Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suoran sähköisen kaupankäynnin arvonlisäverotus

Nikupaavola, Jyri (2015)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1429275336.pdf (1.025Mt)
Lataukset: 



Nikupaavola, Jyri
2015

Vero-oikeus - Tax Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504171289
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään suoran sähköisen kaupankäynnin myyntikohteet, niiden luokittelu arvonlisäverotuksessa, myyntimaasäännösten soveltuminen, kansainvälisen kaupan myyjän ja ostajan aseman määritellyn ja lopuksi tarkastellaan kaupankäyntimuodon aiheuttamia neutraliteettiongelmia. Tutkimuksessa käytettävä tutkimusmetodi on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen tutkimusmetodi. Tutkielman keskeisimmät lähteet ovat arvonlisäverolaki, neuvoston direktiivi(2006/112/EY) ja siihen tehdyt täytäntöönpanosetukset.

Suoralla sähköisellä kaupankäynnillä tarkoitetaan kaupankäynnin muotoa, jossa kaikki vaihdannan vaiheet tapahtuvat verkossa. Kaupankäynnissä myynnin kohteena olevat tuotteet tulkitaan AVL 17§:n mukaisiksi palveluiksi. Suorassa sähköisessä kaupassakäynnissä myynnin kohteena ovat immateriaalipalvelut, radio- ja televisiolähetyspalvelut, sähköiset palvelut ja telepalvelut. Elinkeinonharjoittajien välisessä suorassa sähköisessä kaupassa ostaja maksaa palvelun suorittamisesta sijoittautumispaikkansa arvonlisäveron. Myytäessä immateriaalipalveluja kuluttajille, maksaa myyjä sijoittautumispaikkansa arvonlisäveron. Myytäessä radio- ja televisiolähetyspalveluita, sähköisiä palveluita ja telepalveluita kuluttajille, suorittaa palvelun myyjä ostajan sijoittautumispaikan arvonlisäveron.

Suoraa sähköistä kauppaa harjoitetaan yleensä komissiokaupan muodossa. Kauppaketjuissa syntyy siis kaksi erillistä ja samanaikaista arvonlisäverollista tapahtumaa. Myyjän ja ostajan määrittämiseksi voidaan käyttää arvonlisäverodirektiivin myyjää sekä ostajaa koskevia olettamia. Olettamat soveltuvat sellaisenaan useaan myyjän ja ostajan määrittämiseen liittyvään tulkintatilanteeseen. Suoran sähköinen kaupankäynti aiheuttaa arvonlisäverotuksessa sovellettavien verokantojen epäneutraalisuutta koska myytäviä suoritteita käsitellään palveluina. Yksi ratkaisu tähän on laajentaa tavaran käsitettä arvonlisäverotuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36487]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste