Ulkoisen ja sisäisen motivaation yhteys koulumenestykseen
Telih, Anton (2015)
Telih, Anton
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504201303
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkastellaan erään alakoulun saksan kielen opiskelijoiden ulkoista ja sisäistä motivaatiota ja sen yhteyttä koulumenestykseen kielten opetuksessa. Tutkielman aineisto on kerätty pääkaupunkiseudulla sijaitsevan ala-asteen oppilaiden antamista vastauksista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuka vaikuttaa oppilaiden kielivalintoihin peruskoulussa ja miten paljon oppilaiden oma halu vaikuttaa valintaan. Toisena tavoitteena oli selvittää miten ulkoinen ja sisäisen motivaatio vaikuttaa kielten opiskeluun. Tutkimus edustaa määrällistä tapaustutkimusta, jonka aineistokeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Likert-asteikollisella e-kyselylomakkeella ja kysymyksiin vastasi yhteensä 55 saksankielenopiskelijaa 4., 5. ja 6 luokalta Tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa ulkoiset motivaationtekijät vaikuttavat oppilaiden kielivalintoihin saksan kielen kohdalla. Suurin vaikuttava taho on vanhemmat ja sen jälkeen tulee opettaja. Mitä nuorempi oppilas on, sitä suurempi on ulkoisten tekijöiden vaikutus. Lisäksi tulokset osoittavat, että eri sukupuolet reagoivat eri tavoin kielivalintoihin. Tyttöjen valintoihin vaikuttivat selkeästi muut ulkoiset tekijät, kuten vanhemmat, opettaja ja saksankieliset kaverit, kun taas poikien kohdalla näin vahvaa tendenssiä ei saatu näkyviin.