Haluaisin kiittää... Sosiaalityön väitösprosessin merkityksellistäminen väitöskirjojen saatesanoissa
Halonen, Jenni (2015)
Halonen, Jenni
2015
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241230
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella, miten väitöstutkimusprosessia merkityksellistetään sosiaalityön väitöskirjojen saatesanoissa. Saatesanat ovat omakohtaisia kuvauksia tutkimustyöstä sekä kiitosten esittämisen areena. Toisaalta ne ovat myös osa tohtoroitumiseen liittyvää vakiintunutta akateemista käytäntöä ja perinnettä. Tekstinä väitöskirjojen saatesanat muodostavat tunnistettavan lajityypin, eli genren, jossa tiivistyy tietynlainen tapa toimia tietyssä sosiaalisessa tilanteessa.
Tarkastelu on luonteeltaan diskurssianalyyttinen ja analyysia rakennetaan aineistolähtöisesti. Metodologinen viitekehys sijoittuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Tarkastelun perusolettamana on, että kielen avulla rakennetaan sosiaalista todellisuutta. Kieltä käyttämällä todellisuuden ilmiölle annetaan merkityksiä, joilla on reaalisia vaikutuksia koetussa todellisuudessa. Tutkimusaineisto koostuu Tampereen ja Turun yliopistoista vuosien 1991-2014 aikana valmistuneiden sosiaalityön väitösjulkaisujen saatesanoista. Kaikkiaan väitöskirjoja on 52, joista seitsemän on valmistunut Turun yliopistosta ja loput Tampereen.
Analyysin pohjalta saatesana-aineistosta nostetaan esiin viisi diskurssia, joilla väitöstutkimusprosessin merkityksiä tuotetaan sosiaalityön väitöskirjojen saatesanoissa. Yhteistoiminnallisuuden diskurssissa korostetaan väitöstutkimusprosessia kollektiivisena ilmiönä sekä akateemisena joukkuepelinä. Tutkimusta ei voi tehdä umpiossa. Työvaihediskurssissa väitöstutkimusprosessi kuvataan sen erilaisten vaiheiden kautta. Prosessi on luonteeltaan monivaiheinen ketju ja sitä luonnehtii epävarmuus kokonaisuuden hahmottumisesta. Tutkimusmatkan diskurssissa korostuvat tohtorikoulutettavan persoonallinen prosessi väitöstutkimuksen työstämisessä. Pätevöitymisen diskurssissa väitöstutkimusprosessi rakentuu tutkijan tieteellisen ammattitaidon saavuttamisena ja oppimisprosessina. Tutkimuskuplan diskurssissa väitöstutkimusprosessi nähdään yhtenä tärkeänä asiana elämässä, muiden tärkeiden joukossa. Väitöstutkijalla on myös tutkimustyöstä riippumaton elämä, johon väitöstutkimusprosessia suhteutetaan. Yhteistoiminnallisuuden diskurssi on saatesana-aineistossa vallitseva tapa jäsentää väitöstutkimusprosessia.
Tarkastelu on luonteeltaan diskurssianalyyttinen ja analyysia rakennetaan aineistolähtöisesti. Metodologinen viitekehys sijoittuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Tarkastelun perusolettamana on, että kielen avulla rakennetaan sosiaalista todellisuutta. Kieltä käyttämällä todellisuuden ilmiölle annetaan merkityksiä, joilla on reaalisia vaikutuksia koetussa todellisuudessa. Tutkimusaineisto koostuu Tampereen ja Turun yliopistoista vuosien 1991-2014 aikana valmistuneiden sosiaalityön väitösjulkaisujen saatesanoista. Kaikkiaan väitöskirjoja on 52, joista seitsemän on valmistunut Turun yliopistosta ja loput Tampereen.
Analyysin pohjalta saatesana-aineistosta nostetaan esiin viisi diskurssia, joilla väitöstutkimusprosessin merkityksiä tuotetaan sosiaalityön väitöskirjojen saatesanoissa. Yhteistoiminnallisuuden diskurssissa korostetaan väitöstutkimusprosessia kollektiivisena ilmiönä sekä akateemisena joukkuepelinä. Tutkimusta ei voi tehdä umpiossa. Työvaihediskurssissa väitöstutkimusprosessi kuvataan sen erilaisten vaiheiden kautta. Prosessi on luonteeltaan monivaiheinen ketju ja sitä luonnehtii epävarmuus kokonaisuuden hahmottumisesta. Tutkimusmatkan diskurssissa korostuvat tohtorikoulutettavan persoonallinen prosessi väitöstutkimuksen työstämisessä. Pätevöitymisen diskurssissa väitöstutkimusprosessi rakentuu tutkijan tieteellisen ammattitaidon saavuttamisena ja oppimisprosessina. Tutkimuskuplan diskurssissa väitöstutkimusprosessi nähdään yhtenä tärkeänä asiana elämässä, muiden tärkeiden joukossa. Väitöstutkijalla on myös tutkimustyöstä riippumaton elämä, johon väitöstutkimusprosessia suhteutetaan. Yhteistoiminnallisuuden diskurssi on saatesana-aineistossa vallitseva tapa jäsentää väitöstutkimusprosessia.