Yhdenvertaisuusperiaatteen soveltaminen julkisoikeudellisessa perinnässä
Niemelä, Johanna (2015)
Niemelä, Johanna
2015
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191126
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan hallintolain (434/2003) 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteen soveltamista Kansaneläkelaitoksen Perintäkeskuksen perinnän täytäntöönpanon asiakasrajapinnassa. Perintäkes-kus hoitaa keskitetysti opintolainojen, Kansaneläkelaitoksen myöntämien etuuksien sekä elatusapu-velkojen perintää. Perinnän täytäntöönpanossa on havaittavissa usein tilanteita, joissa lainsäädäntö jättää soveltajalleen harkintavaltaa. Harkinnan käyttö ei ole kuitenkaan aina johdonmukaista, mikä selviää Perintäkeskukselle tutkielman osana tehdystä kyselytutkimuksesta. Tutkimuksesta selvisi, että toimihenkilön käyttämään harkintaan saattavat vaikuttaa toisinaan muutkin kuin perusoikeus-järjestelmän kannalta hyväksyttävät seikat. Yhdenvertaisuusperiaatteen soveltamisella perinnän täytäntöönpanossa voitaisiin näin rajata mielivaltaisten ratkaisujen tekemistä sekä edistää asiakkai-den yhdenvertaista kohtelua Perintäkeskuksessa.
Perinnän osalta keskitytään selvittämään, mitä julkisoikeudellinen perintä on. Julkisoikeudellinen perintä asetetaan myös sosiaalioikeuden viitekehikkoon. Tästä seuraa päätelmä, että sosiaalioikeu-dellisella kohtuusperiaatteella on merkityksellinen rooli perinnän täytäntöönpanossa etenkin positii-visen erityiskohtelun näkökulmasta. Tutkielmassa systematisoidaan myös yhdenvertaisuusperiaat-teen normatiivista sisältöä. Hallinto-oikeuden näkökulmasta yhdenvertaisuusperiaate jaetaan tasa-puolisen kohtelun ja johdonmukaisen käytännön vaatimuksiin sekä mielivallan kieltoon ja positiivi-sen erityiskohtelun vaateeseen. Lisäksi tarkastellaan yhdenvertaisuusperiaatteen soveltamista Perin-täkeskuksessa. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota siihen, että yhdenvertaisuusnäkökulmasta perin-nän täytäntöönpanotoimien tulee olla perusteltuja oikeusjärjestyksen kannalta hyväksyttävin perus-teluin. Täytäntöönpanotoimien perusteluvelvollisuus nostetaan esille etenkin asiakkaan oikeustur-vanäkökulmasta, koska perinnässä ei aina synny valituskelpoisia hallintopäätöksiä. Huomiota kiin-nitetään myös yhdenvertaisuusperiaatteen asettamaan vaatimukseen perintätoimien johdonmukai-suudesta ja tasapuolisuudesta etenkin julkisen vallan käytön näkökulmasta. Myös positiivisen eri-tyiskohtelun merkitys perinnän täytäntöönpanoon nostetaan esille etenkin sellaisten asiakkaiden kohdalla, jotka eivät sosiaalisten ja ekonomisten syiden vuoksi kykene huolehtimaan velkaantumi-sestaan.
Tutkielma on pääosin lainopillinen. Perintäkeskuksen perintätoimintaan liittyvät huomiot ovat kui-tenkin empiirisiä. Siksi tutkielma sisältää myös oikeussosiologisen osion, joka sisältää Perintäkes-kukselle kohdennetun kvalitatiivisen kyselytutkimuksen kysymyksineen ja vastauksineen. Empiirisiä löydöksiä käytetään myös täydentämään lainopin teoreettista osuutta.
Perinnän osalta keskitytään selvittämään, mitä julkisoikeudellinen perintä on. Julkisoikeudellinen perintä asetetaan myös sosiaalioikeuden viitekehikkoon. Tästä seuraa päätelmä, että sosiaalioikeu-dellisella kohtuusperiaatteella on merkityksellinen rooli perinnän täytäntöönpanossa etenkin positii-visen erityiskohtelun näkökulmasta. Tutkielmassa systematisoidaan myös yhdenvertaisuusperiaat-teen normatiivista sisältöä. Hallinto-oikeuden näkökulmasta yhdenvertaisuusperiaate jaetaan tasa-puolisen kohtelun ja johdonmukaisen käytännön vaatimuksiin sekä mielivallan kieltoon ja positiivi-sen erityiskohtelun vaateeseen. Lisäksi tarkastellaan yhdenvertaisuusperiaatteen soveltamista Perin-täkeskuksessa. Tutkielmassa kiinnitetään huomiota siihen, että yhdenvertaisuusnäkökulmasta perin-nän täytäntöönpanotoimien tulee olla perusteltuja oikeusjärjestyksen kannalta hyväksyttävin perus-teluin. Täytäntöönpanotoimien perusteluvelvollisuus nostetaan esille etenkin asiakkaan oikeustur-vanäkökulmasta, koska perinnässä ei aina synny valituskelpoisia hallintopäätöksiä. Huomiota kiin-nitetään myös yhdenvertaisuusperiaatteen asettamaan vaatimukseen perintätoimien johdonmukai-suudesta ja tasapuolisuudesta etenkin julkisen vallan käytön näkökulmasta. Myös positiivisen eri-tyiskohtelun merkitys perinnän täytäntöönpanoon nostetaan esille etenkin sellaisten asiakkaiden kohdalla, jotka eivät sosiaalisten ja ekonomisten syiden vuoksi kykene huolehtimaan velkaantumi-sestaan.
Tutkielma on pääosin lainopillinen. Perintäkeskuksen perintätoimintaan liittyvät huomiot ovat kui-tenkin empiirisiä. Siksi tutkielma sisältää myös oikeussosiologisen osion, joka sisältää Perintäkes-kukselle kohdennetun kvalitatiivisen kyselytutkimuksen kysymyksineen ja vastauksineen. Empiirisiä löydöksiä käytetään myös täydentämään lainopin teoreettista osuutta.