Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa vaativassa erityisopetuksessa Itsesäätelytaitojen kehittäminen ja tulevaisuusorientaation vahvistaminen yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan keinoin
Koskinen, Sirpa (2015)
Koskinen, Sirpa
Tampere University Press
2015
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9726-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9726-1
Tiivistelmä
Sirpa Koskinen (2015): Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka vaativassa erityisopetuksessa. Itsesäätelytaitojen kehittäminen ja tulevaisuusorientaation vahvistaminen yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan keinoin. Etnografinen tutkimus koulukotikoulusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan soveltuvuudesta erityisopetukseen ja tuoda esiin yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmiä, jotka tukevat oppilaan itsesäätelytaitojen ja tulevaisuusorientaation kehittymistä. Itsesäätelytaitoja tutkittiin Zimmermanin (1998, 2008) itsesäätelytaitojen oppimissyklin mukaan.
Tutkimustehtäviksi määrittyi:
1. kehittää yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapoja vaativassa erityisopetuksessa
2. kuvata yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen toimivuutta erityiskasvatuksessa ja
3. tuoda esiin oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikasta oppilaan itsesäätelytaitojen vahvistumisessa ja tulevaisuusorientaation kehittymisessä.
Tutkimuksessa itsesäätelytaidot ja tulevaisuusorientaatio on fokusoitu opiskeluun ja työelämätaitoihin. Tutkimuksen toteutusympäristönä oli yksi valtion koulukotikouluista.
Koulukotikoulut ovat erityiskouluja, joissa opiskelevat oppilaat luokitellaan kaikkein haasteellisimmiksi. (Stakes ja valtion koulukodit, 2008.) Heidän koulumotivaationsa on heikko ja usko omiin kykyihin opiskelijana on hyvin alhainen. (Kitinoja 2005, Lehto-Salo 2011.) Edellytyksiä opiskelulle useimmilla oppilailla kuitenkin on, mutta koulua ja päättötodistuksen saamista ei koeta merkitykselliseksi. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmät eroavat koulun perinteisistä työtavoista. Niiden avulla koulumotivaatio voi löytyä ja tuottaa positiivisia tuloksia, mikä lisää uskoa omiin kykyihin.
Tutkimusta voi luonnehtia etnografiseksi toimintatutkimukseksi. Toimintatutkimuksen piirteitä oli yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapojen ja oman työn kehittämisessä. Etnografinen tutkimuksen osa seuraa oppilaiden kokemuksia ja yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmien toimivuutta.
Tutkimusaineistoa olen kerännyt syksyn 2007 kevään ja 2010 välisen ajan. Tutkimusaineisto koostui observoinneista, haastatteluista ja kenttäpäiväkirjan merkinnöistä. Tutkimus voidaan myös määritellä practitioner research -tyyppiseksi tutkimukseksi, jossa käytännön työssä toimiva opettaja tarkastelee omaa työtään ja opetussuunnitelmansa toteutumista tavoitteena kehittää omaa ammattipätevyyttään sekä samalla luokkansa ja ehkä koko koulun opetus- ja oppimisympäristöä.
Itsesäätelytaitojen kehittymisen kannalta tärkeinä osa-alueina keskityin oppilaiden motivaatioon, itsetehokkuuteen ja tulevaisuusorientaatioon. Syrjäytymisen ehkäisemisessä koulun rooli korostuu siinä, että koulun pitää pystyä löytämään uusia toimintamuotoja motivoimaan oppilaita opiskelussa ja saamaan päättötodistus. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapojen lähtökohtana käytin Lehtosen ja Lehkosen (2008) luomaa Lapsen tarpeista lähtevä yrittäjyyskasvatus -mallia.
Oppilaiden myönteinen palaute viestittää yrittäjyyskasvatuksen toimivuudesta tilanteessa, jossa oppilaan hyväksi on yritetty monia ratkaisumalleja onnistuneen koulupolun loppuun saattamiseen. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka tuo koulun-käyntiin vaihtoehdon, jossa painottuvat omiin opintoihin vaikuttaminen ja oman suunnitelman mukaan eteneminen. Tutkimus osoitti, että tästä hyötyivät erityisesti kouluun negatiivisesti suhtautuvat oppilaat, joilla ei ollut oppimiseen liittyvää diagnoosia, sekä ADHD –diagnosoidut oppilaat. Tutkimus toi esille, että lähes motivoitumaton oppilas motivoitui koulutyöhön itsenäisen työskentelyn ja itsesäätelevän oppimiskulttuurin myötä. Oli myös havaittavissa, että mitä selkeämpi käsitys tulevaisuudesta oppilaalla oli, sitä motivoituneempi hän oli koulutyöhön ja työskentely oli itsesäädellympää.
Oppilaiden myönteinen palaute viestittää yrittäjyyskasvatuksen toimivuudesta tilanteessa, jossa oppilaan hyväksi on yritetty monia ratkaisumalleja onnistuuneen koulupolun loppuun saattamiseen. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka tuo koulunkäyntiin vaihtoehdon, jossa painottuvat omiin opintoihin vaikuttaminen ja oman suunnitelman mukaan eteneminen. Tutkimus osoitti, että tästä hyötyivät erityisesti kouluun negatiivisesti suhtautuat oppilaat, joilla ei ollut oppimiseen liittyvää diagnoosia sekä ADHD -diagnosoidut oppilaat. Tutkimus toi esille, että lähes motivoitumaton oppilas motivoitui koulutyöhön itsenäisen työskentelyn ja itsesäätelevän oppimiskulttuurin myötä. Oli myös havaittavissa, että mitä selkeämpi käsitys tulevaisuudesta oppilaalla oli, sitä motivoituneempi hän oli koulutyöhön ja työskentely oli itsesäädellympää.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä tutkimuksen kohteena olevan koulun opetus- ja oppimisympäristön kehittämiseen että laajemmin koulukotikoulujen kehittämiseen. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä myös koko peruskoulun kentässä erityisesti yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmien osalta ehkäisemään koulutuksellista syrjäytymistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan soveltuvuudesta erityisopetukseen ja tuoda esiin yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmiä, jotka tukevat oppilaan itsesäätelytaitojen ja tulevaisuusorientaation kehittymistä. Itsesäätelytaitoja tutkittiin Zimmermanin (1998, 2008) itsesäätelytaitojen oppimissyklin mukaan.
Tutkimustehtäviksi määrittyi:
1. kehittää yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapoja vaativassa erityisopetuksessa
2. kuvata yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa ja sen toimivuutta erityiskasvatuksessa ja
3. tuoda esiin oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikasta oppilaan itsesäätelytaitojen vahvistumisessa ja tulevaisuusorientaation kehittymisessä.
Tutkimuksessa itsesäätelytaidot ja tulevaisuusorientaatio on fokusoitu opiskeluun ja työelämätaitoihin. Tutkimuksen toteutusympäristönä oli yksi valtion koulukotikouluista.
Koulukotikoulut ovat erityiskouluja, joissa opiskelevat oppilaat luokitellaan kaikkein haasteellisimmiksi. (Stakes ja valtion koulukodit, 2008.) Heidän koulumotivaationsa on heikko ja usko omiin kykyihin opiskelijana on hyvin alhainen. (Kitinoja 2005, Lehto-Salo 2011.) Edellytyksiä opiskelulle useimmilla oppilailla kuitenkin on, mutta koulua ja päättötodistuksen saamista ei koeta merkitykselliseksi. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmät eroavat koulun perinteisistä työtavoista. Niiden avulla koulumotivaatio voi löytyä ja tuottaa positiivisia tuloksia, mikä lisää uskoa omiin kykyihin.
Tutkimusta voi luonnehtia etnografiseksi toimintatutkimukseksi. Toimintatutkimuksen piirteitä oli yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapojen ja oman työn kehittämisessä. Etnografinen tutkimuksen osa seuraa oppilaiden kokemuksia ja yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmien toimivuutta.
Tutkimusaineistoa olen kerännyt syksyn 2007 kevään ja 2010 välisen ajan. Tutkimusaineisto koostui observoinneista, haastatteluista ja kenttäpäiväkirjan merkinnöistä. Tutkimus voidaan myös määritellä practitioner research -tyyppiseksi tutkimukseksi, jossa käytännön työssä toimiva opettaja tarkastelee omaa työtään ja opetussuunnitelmansa toteutumista tavoitteena kehittää omaa ammattipätevyyttään sekä samalla luokkansa ja ehkä koko koulun opetus- ja oppimisympäristöä.
Itsesäätelytaitojen kehittymisen kannalta tärkeinä osa-alueina keskityin oppilaiden motivaatioon, itsetehokkuuteen ja tulevaisuusorientaatioon. Syrjäytymisen ehkäisemisessä koulun rooli korostuu siinä, että koulun pitää pystyä löytämään uusia toimintamuotoja motivoimaan oppilaita opiskelussa ja saamaan päättötodistus. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan toimintatapojen lähtökohtana käytin Lehtosen ja Lehkosen (2008) luomaa Lapsen tarpeista lähtevä yrittäjyyskasvatus -mallia.
Oppilaiden myönteinen palaute viestittää yrittäjyyskasvatuksen toimivuudesta tilanteessa, jossa oppilaan hyväksi on yritetty monia ratkaisumalleja onnistuneen koulupolun loppuun saattamiseen. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka tuo koulun-käyntiin vaihtoehdon, jossa painottuvat omiin opintoihin vaikuttaminen ja oman suunnitelman mukaan eteneminen. Tutkimus osoitti, että tästä hyötyivät erityisesti kouluun negatiivisesti suhtautuvat oppilaat, joilla ei ollut oppimiseen liittyvää diagnoosia, sekä ADHD –diagnosoidut oppilaat. Tutkimus toi esille, että lähes motivoitumaton oppilas motivoitui koulutyöhön itsenäisen työskentelyn ja itsesäätelevän oppimiskulttuurin myötä. Oli myös havaittavissa, että mitä selkeämpi käsitys tulevaisuudesta oppilaalla oli, sitä motivoituneempi hän oli koulutyöhön ja työskentely oli itsesäädellympää.
Oppilaiden myönteinen palaute viestittää yrittäjyyskasvatuksen toimivuudesta tilanteessa, jossa oppilaan hyväksi on yritetty monia ratkaisumalleja onnistuuneen koulupolun loppuun saattamiseen. Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka tuo koulunkäyntiin vaihtoehdon, jossa painottuvat omiin opintoihin vaikuttaminen ja oman suunnitelman mukaan eteneminen. Tutkimus osoitti, että tästä hyötyivät erityisesti kouluun negatiivisesti suhtautuat oppilaat, joilla ei ollut oppimiseen liittyvää diagnoosia sekä ADHD -diagnosoidut oppilaat. Tutkimus toi esille, että lähes motivoitumaton oppilas motivoitui koulutyöhön itsenäisen työskentelyn ja itsesäätelevän oppimiskulttuurin myötä. Oli myös havaittavissa, että mitä selkeämpi käsitys tulevaisuudesta oppilaalla oli, sitä motivoituneempi hän oli koulutyöhön ja työskentely oli itsesäädellympää.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä tutkimuksen kohteena olevan koulun opetus- ja oppimisympäristön kehittämiseen että laajemmin koulukotikoulujen kehittämiseen. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä myös koko peruskoulun kentässä erityisesti yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan menetelmien osalta ehkäisemään koulutuksellista syrjäytymistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]