"Mä juttelen mun kavereille mun vanhempien avioerosta" : nuorten kokemuksia vanhempien erosta ja tuen tarpeista
Hauta, Tiina (2014)
Hauta, Tiina
2014
Sosiaalityön maisteriopinnot - Master's Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412192492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412192492
Tiivistelmä
Pro gradu - tutkimuksessa tarkastellaan nuorten kokemuksia ja tuntemuksia vanhempien avioerotilanteessa ja sen jälkeen. Lisäksi tavoitteena on selvittää millaista apua ja tukea nuoret kokevat saaneensa koulun sosiaalityöltä ja millaista apua nuoret olisivat toivoneet saavansa vanhempien avioerotilanteessa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto on kerätty haastattelemalla yläkouluikäisiä nuoria teemahaastatteluna. Aineisto koostuu seitsemästä yksilöhaastattelusta. Tutkimuksen aineiston analyysitapana on käytetty temaattista analyysiä.
Tutkimuksen yllättävänä tuloksena voidaan pitää sitä, kuinka kaikki nuoret kokivat kaverit niin tärkeinä, että vain heille kerrotaan omista vaikeista asioista ja kotiin liittyvistä huolista. Hyvin vahvasti tulee kuva, että näillä nuorilla on kuitenkin sellaisen aikuisen puute, jolle voisi jutella arimmistakin asioista.
Avioero vaikuttaa aina lapsiin ja nuoriin. Kiintymyssuhteet vanhempien ja lasten välillä saattavat muuttua. Pienen lapsen kiintymyssuhde voi vaarantua avioeron seurauksena ja tällä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Lapset pitävät tärkeänä perhe-elämää ja perhesuhteita myös eron jälkeen. Lapsen mielestä arvokkaimpia asioita omassa perheessä ovat yhdessäolo ja tunne siitä, että häntä rakastetaan ja pidetään huolta. Kiintymyssuhde äitiin ja isään rakentuu yhdessäolon ja vuorovaikutuksen kautta. Yhteiskunnan ja myös perheiden tasolla tulisi panostaa perheiden auttamiseen ja tukemiseen sekä perhesuhteiden ylläpitämiseen.
Kouluissa oppilaita tuetaan ja autetaan opillisesti ja heidän henkisestä jaksamisestaan huolehditaan. Lisäksi huolen herätessä oppilaan tilannetta pyritään hoitamaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä asia on, että perheet otetaan yhä enemmän mukaan oppilashuoltotyöhön. Näin pystytään tukemaan koko perhettä. Hyvin usein oppilaan huonon käytöksen ja ongelmien taustalla on yhtenä syynä perheen ongelmat.
Avainsanat: avioero, nuoret, kokemukset avioerosta, koulu, koulukuraattori
Tutkimuksen yllättävänä tuloksena voidaan pitää sitä, kuinka kaikki nuoret kokivat kaverit niin tärkeinä, että vain heille kerrotaan omista vaikeista asioista ja kotiin liittyvistä huolista. Hyvin vahvasti tulee kuva, että näillä nuorilla on kuitenkin sellaisen aikuisen puute, jolle voisi jutella arimmistakin asioista.
Avioero vaikuttaa aina lapsiin ja nuoriin. Kiintymyssuhteet vanhempien ja lasten välillä saattavat muuttua. Pienen lapsen kiintymyssuhde voi vaarantua avioeron seurauksena ja tällä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Lapset pitävät tärkeänä perhe-elämää ja perhesuhteita myös eron jälkeen. Lapsen mielestä arvokkaimpia asioita omassa perheessä ovat yhdessäolo ja tunne siitä, että häntä rakastetaan ja pidetään huolta. Kiintymyssuhde äitiin ja isään rakentuu yhdessäolon ja vuorovaikutuksen kautta. Yhteiskunnan ja myös perheiden tasolla tulisi panostaa perheiden auttamiseen ja tukemiseen sekä perhesuhteiden ylläpitämiseen.
Kouluissa oppilaita tuetaan ja autetaan opillisesti ja heidän henkisestä jaksamisestaan huolehditaan. Lisäksi huolen herätessä oppilaan tilannetta pyritään hoitamaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä asia on, että perheet otetaan yhä enemmän mukaan oppilashuoltotyöhön. Näin pystytään tukemaan koko perhettä. Hyvin usein oppilaan huonon käytöksen ja ongelmien taustalla on yhtenä syynä perheen ongelmat.
Avainsanat: avioero, nuoret, kokemukset avioerosta, koulu, koulukuraattori