Piilotettuja tekstejä, itsestään liikkuvia kuvia ja elementeillä leikittelyä. Tapaustutkimus tableteille ominaisista kerronnan muodoista.
Pajunen, Anna (2015)
Pajunen, Anna
2015
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191137
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kartoittaa, millaisia välineelle ominaisia multimodaaleita ja interaktiivisia kerronnan muotoja tablettiaikakauslehdissä on hyödynnetty vuosina 2013-2014. Tutkimus liittyy keskusteluun median murroksesta sekä luovan talouden piirissä käytyyn keskusteluun innovoinnista ja sen haasteista. Katson tablettijournalismin olevan jatkumoa lehtien siirtymiselle verkkoon.
Tutkimuksen taustalla on ajatus tabletista uudenlaisena monimedialaitteena, joka mahdollistaa multimodaalisen ja non-lineaarisen tarinankerronnan sekä kosketuksen hyödyntämisen kerronnan osana. Tablettijournalismista käydyssä keskustelussa keskeiseksi on noussut se, miten lehden lukemisesta voisi tehdä aiempaa paremman kokemuksen. Lisäksi tablettiviestintään liitetään ajatus vuorovaikutteisesta yleisösuhteesta niin laitteen käyttäjien kesken kuin käyttäjien ja lehden toimituksen välillä. Samaan aikaan tablettivälineellä julkaiseminen on lehtitaloille haaste, sillä varsinkaan Suomessa tablettijulkaisemisesta ei ole vielä saatu taloudellisesti kannattavaa. Tutkielmani lähestyy aihetta poikkitieteellisesti ja yhdistää viestinnän tutkimukseen tuotesuunnittelun ja käyttäjäkokemuksen tutkimusta.
Tutkimukseni on teorialähtöistä ja sisällönanalyyttistä tapaustutkimusta. Tutkimusaineistona minulla on kolme tablettiaikakauslehteä: Katachi Gold ja Travel + Escape, jotka Digital Magazines Awards palkitsi vuonna 2013 muun muassa niiden tarjoaman interaktiivisuuden ansiosta, sekä alan edelläkävijänä pidetty Wired Magazine. Tutkimus pureutuu näiden lehtien käytettävyyteen, visuaaliseen suunnitteluun, kerroksellisuuteen, kosketuksen hyödyntämiseen, multimodaalien elementtien tarkasteluun, interaktiivisuuteen ja siihen, onko lehti suljettu vai avoin kokonaisuus.
Pohjaan oman tutkimukseni pääosin Saila Kiutun ja Jussi Ahlrothin tutkimuksiin tablettikerronnan muodoista. Olen luonut heidän tutkimustensa ja muun alalla käydyn keskustelun pohjalta sapluunan, jonka perusteella analysoin lehtiä. Olin yllättynyt, miten keskenään erilaista vuorovaikutteisuutta nämä lehdet tarjosivat käyttäjälle. Lehtien suunnittelussa oli kiinnitetty huomiota käyttöliittymän vuorovaikutteisuuteen, mutta sekä adaptiivinen että luova vuorovaikutteisuus oli unohdettu lähes täysin, jolloin vuorovaikutteisuus oli ainoastaan vähäistä tai keskilaajaa. Ainoastaan Wired Magazinessa oli pyritty tarjoamaan käyttäjälle sosiaalista vuorovaikutteisuutta. Lisäksi lehtien käytettävyydessä ja käyttäjän opastamisessa oli paljon eroa. Myös kosketuksen merkitys oli unohdettu muiden paitsi Katachi Goldin kohdalla. Olen koonnut huomioideni pohjalta muistilistan, jonka toivon auttavan tablettilehtien suunnittelussa.
Tutkimuksen taustalla on ajatus tabletista uudenlaisena monimedialaitteena, joka mahdollistaa multimodaalisen ja non-lineaarisen tarinankerronnan sekä kosketuksen hyödyntämisen kerronnan osana. Tablettijournalismista käydyssä keskustelussa keskeiseksi on noussut se, miten lehden lukemisesta voisi tehdä aiempaa paremman kokemuksen. Lisäksi tablettiviestintään liitetään ajatus vuorovaikutteisesta yleisösuhteesta niin laitteen käyttäjien kesken kuin käyttäjien ja lehden toimituksen välillä. Samaan aikaan tablettivälineellä julkaiseminen on lehtitaloille haaste, sillä varsinkaan Suomessa tablettijulkaisemisesta ei ole vielä saatu taloudellisesti kannattavaa. Tutkielmani lähestyy aihetta poikkitieteellisesti ja yhdistää viestinnän tutkimukseen tuotesuunnittelun ja käyttäjäkokemuksen tutkimusta.
Tutkimukseni on teorialähtöistä ja sisällönanalyyttistä tapaustutkimusta. Tutkimusaineistona minulla on kolme tablettiaikakauslehteä: Katachi Gold ja Travel + Escape, jotka Digital Magazines Awards palkitsi vuonna 2013 muun muassa niiden tarjoaman interaktiivisuuden ansiosta, sekä alan edelläkävijänä pidetty Wired Magazine. Tutkimus pureutuu näiden lehtien käytettävyyteen, visuaaliseen suunnitteluun, kerroksellisuuteen, kosketuksen hyödyntämiseen, multimodaalien elementtien tarkasteluun, interaktiivisuuteen ja siihen, onko lehti suljettu vai avoin kokonaisuus.
Pohjaan oman tutkimukseni pääosin Saila Kiutun ja Jussi Ahlrothin tutkimuksiin tablettikerronnan muodoista. Olen luonut heidän tutkimustensa ja muun alalla käydyn keskustelun pohjalta sapluunan, jonka perusteella analysoin lehtiä. Olin yllättynyt, miten keskenään erilaista vuorovaikutteisuutta nämä lehdet tarjosivat käyttäjälle. Lehtien suunnittelussa oli kiinnitetty huomiota käyttöliittymän vuorovaikutteisuuteen, mutta sekä adaptiivinen että luova vuorovaikutteisuus oli unohdettu lähes täysin, jolloin vuorovaikutteisuus oli ainoastaan vähäistä tai keskilaajaa. Ainoastaan Wired Magazinessa oli pyritty tarjoamaan käyttäjälle sosiaalista vuorovaikutteisuutta. Lisäksi lehtien käytettävyydessä ja käyttäjän opastamisessa oli paljon eroa. Myös kosketuksen merkitys oli unohdettu muiden paitsi Katachi Goldin kohdalla. Olen koonnut huomioideni pohjalta muistilistan, jonka toivon auttavan tablettilehtien suunnittelussa.