Käyttäjälähtöisyys kaupallisen radion sisällöntuotannossa
Kopola, Maija (2015)
Kopola, Maija
2015
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501221039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501221039
Tiivistelmä
Joukkoviestinnän muuttuminen vuorovaikutteiseksi Internetin ja sosiaalisen median myötä vaikuttaa medioiden toimintaan, ja yleisöstä on syntynyt mediamarkkinoille uusi sisältöä tuottava sidosryhmä. Etenkin yleisölähtöisesti toimivat kaupalliset mediat pyrkivät vastaamaan näiden osallistuvien kuluttajien tarpeisiin sisällöntuotannossaan. Kaupallisen radion sisällöntuotannon tarkasteleminen käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta tuo esiin radion luonteen muutoksen uuden median myötä. Medioiden näkökulmasta sisältö on yleisön tavoittamiseksi keskeisessä roolissa. Tarkastelemalla radion sisällöntuotannon prosessia vaiheittain saadaan tietoa siitä, kuinka käyttäjälähtöisesti sisältöä tuotetaan.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida käyttäjälähtöisyyttä yleisölähtöisen kaupallisen radion sisällöntuotannossa sisällöntuottajien näkökulmasta. Median tuote- ja palvelukehityksessä voidaan tuottaa tietoa yleisön huomioimisesta sisällöntuotannossa uuden median aikana. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja kohdeyrityksenä on suomalainen radiokanava. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty sisällöntuottajien teemahaastatteluilla, jotka on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Aikaisemmassa tutkimuksessa käyttäjälähtöisyys on jaoteltu tuotekehitys- ja innovaatioprosessissa käyttäjien osallistumisen muotojen kautta. Tässä tutkimuksessa käyttäjälähtöisyyden muodoiksi tunnistetaan käyttäjätiedon kerääminen, vuorovaikutteinen yhteistyö käyttäjien kanssa sekä käyttäjäinnovointi. Käyttäjälähtöisyyden käsite liitetään tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä radion sisällöntuotannon prosessin kontekstiin, johon kaupallisen radion osalta vaikuttavat sekä radion toimintaympäristö että sisällöntuottajat.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona on radion sisällöntuotannon yritys- ja yleisölähtöisyys. Radion sisällöntuotannon prosessin havaitaan tapahtuvan sisäisesti yrityksessä ja prosessissa keskeisessä roolissa ovat sisällöntuottajat. Yleisö toimii sisällöntuotannon lähtökohtana, mutta se osallistuu sisällöntuotantoon yleensä vasta prosessin loppuvaiheessa. Käyttäjälähtöisessä radion sisällöntuotannossa sekä sisällön kehittämisessä kuluttajaa hyödynnetään kehitystyössä. Kun sisällöntuottaja tunnistaa yleisön median käyttäjänä, sisältöä tuotetaan ja jaellaan entistä käyttäjälähtöisemmin. Käyttäjälähtöisyys tukee kaupallisen median päämäärää palvella yleisöään uuden median aikana.
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida käyttäjälähtöisyyttä yleisölähtöisen kaupallisen radion sisällöntuotannossa sisällöntuottajien näkökulmasta. Median tuote- ja palvelukehityksessä voidaan tuottaa tietoa yleisön huomioimisesta sisällöntuotannossa uuden median aikana. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja kohdeyrityksenä on suomalainen radiokanava. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty sisällöntuottajien teemahaastatteluilla, jotka on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Aikaisemmassa tutkimuksessa käyttäjälähtöisyys on jaoteltu tuotekehitys- ja innovaatioprosessissa käyttäjien osallistumisen muotojen kautta. Tässä tutkimuksessa käyttäjälähtöisyyden muodoiksi tunnistetaan käyttäjätiedon kerääminen, vuorovaikutteinen yhteistyö käyttäjien kanssa sekä käyttäjäinnovointi. Käyttäjälähtöisyyden käsite liitetään tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä radion sisällöntuotannon prosessin kontekstiin, johon kaupallisen radion osalta vaikuttavat sekä radion toimintaympäristö että sisällöntuottajat.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona on radion sisällöntuotannon yritys- ja yleisölähtöisyys. Radion sisällöntuotannon prosessin havaitaan tapahtuvan sisäisesti yrityksessä ja prosessissa keskeisessä roolissa ovat sisällöntuottajat. Yleisö toimii sisällöntuotannon lähtökohtana, mutta se osallistuu sisällöntuotantoon yleensä vasta prosessin loppuvaiheessa. Käyttäjälähtöisessä radion sisällöntuotannossa sekä sisällön kehittämisessä kuluttajaa hyödynnetään kehitystyössä. Kun sisällöntuottaja tunnistaa yleisön median käyttäjänä, sisältöä tuotetaan ja jaellaan entistä käyttäjälähtöisemmin. Käyttäjälähtöisyys tukee kaupallisen median päämäärää palvella yleisöään uuden median aikana.