Arvoa luovat sidosryhmäsuhteet yhteiskuntavastuun kontekstissa - Case: LähiTapiola
Korhonen, Anni (2014)
Korhonen, Anni
2014
Kauppatieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412192475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412192475
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen pro gradu -tutkielman kohdeilmiönä tarkastellaan liiketoiminnan arvonluontia ja sen analyysiyksikkönä ovat sidosryhmäsuhteet. Tutkimus sijoittuu yritysten yhteiskuntavastuun kontekstiin. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä arvoa luovien sidosryhmäsuhteiden ulottuvuuksista ja samalla tuottaa tietoa yhteiskuntavastuuseen liittyvistä taustalla olevista prosesseista ja mekanismeista. Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat arvon luonnin teoria ja sidosryhmäteoria.
Tutkielman empiirinen osa sijoittuu kohdeorganisaatio LähiTapiolan liiketoimintaympäristöön. Tutkielman aineiston muodostaa kohdeorganisaation yhteiskuntavastuun teoista kerätty seurantataulukko. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tämän viitekehyksen mukaisesti arvoa luovien sidosryhmäsuhteiden ominaisuudet ovat: (1) yhteinen historia ja jaetut tavoitteet, (2) tiedon jakaminen ja oppiminen, (3) sitoutuminen ja vuorovaikutus ja (4) luottamus.
Tutkielman analyysin pohjalta johtopäätöksinä esitetään viisi propositiota, jotka kuvaavat arvoa luovien sidosryhmäsuhteiden ulottuvuuksia yhteiskuntavastuun kontekstissa: (1) Formaali sopimus toimii perustana arvoa luovalle sidosryhmäsuhteelle. (2) Arvoa luovalle sidosryhmäsuhteelle on tyypillistä, että suhteen osapuolet määrittelevät selkeästi yhteistyön kohteen tai yhteisen toiminnan muodot. (3) Arvoa luovissa sidosryhmäsuhteissa oppiminen on vastavuoroista ja parhaimmillaan molempia osapuolia muuttavaa. (4) Toistettavat toimintamuodot saavat aikaan vaikuttavuutta. (5) Arvoa luovat sidosryhmäsuhteet ovat ainutlaatuisia ja auttavat erottautumaan kilpailijoista. Tutkielman keskeinen kontribuutio koostuu yrityksen ja sen sidosryhmien välisen suhteen empiirisestä kuvauksesta ja analyysista.
Tutkielman empiirinen osa sijoittuu kohdeorganisaatio LähiTapiolan liiketoimintaympäristöön. Tutkielman aineiston muodostaa kohdeorganisaation yhteiskuntavastuun teoista kerätty seurantataulukko. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tämän viitekehyksen mukaisesti arvoa luovien sidosryhmäsuhteiden ominaisuudet ovat: (1) yhteinen historia ja jaetut tavoitteet, (2) tiedon jakaminen ja oppiminen, (3) sitoutuminen ja vuorovaikutus ja (4) luottamus.
Tutkielman analyysin pohjalta johtopäätöksinä esitetään viisi propositiota, jotka kuvaavat arvoa luovien sidosryhmäsuhteiden ulottuvuuksia yhteiskuntavastuun kontekstissa: (1) Formaali sopimus toimii perustana arvoa luovalle sidosryhmäsuhteelle. (2) Arvoa luovalle sidosryhmäsuhteelle on tyypillistä, että suhteen osapuolet määrittelevät selkeästi yhteistyön kohteen tai yhteisen toiminnan muodot. (3) Arvoa luovissa sidosryhmäsuhteissa oppiminen on vastavuoroista ja parhaimmillaan molempia osapuolia muuttavaa. (4) Toistettavat toimintamuodot saavat aikaan vaikuttavuutta. (5) Arvoa luovat sidosryhmäsuhteet ovat ainutlaatuisia ja auttavat erottautumaan kilpailijoista. Tutkielman keskeinen kontribuutio koostuu yrityksen ja sen sidosryhmien välisen suhteen empiirisestä kuvauksesta ja analyysista.