Biologisen vanhemman kokemuksia terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisten toiminnasta adoptioprosessin aikana ja myöhemmin
Majuri, Taina (2015)
Majuri, Taina
2015
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503061172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503061172
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on hoitotieteelliseen julkaisuun arvioitavaksi otettu tieteellinen artikkeli (Majuri Taina, Palonen Mira, Åstedt-Kurki Päivi: "Kyllä sen kestää, kun tietää, että lapsi saa paremman kodin ja elämän" – biologisen vanhemman kokemus lapsen luovuttamisesta adoptoitavaksi). Toinen osa on täydentävä osa, jossa raportoidaan lapsensa adoptioon luovuttaneita biologisia vanhempia haastattelemalla kerätyn tutkimusaineiston toinen tutkimustehtävä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata biologisen vanhemman kokemusta asiakkuudesta terveys- ja sosiaalipalveluissa adoptioprosessin aikana ja sen jälkeen Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat kokeneet lapsen luovuttamisen adoptoitavaksi (n=12). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan biologinen vanhempi kokee, että kohtaamiset ammattilaisten kanssa ovat asiakaslähtöisiä, epäröiviä tai kuormittavia. Asiakaslähtöisessä kohtaamisessa vanhempi kokee saavansa tukea ja tulee kuulluksi. Epäröivässä kohtaamisessa vanhempi kokee ammattilaisen toimivan epävarmasti ja ymmärtävän biologista vanhemmuutta puutteellisesti. Kuormittava kohtaaminen ilmenee epäasiallisena kommunikaationa ja luottamuksen pettämisenä ja aiheuttaa biologiselle vanhemmalle kokemuksen aliarvioiduksi ja loukatuksi joutumisesta.
Johtopäätöksenä on, että Suomessa tarvitaan koulutusta niille terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat lapsensa adoptioon luovuttaneita biologisia vanhempia.
Abstract
This Master´s thesis consists of two parts. The first part is a scientific article that is begun evaluated in a scientific journal (Majuri Taina, Palonen Mira, Åstedt-Kurki Päivi: "It´s possible to cope, when you know that the child will get a better home and life" – the birth parents´ experience of placing a child for adoption). The second part is a complementary part, which is a report of second research problem of research data. The data were collected by interviews of parents who have placed a child for adoption.
The purpose of this research was to describe the birth parents` experience of being a client at health- and social service organizations during adoption process and later. The data was collected by open interviews with individuals who had relinquished a child to adoption (n=12). The data were analyzed with inductive content analysis.
There seems to be three different kinds of approaches that professionals are using in interaction with birth parents`: customer-oriented, hesitated or overstrained. In customer-oriented approach a parent receives support and feels to get a hearing. In hesitated approach a parent feels professional to work uncertainly and having an inadequate understanding towards the biological parenthood. The overstrained approach is shown as inappropriate communication and betraying and causes to birthparent a feeling to be underestimated and dishonored.
The conclusion is that in Finland, training is needed to health and social care professionals who meet birth parents at work.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata biologisen vanhemman kokemusta asiakkuudesta terveys- ja sosiaalipalveluissa adoptioprosessin aikana ja sen jälkeen Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat kokeneet lapsen luovuttamisen adoptoitavaksi (n=12). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan biologinen vanhempi kokee, että kohtaamiset ammattilaisten kanssa ovat asiakaslähtöisiä, epäröiviä tai kuormittavia. Asiakaslähtöisessä kohtaamisessa vanhempi kokee saavansa tukea ja tulee kuulluksi. Epäröivässä kohtaamisessa vanhempi kokee ammattilaisen toimivan epävarmasti ja ymmärtävän biologista vanhemmuutta puutteellisesti. Kuormittava kohtaaminen ilmenee epäasiallisena kommunikaationa ja luottamuksen pettämisenä ja aiheuttaa biologiselle vanhemmalle kokemuksen aliarvioiduksi ja loukatuksi joutumisesta.
Johtopäätöksenä on, että Suomessa tarvitaan koulutusta niille terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat lapsensa adoptioon luovuttaneita biologisia vanhempia.
Abstract
This Master´s thesis consists of two parts. The first part is a scientific article that is begun evaluated in a scientific journal (Majuri Taina, Palonen Mira, Åstedt-Kurki Päivi: "It´s possible to cope, when you know that the child will get a better home and life" – the birth parents´ experience of placing a child for adoption). The second part is a complementary part, which is a report of second research problem of research data. The data were collected by interviews of parents who have placed a child for adoption.
The purpose of this research was to describe the birth parents` experience of being a client at health- and social service organizations during adoption process and later. The data was collected by open interviews with individuals who had relinquished a child to adoption (n=12). The data were analyzed with inductive content analysis.
There seems to be three different kinds of approaches that professionals are using in interaction with birth parents`: customer-oriented, hesitated or overstrained. In customer-oriented approach a parent receives support and feels to get a hearing. In hesitated approach a parent feels professional to work uncertainly and having an inadequate understanding towards the biological parenthood. The overstrained approach is shown as inappropriate communication and betraying and causes to birthparent a feeling to be underestimated and dishonored.
The conclusion is that in Finland, training is needed to health and social care professionals who meet birth parents at work.