Supporting parenthood in interaction: A conversation analytic study of maternity and child health clinics
Tiitinen, Sanni (2015)
Tiitinen, Sanni
Tampere University Press
2015
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9673-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9673-8
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena ovat tavat, joilla vanhemmuutta tuetaan äitiys- ja lastenneuvoloiden vastaanottojen vuorovaikutuksessa. Tarkastelen vanhemmuuden tukemista kahdesta näkökulmasta: 1) miten isien vanhemmuutta ja heidän osallistumistaan vuorovaikutukseen tuetaan verrattuna äiteihin, ja 2) miten vanhemmuuden tukeminen mahdollistuu helpottamalla keskustelemista vanhempien mahdollisista ongelmista. Aineistona käytän videoituja neuvolavastaanottoja, joilla kohtaavat terveydenhoitaja ja vanhemmat (yhteensä 33 vastaanottoa). Tutkielma koostuu yhteenvetoluvusta sekä kolmesta artikkelista, joissa yhteenvetoluvun pohjana olevat analyysit esitellään.
Analyysit keskittyvät vuorovaikutuskäytäntöihin, jotka liittyvät sekä vanhempien vuorovaikutukseen osallistamiseen että vanhemmuuden tuottamiseen vastaanottojen aikana. Ensiksi esittelen tapoja, joilla vanhempia osallistetaan keskustelemaan molempia vanhempia koskevista asioista sekä heitä ja heidän lapsiaan koskevista ongelmista. Toiseksi osoitan, miten terveydenhoitajien käytännöt liittyen a) vanhemmuutta koskevien kysymysten muotoiluun siten, että niissä ehdotetaan tietynlaisia velvollisuuksia kullekin vanhemmalle, ja b) vanhempien osallistujaroolien säätelyyn, tuottavat oletuksia sukupuolittuneesta vanhemmuudesta. Osoitan myös, että näistä sukupuolittuneista oletuksista voidaan neuvotella ja poiketa neuvolavastaanotoilla. Lisäksi osoitan, että terveydenhoitajan katseen suunta on merkityksellinen sekä vanhempien osallistamisen että vanhemmuuden tuottamisen kannalta.
Aitojen vuorovaikutustilanteiden yksityiskohtaisen analysoinnin avulla saadaan tietoa hienovaraisista käytännöistä, joissa ja joiden kautta vanhemmuutta tuetaan neuvolavastaanotoilla. Tuloksia tarkastellaan suhteessa aiempiin tutkimuksiin, joissa käsitellään tapoja, joilla tuotetaan osallistujarooleja monenkeskisissä terveydenhuollon vastaanottotilanteissa ja helpotetaan ongelmista keskustelemista. Ehdotan myös käytännön sovelluksia vanhemmuuden tukemiseen neuvolavastaanotoilla: a) terveydenhoitajat voivat tukea isien osallistumista keskusteluihin osoittamalla heille puheenvuoroja katseen avulla sekä käyttämällä kyselylomaketta, jolla kartoitetaan perheen psykososiaalista tilannetta, b) on syytä kiinnittää huomiota kysymysten muotoiluun, kun isien osallistamiseen käytetään kysymyksiä, ja c) kun keskustellaan vanhempien esiintuomista ongelmista, terveydenhoitaja voi antaa vanhemmille tilaa jatkaa mahdollisten ongelmien kuvaamista formuloimalla ongelmaan liittyviä tekijöitä vanhempien edeltävästä puheesta ja katsomalla vanhempia.
Analyysit keskittyvät vuorovaikutuskäytäntöihin, jotka liittyvät sekä vanhempien vuorovaikutukseen osallistamiseen että vanhemmuuden tuottamiseen vastaanottojen aikana. Ensiksi esittelen tapoja, joilla vanhempia osallistetaan keskustelemaan molempia vanhempia koskevista asioista sekä heitä ja heidän lapsiaan koskevista ongelmista. Toiseksi osoitan, miten terveydenhoitajien käytännöt liittyen a) vanhemmuutta koskevien kysymysten muotoiluun siten, että niissä ehdotetaan tietynlaisia velvollisuuksia kullekin vanhemmalle, ja b) vanhempien osallistujaroolien säätelyyn, tuottavat oletuksia sukupuolittuneesta vanhemmuudesta. Osoitan myös, että näistä sukupuolittuneista oletuksista voidaan neuvotella ja poiketa neuvolavastaanotoilla. Lisäksi osoitan, että terveydenhoitajan katseen suunta on merkityksellinen sekä vanhempien osallistamisen että vanhemmuuden tuottamisen kannalta.
Aitojen vuorovaikutustilanteiden yksityiskohtaisen analysoinnin avulla saadaan tietoa hienovaraisista käytännöistä, joissa ja joiden kautta vanhemmuutta tuetaan neuvolavastaanotoilla. Tuloksia tarkastellaan suhteessa aiempiin tutkimuksiin, joissa käsitellään tapoja, joilla tuotetaan osallistujarooleja monenkeskisissä terveydenhuollon vastaanottotilanteissa ja helpotetaan ongelmista keskustelemista. Ehdotan myös käytännön sovelluksia vanhemmuuden tukemiseen neuvolavastaanotoilla: a) terveydenhoitajat voivat tukea isien osallistumista keskusteluihin osoittamalla heille puheenvuoroja katseen avulla sekä käyttämällä kyselylomaketta, jolla kartoitetaan perheen psykososiaalista tilannetta, b) on syytä kiinnittää huomiota kysymysten muotoiluun, kun isien osallistamiseen käytetään kysymyksiä, ja c) kun keskustellaan vanhempien esiintuomista ongelmista, terveydenhoitaja voi antaa vanhemmille tilaa jatkaa mahdollisten ongelmien kuvaamista formuloimalla ongelmaan liittyviä tekijöitä vanhempien edeltävästä puheesta ja katsomalla vanhempia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4673]