitieteellisen tiimin jäsenenä.
Tutkimuksen ollessa osittain kehittävää työntutkimusta, annetaan työn lopussa parannusehdotuksia löytyneisiin kehityskohteisiin. Tätä työtä pohjana käyttäen on tarkoitus seuraavaksi luoda kaikille kirjoitushetkellä toimiville 11:lle Demolan toimipisteelle yh- teinen palvelumittaristo, jonka avulla saadaan vertailevaa tietoa eri toimipisteiden toiminnasta.