Asiakkaalla langat omissa käsissään läpi kuntouttavan työtoiminnan
Jansson, Anneli (2014)
Jansson, Anneli
2014
Sosiaalityön maisteriopinnot - Master's Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112418
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kuntouttavan työtoiminnan prosessin asiakaslähtöinen arviointi. Tavoitteena on arvioida asiakkaan kokemaa osallisuutta sekä toiminnan asiakaslähtöisyyttä.
Lisäksi tavoitteena on kartoittaa kuntouttavan työtoiminnan prosessin kehittämismahdollisuuksia. Tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty Hanne Krogstrupin kehittelemää asiakaslähtöistä Bikva mallia (Brugerindragelse i kvalitetsvurdering/Asiakkaiden osallisuus laadunvarmistajana), jonka pääpiirteenä on asiakkaalta saatu tieto, jota käytetään hyväksi toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tutkimus on toteutettu eteläsuomalaisessa terveys- ja sosiaalipalveluja järjestävän toiminta-alueen sosiaalisen kuntoutuksen yksikössä. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukainen palvelu, jonka järjestämisvastuu on kuntien sosiaalisella kuntoutuksella.
Tutkimuksen teoreettiset pääkäsitteet ovat osallisuus ja asiakaslähtöisyys. Alakäsitteet osallisuuden kohdalla ovat voimaantuminen ja syrjäytyminen. Asiakaslähtöisyyden alakäsitteet sisältävät asiakaskumppanuuden sekä asiantuntijuuden. Tutkimuksen taustatieto koostuu sosiaalityön arvioinnista, aktivointipolitiikasta ja kuntouttavasta työtoiminnasta.
Tutkimuksessa on haastateltu kaksi kuntouttavan työtoiminnan asiakasryhmää, yksi työntekijäryhmä sekä yksi esimiesryhmä. Aineisto on jäsennelty kuntouttavan työtoiminnan prosessin mukaisesti aktivointisuunnitelmaan, kuntouttavan työtoiminnan toteutukseen sekä jatkosuunnitelmiin kuntouttavan työtoiminnan päättyessä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla, jolloin teemoiksi muodostuivat asiakkaan ja työntekijän kohtaaminen, asiakkaan saama tieto, yhteisöllisyyden merkitys, työttömyyden stigma, elämänvaihesuunnittelu sekä siirtymävaiheen tuki.
Asiakkaan kokema osallisuus sisältää parhaimmillaan tunteen valinnanvapaudesta ja tiedon päätöksenteon perusteista. Kuntouttavan työtoiminnan prosessin asiakaslähtöisyys näyttäytyy työn arvoperustana, eettisesti asiakasta kunnioittavana ja aktivoivana työotteena. Asiakkaiden ja työntekijöiden näkemykset ja tavoitteet voivat kuitenkin olla hyvin erilaiset. Keskeisin tutkimuksen tuottama kehittämisehdotus sisältää asiakkaan kokonaisvaltaisen tuen asiakkaan siirtymävaiheessa pois kuntouttavasta työtoiminnasta.
Lisäksi tavoitteena on kartoittaa kuntouttavan työtoiminnan prosessin kehittämismahdollisuuksia. Tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty Hanne Krogstrupin kehittelemää asiakaslähtöistä Bikva mallia (Brugerindragelse i kvalitetsvurdering/Asiakkaiden osallisuus laadunvarmistajana), jonka pääpiirteenä on asiakkaalta saatu tieto, jota käytetään hyväksi toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tutkimus on toteutettu eteläsuomalaisessa terveys- ja sosiaalipalveluja järjestävän toiminta-alueen sosiaalisen kuntoutuksen yksikössä. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukainen palvelu, jonka järjestämisvastuu on kuntien sosiaalisella kuntoutuksella.
Tutkimuksen teoreettiset pääkäsitteet ovat osallisuus ja asiakaslähtöisyys. Alakäsitteet osallisuuden kohdalla ovat voimaantuminen ja syrjäytyminen. Asiakaslähtöisyyden alakäsitteet sisältävät asiakaskumppanuuden sekä asiantuntijuuden. Tutkimuksen taustatieto koostuu sosiaalityön arvioinnista, aktivointipolitiikasta ja kuntouttavasta työtoiminnasta.
Tutkimuksessa on haastateltu kaksi kuntouttavan työtoiminnan asiakasryhmää, yksi työntekijäryhmä sekä yksi esimiesryhmä. Aineisto on jäsennelty kuntouttavan työtoiminnan prosessin mukaisesti aktivointisuunnitelmaan, kuntouttavan työtoiminnan toteutukseen sekä jatkosuunnitelmiin kuntouttavan työtoiminnan päättyessä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla, jolloin teemoiksi muodostuivat asiakkaan ja työntekijän kohtaaminen, asiakkaan saama tieto, yhteisöllisyyden merkitys, työttömyyden stigma, elämänvaihesuunnittelu sekä siirtymävaiheen tuki.
Asiakkaan kokema osallisuus sisältää parhaimmillaan tunteen valinnanvapaudesta ja tiedon päätöksenteon perusteista. Kuntouttavan työtoiminnan prosessin asiakaslähtöisyys näyttäytyy työn arvoperustana, eettisesti asiakasta kunnioittavana ja aktivoivana työotteena. Asiakkaiden ja työntekijöiden näkemykset ja tavoitteet voivat kuitenkin olla hyvin erilaiset. Keskeisin tutkimuksen tuottama kehittämisehdotus sisältää asiakkaan kokonaisvaltaisen tuen asiakkaan siirtymävaiheessa pois kuntouttavasta työtoiminnasta.