Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa
Arola, Tuija (2015)
Arola, Tuija
Tampere University Press
2015
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-03-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9738-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9738-4
Tiivistelmä
Tämän ammattikasvatuksen tieteenalaan kuuluvan väitöstutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten näyttötutkintojärjestelmän sisältämää henkilökohtaistamista toteutetaan, kun tutkinnon suorittajana on maahanmuuttajataustainen henkilö. Vastausta haetaan selvittämällä, miten ammatilliset kouluttajat käytännössä huomioivat kieli- ja kulttuuritaustan henkilökohtaistamisprosessin kolmessa eri vaiheessa, miten aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan, miten kouluttajat tukevat työssäoppimispaikkoja ja valmentavat työelämän edustajia maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan arviointiin sekä miten paljon ohjausta tarvitaan ja mitä ohjauksen keskeiset sisällöt ovat. Tutkimustulosten perusteella voidaan arvioida, miten 1.3.2007 voimaan tulleen henkilökohtaistamismääräyksen edellyttämät toimintatavat sekä kieli- ja kulttuuritaustan huomioiminen toteutuvat. Lisäksi tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, millaista osaamista ammatilliselta kouluttajalta monikulttuurisessa oppimisympäristössä vaaditaan.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Perusjoukkona ovat ammatilliset kouluttajat sekä työelämän edustajat. Tutkimusaineisto koottiin kahdessa vaiheessa. Ensin toteutettiin ammatillisille kouluttajille suunnattu kyselytutkimus (N=118) ja sen jälkeen haastateltiin viisi kokenutta ammatillista kouluttajaa ja kaksi työelämän edustajaa. Tutkimustulokset osoittavat, että henkilökohtais-tamista sekä kieli- ja kulttuuritaustan huomoimista toteutetaan kunkin koulutusorganisaation resurssien ja kouluttajien yksilöllisten valmiuksien puitteissa henkilökohtaistamismääräyksen mukaisesti. Lisäksi voidaan päätellä, että maahanmuuttajataustaisen henkilön henkilökohtaistaminen vaatii ammatillisilta kouluttajilta tietyillä kompetenssin osa-alueilla asenteellisia, tiedollisia ja taidollisia valmiuksia, jotka poikkeavat siitä, mitä pelkästään valtaväestöstä muodostuvan opiskelijaryhmän kanssa toimittaessa vaaditaan. Erityisiä haasteita ovat suomen kielen taidon arviointiin ja ammatillisen kielitaidon kehittymisen tukemiseen liittyvät teemat, monikulttuurinen pedagogiikka ja -ohjaus sekä suomalaiseen näyttötutkintojärjestelmään perehdyttäminen. Myös ohjauksen tarve on tutkimustu-losten mukaan määrällisesti suurempi ja sisällöllisesti laaja-alainen; oppimisen ja ammatillisen kasvun lisäksi monet maahanmuuttajataustaiset tutkinnon suorittajat tarvitsevat ohjausta myös suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään integroitumiseen liittyvissä kysymyksissä.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska Suomessa ammatillinen koulutus nähdään yhte-nä keskeisenä keinona tukea maahanmuuttajataustaisten aikuisten työllistymistä ja kotoutumista. Vuodesta 2010 vuoteen 2012 vieraskielisten opiskelijoiden määrä näyttötut-kintoon valmistavassa koulutuksessa kasvoi noin 22 prosentilla noin 7 000 opiskelijaan. Vuonna 1994 käynnistynyt näyttötutkintojärjestelmä sisältää useita tekijöitä, jotka tekevät siitä maahanmuuttajataustaisille henkilöille soveltuvan tavan suorittaa suomalaisen työelämän tarpeita vastaava tutkinto. Yhtenä keskeisenä järjestelmän vahvuutena on, että osaaminen osoitetaan tutkintotilaisuuksissa riippumatta siitä, miten ja missä on osaamisen hankkinut. Näyttötutkintojärjestelmän sisältämä henkilökohtaistaminen mahdollistaa lähtömaassa hankitun osaamisen tunnistamisen sekä yksilölliset, joustavat oppimispolut. Maahanmuuttajataustaisten henkilöiden opiskeluedellytyksiä tukee myös henkilökohtaistamismääräys, joka edellyttää tutkinnon suorittajan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimista henkilökohtaistamisprosessin kaikissa kolmessa vaiheessa: hakeutumisessa, tutkinnon suorittamisessa ja tarvittavan ammattitaidon hankkimisessa.
Tutkimuksen tieteellisenä kontribuutiona on, että se tuottaa uutta tietoa ammattikasvatukseen tieteenalana ottamalla tarkasteluun vahvasti suomalaiseen työelämään ja kulttuuriin sidonnaisen näyttötutkintojärjestelmän ja henkilökohtaistamisprosessin monikulttuurisessa kontekstissa ja osoittamalla, miten kouluttajan toiminta ja osaamisvaatimukset muuttuvat, kun maahanmuuttajataustaisten tutkinnon suorittajien määrä kasvaa. Tutkimuksen praktinen relevanssi puolestaan liittyy oppilaitosorganisaatioiden sisäisen toimintakulttuurin ja kouluttajien osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään myös ammatillisten kouluttajien täydennyskoulutukseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Lisäksi tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, miten suomen kielen opetusta ja ammatillista opetusta voitaisiin integroida.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Perusjoukkona ovat ammatilliset kouluttajat sekä työelämän edustajat. Tutkimusaineisto koottiin kahdessa vaiheessa. Ensin toteutettiin ammatillisille kouluttajille suunnattu kyselytutkimus (N=118) ja sen jälkeen haastateltiin viisi kokenutta ammatillista kouluttajaa ja kaksi työelämän edustajaa. Tutkimustulokset osoittavat, että henkilökohtais-tamista sekä kieli- ja kulttuuritaustan huomoimista toteutetaan kunkin koulutusorganisaation resurssien ja kouluttajien yksilöllisten valmiuksien puitteissa henkilökohtaistamismääräyksen mukaisesti. Lisäksi voidaan päätellä, että maahanmuuttajataustaisen henkilön henkilökohtaistaminen vaatii ammatillisilta kouluttajilta tietyillä kompetenssin osa-alueilla asenteellisia, tiedollisia ja taidollisia valmiuksia, jotka poikkeavat siitä, mitä pelkästään valtaväestöstä muodostuvan opiskelijaryhmän kanssa toimittaessa vaaditaan. Erityisiä haasteita ovat suomen kielen taidon arviointiin ja ammatillisen kielitaidon kehittymisen tukemiseen liittyvät teemat, monikulttuurinen pedagogiikka ja -ohjaus sekä suomalaiseen näyttötutkintojärjestelmään perehdyttäminen. Myös ohjauksen tarve on tutkimustu-losten mukaan määrällisesti suurempi ja sisällöllisesti laaja-alainen; oppimisen ja ammatillisen kasvun lisäksi monet maahanmuuttajataustaiset tutkinnon suorittajat tarvitsevat ohjausta myös suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään integroitumiseen liittyvissä kysymyksissä.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska Suomessa ammatillinen koulutus nähdään yhte-nä keskeisenä keinona tukea maahanmuuttajataustaisten aikuisten työllistymistä ja kotoutumista. Vuodesta 2010 vuoteen 2012 vieraskielisten opiskelijoiden määrä näyttötut-kintoon valmistavassa koulutuksessa kasvoi noin 22 prosentilla noin 7 000 opiskelijaan. Vuonna 1994 käynnistynyt näyttötutkintojärjestelmä sisältää useita tekijöitä, jotka tekevät siitä maahanmuuttajataustaisille henkilöille soveltuvan tavan suorittaa suomalaisen työelämän tarpeita vastaava tutkinto. Yhtenä keskeisenä järjestelmän vahvuutena on, että osaaminen osoitetaan tutkintotilaisuuksissa riippumatta siitä, miten ja missä on osaamisen hankkinut. Näyttötutkintojärjestelmän sisältämä henkilökohtaistaminen mahdollistaa lähtömaassa hankitun osaamisen tunnistamisen sekä yksilölliset, joustavat oppimispolut. Maahanmuuttajataustaisten henkilöiden opiskeluedellytyksiä tukee myös henkilökohtaistamismääräys, joka edellyttää tutkinnon suorittajan kieli- ja kulttuuritaustan huomioimista henkilökohtaistamisprosessin kaikissa kolmessa vaiheessa: hakeutumisessa, tutkinnon suorittamisessa ja tarvittavan ammattitaidon hankkimisessa.
Tutkimuksen tieteellisenä kontribuutiona on, että se tuottaa uutta tietoa ammattikasvatukseen tieteenalana ottamalla tarkasteluun vahvasti suomalaiseen työelämään ja kulttuuriin sidonnaisen näyttötutkintojärjestelmän ja henkilökohtaistamisprosessin monikulttuurisessa kontekstissa ja osoittamalla, miten kouluttajan toiminta ja osaamisvaatimukset muuttuvat, kun maahanmuuttajataustaisten tutkinnon suorittajien määrä kasvaa. Tutkimuksen praktinen relevanssi puolestaan liittyy oppilaitosorganisaatioiden sisäisen toimintakulttuurin ja kouluttajien osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksen johtopäätöksissä esitetään myös ammatillisten kouluttajien täydennyskoulutukseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Lisäksi tutkimustulokset luovat kuvaa siitä, miten suomen kielen opetusta ja ammatillista opetusta voitaisiin integroida.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4963]