Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Supportive Communication in Finnish Men’s Friendships

Virtanen, Ira A. (2015)

 
Avaa tiedosto
978-951-44-9702-5.pdf (1.751Mt)
Lataukset: 



Virtanen, Ira A.
Tampere University Press
2015

Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-02-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9702-5
Tiivistelmä
Tämä puheviestinnän väitöskirja sijoittuu interpersonaalisen viestinnän tulkinnalliseen traditioon. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää sosiaalisen tuen ilmiötä ja sen viestinnällistä toteutumista eli supportiivista viestintää suomalaisten miesten ystävyyssuhteissa. Tutkimuksessa selvitetään miesten tavoitteita tuen antamisessa sekä niitä viestinnällisiä tapoja, joilla miehet pyrkivät tavoitteensa saavuttamaan. Erityistä huomiota kiinnitetään niihin merkityksiin, joita vuorovaikutussuhteella, sukupuolella ja kulttuurilla on suomalaisten miesten supportiivisissa viestintätilanteissa ystävien kanssa. Tutkimus osallistuu tulosten avulla supportiivisen viestinnän teorian kehittämiseen.

Miesten ajatellaan usein välttelevän tunteista puhumista, minkä takia heitä saatetaan pitää naisia heikompina tuen antajina. Stereotyyppisessä ajattelussa suomalaisten miesten ongelmat selittyvät sillä, että he eivät puhu vaikeuksistaan eivätkä ylläpidä tukea antavia ihmissuhteita. Aikaisempi tukea antavan eli supportiivisen viestinnän tutkimus on pääosin yhdysvaltalaista. Tutkimuksissa on havaittu, että miehet ja naiset arvioivat samankaltaisen, tunteet huomioon ottavan tuen hyödylliseksi. Miehet eivät kuitenkaan ole arvioissaan yhtä kriittisiä kuin naiset. Tuloksia on selitetty sillä, että miehet ovat naisia taitamattomampia viestijöitä ja vähemmän motivoituneita sekä tuen antamiseen että annetun tuen käsittele- miseen. Supportiivinen viestintä on kuitenkin monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat sekä viestinnän sisällölliset että ulkoiset seikat. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista kuvata myös supportiivisia viestintätilanteita sen sijaan, että kiinnitettäisiin huomiota ainoastaan viestinnän sisältöön. Esimerkiksi kontekstuaaliset tekijät, kuten vuorovaikutus- kumppanien välinen suhde, voivat ohjata niitä tulkintoja ja merkityksiä, joita supportiiviselle viestinnälle annetaan.

Väitöskirja koostuu neljästä kansainvälisestä vertaisarvioidusta julkaisusta sekä yhteenvedosta. Osajulkaisut pyrkivät vastaamaan tutkimustavoitteeseen seuraavasti: ensimmäisessä julkaisussa määritellään sosiaalisen tuen ydin (Study I), minkä jälkeen sen viestinnällistä toteutumista eli supportiivista viestintää tarkastellaan miesten ystävyyssuhteissa sekä yleisesti (Study II) että erityisissä ongelmatilanteissa (Study III). Näissä julkaisuissa kuvataan lisäksi hyödyllisenä pidetyn tuen tavoitteita ja viestintätapoja. Neljännessä osajulkaisussa havainnollistetaan tilanteita ja paikkoja, joissa suomalaisten miesten ongelmista puhuminen merkityksellistyy tukea antavaksi (Study IV).

Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jonka pääasiallisena aineistona on 25 suomalaisen, 21–67-vuotiaan (M=41, Md=37) miehen haastattelua. Empiirinen aineisto kerättiin jokaiselta tutkimukseen osallistuneelta mieheltä kahdella eri haastattelumenetelmällä: teemahaastattelulla ja episodihaastattelulla. Lisäksi yhdessä julkaisussa redusoitiin tutkimuskirjallisuudessa esiintyviä sosiaalisen tuen määritelmiä (Study I). Julkaisuissa käytetyt aineistot analysoitiin sekä laadullisin (I–IV) että määrällisin (III) menetelmin.

Tutkimus osoittaa, että sosiaalinen tuki on tietoisuutta siitä, millainen on ”lovi”, joka voi syntyä tai on syntynyt ihmisen kokonaisena pitämään tai ehjäksi toivomaan elämänkokemukseen, sekä toiseutta, joka pyrkii auttamaan siinä, että kokemus elämästä tulisi jälleen ehjäksi. Kokemus ongelmasta ja siitä selviytymisestä on yksilöllinen ja ainutlaatuinen. Miesten supportiivisissa viestintätilanteissa on hyödyllistä, että niin tuen saaja kuin tuen antaja hyväksyy haavoittuvaisuuden kokemukset osaksi ihmisen elämää ja sallii haavoittuvaisuuden ilmenemisen myös ystävien välisessä vuorovaikutuksessa. Haavoittuvaisuuden kokemuksen jakaminen vahvistaa keskinäistä yhteyttä ja läheisyyttä miesten ystävyyssuhteissa.

Tulosten mukaan miesten supportiivisen viestinnän tavoitteena on auttaa ystävää pääsemään ongelmasta eteenpäin. Tähän tavoitteeseen miehet pyrkivät kanssaolemisella, vartenolemisella ja peilaamisella. Näitä tuenantotapoja viestitään kuuntelemalla aktiivisesti ja myötätuntoisesti, tuottamalla ystävälle myönteisiä tunteita sekä auttamalla häntä uudelleen arvioimaan kokemustaan. Koska miesten ystävyyssuhteiden supportiivinen viestintä tapahtuu usein kulttuurisesti tunnistettavissa tilanteissa ja merkityksellisissä paikoissa, kuten saunoessa tai mökkeillessä, myös hiljaisuus ja rauhassa yhdessä oleminen saavat supportiivisia merkityksiä.

Tutkimuksen tulokset havainnollistavat, että kulttuuri tai sukupuoli ei määritä supportiivista viestintäkäyttäytymistä läheisen ystävän kanssa vaan kyseiset kontekstuaaliset tekijät pikemminkin heijastuvat viestintään ja tulevat neuvotelluiksi vuorovaikutuksessa. Miesten supportiivisen viestinnän tavoitteita ja tapoja ohjaavat eniten ystävän yksilölliset piirteet, ystävyyssuhteen laatu sekä tuen saajan ongelman luonne. Ystävyyssuhteen läheisyys mahdollistaa myös suorapuheisen tuen antamisen, jossa ”hyvän ystävän” identiteetin ylläpitäminen on ”maskuliinisen miehen” identiteettiä merkityksellisempää. Yksilön tuen tarve on ainutlaatuinen ja siksi saatavilla oleminen, autonomian tukeminen sekä aitous ja rehellisyys ovat keskeisiä elementtejä miesten supportiivisessa viestinnässä. Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että mitä läheisempi miesten ystävyyssuhde on, sitä todennäköisemmin emotionaalista tukea on saatavilla. Kuitenkin merkityksellisiä tuenannon vuorovaikutustilanteita voi syntyä myös vieraiden ihmisten kesken, kun vuorovaikutuskumppanit jakavat yhteisen ymmärryksen viestintätilanteesta ja päätyvät ”puhumaan henkeviä”.

Tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla suomalaisilla miehillä on läheisiä ystävyyssuhteita, joissa emotionaalista tukea viestitään. Omien haavoittuvaisuuden kokemusten tunnustaminen ja niiden hyväksyminen toisissa lähentää ihmissuhdetta. Aktiivinen ja empaattinen kuunteleminen on keskeinen supportiivisen viestinnän muoto. Tuloksissa korostuu lisäksi motivaation merkitys tukea annettaessa. Hyödyllinen tuki on toisen asemaan asettumista, mutta ei ainoastaan ongelman kokijana vaan myös tuen tarvitsijana ja sen vastaanottajana. Koska toisen kokemusta ei miesten mukaan voi koskaan täysin ymmärtää, miehet välttävät verbaalisesti määrittämästä ystävälle hänen kokemustaan ja pyrkivät mieluummin hienovaraiseen tuen antamiseen. Tutkimus luokin uuden käsitteen kokemuskeskeinen tuki, jossa toisen ihmisen yksilöllistä kokemusta pyritään kunnioittamaan tiedostamalla aktiivisesti supportiivisen viestintätilanteen ainutlaatuiset piirteet. Usean viestintätavoitteen yhtäaikainen hallinta, kuten tavoite ylläpitää sekä ystävyyssuhdetta että supportiivista vuorovaikutusta, edellyttää miehiltä vuorovaikutusosaamista.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5019]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste