Työkierto osaamisen johtamisen prosessissa Case: Sokotel Oy
Vähäjylkkä, Antti (2015)
Vähäjylkkä, Antti
2015
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241223
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten työkierto osana osaamisen johtamisen prosessia voi edistää hiljaisen tiedon siirtymistä ja organisaation oppimista. Tutkimus toteutettiin Sokotel Oy:ssä, joka on Suomen osuuskauppojen keskuskunnan (SOK) tytäryhtiö. Sokotel Oy harjoittaa liiketoimintaa matkailu- ja ravitsemusalalla. Yritys operoi Suomessa kuutta Radisson Blu Hotellia ja kuuttatoista Sokos Hotellia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui strategisen henkilöstöjohtamisen ja siitä rajattujen alakäsitteiden muodostamaan kokonaisuuteen. Henkilöstöjohtamisen teemoista tutkimus rajattiin osaamisen johtamiseen, josta tarkasteltiin yksilön ja organisaation oppimista käsittelevää tieteellistä keskustelua. Osaamisen johtamisen keinoista tutkimuksen kohteena oli työkierto. Sitä tarkasteltiin hiljaisen tiedon luomisen ja jakamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin suorittamalla fokusryhmähaastattelu Sokotel Oy:n operatiivisen tason esimiehille eli hotellien osasto- ja palvelupäälliköille. Haastateltavia ryhmiä oli neljä. Osasto- ja palvelu-päälliköt haastateltiin omina ryhminään. Haastatteluihin osallistui kahdeksantoista henkilöä. Saatu aineisto litteroitiin sanatarkasti. Muodostuneesta aineistosta tehtiin laadullinen sisällönanalyysi teoriasidonnaisella menetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että työkiertoa voidaan pitää yhtenä tehokkaana osaamisen johtamisen menetelmänä, koska se saa aikaan yksilöiden välistä vuorovaikutusta. Se mahdollistaa hiljaisen tiedon virtaamisen yksilöiden välillä, tietojen ja taitojen jakaantumisen eri ihmisille tukien siten yksilöiden sekä organisaation oppimista. Tutkimuksen empiirinen osuus tukee tutkimuskirjallisuudesta tehtäviä johtopäätöksiä. Sokotel Oy:n operatiivisen tason esimiesten mukaan työkierto edistää vuorovaikutuksen syntymistä, hiljaisen tiedon virtaamista, organisaation oppimista ja parhaiden käytän-teiden välittymistä. Heidän mielestään hotelli- ja ravintola-alalla menestyminen on koko ajan enemmän riippuvaista sekä tiedosta että osaavasta ja sitoutuneesta henkilöstöstä. Sen saaminen on nykyään vaikeaa.
Tulevaisuudessa on tärkeää löytää tutkimuksen avulla parhaat käytännöt siihen, miten ihmisiin varastoitunutta hiljaista tietoa voidaan käyttää nykyistä paremmin uuden ja tärkeän tiedon tuottamisessa. Myös henkilöstöjohtamisen parhaiden käytäntöjen vaikuttavuuteen on haettava tutkimuksen keinoin vastauksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui strategisen henkilöstöjohtamisen ja siitä rajattujen alakäsitteiden muodostamaan kokonaisuuteen. Henkilöstöjohtamisen teemoista tutkimus rajattiin osaamisen johtamiseen, josta tarkasteltiin yksilön ja organisaation oppimista käsittelevää tieteellistä keskustelua. Osaamisen johtamisen keinoista tutkimuksen kohteena oli työkierto. Sitä tarkasteltiin hiljaisen tiedon luomisen ja jakamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin suorittamalla fokusryhmähaastattelu Sokotel Oy:n operatiivisen tason esimiehille eli hotellien osasto- ja palvelupäälliköille. Haastateltavia ryhmiä oli neljä. Osasto- ja palvelu-päälliköt haastateltiin omina ryhminään. Haastatteluihin osallistui kahdeksantoista henkilöä. Saatu aineisto litteroitiin sanatarkasti. Muodostuneesta aineistosta tehtiin laadullinen sisällönanalyysi teoriasidonnaisella menetelmällä.
Tutkimustulokset osoittavat, että työkiertoa voidaan pitää yhtenä tehokkaana osaamisen johtamisen menetelmänä, koska se saa aikaan yksilöiden välistä vuorovaikutusta. Se mahdollistaa hiljaisen tiedon virtaamisen yksilöiden välillä, tietojen ja taitojen jakaantumisen eri ihmisille tukien siten yksilöiden sekä organisaation oppimista. Tutkimuksen empiirinen osuus tukee tutkimuskirjallisuudesta tehtäviä johtopäätöksiä. Sokotel Oy:n operatiivisen tason esimiesten mukaan työkierto edistää vuorovaikutuksen syntymistä, hiljaisen tiedon virtaamista, organisaation oppimista ja parhaiden käytän-teiden välittymistä. Heidän mielestään hotelli- ja ravintola-alalla menestyminen on koko ajan enemmän riippuvaista sekä tiedosta että osaavasta ja sitoutuneesta henkilöstöstä. Sen saaminen on nykyään vaikeaa.
Tulevaisuudessa on tärkeää löytää tutkimuksen avulla parhaat käytännöt siihen, miten ihmisiin varastoitunutta hiljaista tietoa voidaan käyttää nykyistä paremmin uuden ja tärkeän tiedon tuottamisessa. Myös henkilöstöjohtamisen parhaiden käytäntöjen vaikuttavuuteen on haettava tutkimuksen keinoin vastauksia.