Askeleita voimaantumisen polulla tutkimus sijoitettujen lasten ja nuorten selviytymisestä ja voimaantumisesta
Eerikäinen, Katri (2014)
Eerikäinen, Katri
2014
Sosiaalityön maisteriopinnot, Pori - Master's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112402
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten selviytymistä ja voimaantumista. Näkökulmani työssäni on lastensuojelullinen. Se, mihin ongelmiin lastensuojelullisten toimenpiteiden kautta puututaan, heijastaa yhteiskuntamme näkökantoja siihen, mikä on kyseisenä aikakautena sallittua ja mikä on sopimatonta lapsiin kohdistuvaa tai lapsen itsensä toteuttamaa käytöstä. Tutkielman teoriaosuus koostuu selviytymisen ja voimaantumisen käsitteiden määrittelystä ja niitä koskevan tutkimuksen esittelystä. Lisäksi tarkastelen teoriaosuudessa lapsen turvallisen kiintymyksen merkitystä häntä hoitavaan aikuiseen selviytymistä edistävänä tekijänä.
Tutkielmani empiirinen aineisto on luonteeltaan valmis aineisto: Pesäpuu ry:n vuonna 2009 julkaisema tarinakokoelma Pinnalla tarinoita selviytymiseen nuorilta nuorille . Tutkimuskysymyksenäni tarkastelen, minkälaisia selviytymistä ja voimaantumista ilmentäviä tekijöitä sijoitetut lapset ja nuoret tuovat kirjoittamissaan tarinoissa esille. Tutkimuskysymykseeni olen vastannut laadullisen tutkimuksen keinoin. Analysoin sijoitettujen lasten ja nuorten kirjoittamia selviytymistarinoita käyttämällä analyysitapanani teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Poimin tarinoista esiin taustatietoja tavoitteenani saada selville, mikä lapsen tai nuoren näkökulmasta on ollut syy sijoitukseen. Näiden taustatietojen perusteella vanhemman liiallinen alkoholinkäyttö ja perheväkivalta näyttävät olevan tällä hetkellä yhteiskunnassamme sellaisia asioita, joihin puututaan lastensuojelullisin keinoin. Toki näidenkin ilmiöiden taustalta löytyy usein esimerkiksi mielenterveysongelmia. Saamieni tutkimustulosten mukaan sijoitettujen lasten ja nuorten selviytymisessä ja voimaantumisessa merkittävää on ollut suhde sijaisperheeseen. Sijaisvanhempien merkitys tuen ja rakkauden antajana näyttää olleen keskeinen selviytymistä edistävä tekijä. Suhteet sekä biologisiin että sijoituksen kautta saatuihin sisaruksiin vertaisina ja kokemusten jakajina ovat olleet myös arvokkaita. Suhteet biologiseen sukuun näyttäytyvät merkittävinä, olivatpa suhteet sitten katkenneet tai vahvasti elossa. Hyvät muistot lapsuudesta, kuten esimerkiksi kohtaamiset ystävällisten lasta auttaneiden ihmisten kanssa, ovat mielessä vielä myöhemminkin. Biologisesta vanhemmasta nuorta saattaa muistuttaa valokuva tai pehmolelu. Moni mainitsee kirjoituksessaan suhteensa menneisyyteen: osa nuorista haluaa muistaa, osa unohtaa. Muutama nuori on turvautunut rukoukseen lohdun tuojana. Kaikessa selviytymisessä punainen lanka näyttää olleen se, että nuori on tullut nähdyksi ja kuulluksi ja löytänyt paikkansa tässä maailmassa osana jotakin yhteisöä, joista tärkein näyttäisi olevan perhe.
On the way to empowerment a study of coping and empowerment of children and young people living outside their birth home
This master s thesis focused on the coping/resilience and empowerment of children and young people who have not been able to stay and live with their biological parents for reasons concerning child welfare. If we think about the reasons why children are taken away from their biological parents and set to live in foster care we get information about what our society today sees as unacceptable behavior of the child himself/herself or of the parent.
Coping/resilience, empowerment and safe attachment to the parent or person who takes care of the child were themes viewed in the theoretical part of the thesis. The purpose of this thesis (the actual research) was to find out what kind of things have helped young people who live outside their birth homes to cope and to empower. The research method used was qualitative. I analyzed the research material by means of content analysis. The empirical material used consisted of stories about coping written by children and young people who have lived in foster care. The material has been published in 2009 by organization called Pesäpuu ry with the name Pinnalla tarinoita selviytymiseen nuorilta nuorille .
The results showed that the writers view that the reasons why they were sent to live in foster care were substance abuse (mainly alcohol) of the parents and domestic violence. These reasons may though have a lot to do with mental health issues.
A good foster family with parents who support and love the child seems to be an important part of the coping of the child. Also the relationship and shared experiences with biological and other siblings are important. Some kind of relationship with the biological family seems to be important, although there are some young writers who have nothing to do with their biological parents. Memories of good people who helped the child in his/her past life difficulties are something that the writers keep in mind along the way. There also may be some concrete memories; for example a photo or a toy that the child values as a special treasure. Some young writers have found help from praying to God. It seems that no matter what the child s path to coping and empowerment has been it has been extremely important that the child has been seen and heard and able to find his/her special place in the world as a part of some special group. Family seems to be the most important group a child or young person longs to belong to.
Tutkielmani empiirinen aineisto on luonteeltaan valmis aineisto: Pesäpuu ry:n vuonna 2009 julkaisema tarinakokoelma Pinnalla tarinoita selviytymiseen nuorilta nuorille . Tutkimuskysymyksenäni tarkastelen, minkälaisia selviytymistä ja voimaantumista ilmentäviä tekijöitä sijoitetut lapset ja nuoret tuovat kirjoittamissaan tarinoissa esille. Tutkimuskysymykseeni olen vastannut laadullisen tutkimuksen keinoin. Analysoin sijoitettujen lasten ja nuorten kirjoittamia selviytymistarinoita käyttämällä analyysitapanani teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Poimin tarinoista esiin taustatietoja tavoitteenani saada selville, mikä lapsen tai nuoren näkökulmasta on ollut syy sijoitukseen. Näiden taustatietojen perusteella vanhemman liiallinen alkoholinkäyttö ja perheväkivalta näyttävät olevan tällä hetkellä yhteiskunnassamme sellaisia asioita, joihin puututaan lastensuojelullisin keinoin. Toki näidenkin ilmiöiden taustalta löytyy usein esimerkiksi mielenterveysongelmia. Saamieni tutkimustulosten mukaan sijoitettujen lasten ja nuorten selviytymisessä ja voimaantumisessa merkittävää on ollut suhde sijaisperheeseen. Sijaisvanhempien merkitys tuen ja rakkauden antajana näyttää olleen keskeinen selviytymistä edistävä tekijä. Suhteet sekä biologisiin että sijoituksen kautta saatuihin sisaruksiin vertaisina ja kokemusten jakajina ovat olleet myös arvokkaita. Suhteet biologiseen sukuun näyttäytyvät merkittävinä, olivatpa suhteet sitten katkenneet tai vahvasti elossa. Hyvät muistot lapsuudesta, kuten esimerkiksi kohtaamiset ystävällisten lasta auttaneiden ihmisten kanssa, ovat mielessä vielä myöhemminkin. Biologisesta vanhemmasta nuorta saattaa muistuttaa valokuva tai pehmolelu. Moni mainitsee kirjoituksessaan suhteensa menneisyyteen: osa nuorista haluaa muistaa, osa unohtaa. Muutama nuori on turvautunut rukoukseen lohdun tuojana. Kaikessa selviytymisessä punainen lanka näyttää olleen se, että nuori on tullut nähdyksi ja kuulluksi ja löytänyt paikkansa tässä maailmassa osana jotakin yhteisöä, joista tärkein näyttäisi olevan perhe.
On the way to empowerment a study of coping and empowerment of children and young people living outside their birth home
This master s thesis focused on the coping/resilience and empowerment of children and young people who have not been able to stay and live with their biological parents for reasons concerning child welfare. If we think about the reasons why children are taken away from their biological parents and set to live in foster care we get information about what our society today sees as unacceptable behavior of the child himself/herself or of the parent.
Coping/resilience, empowerment and safe attachment to the parent or person who takes care of the child were themes viewed in the theoretical part of the thesis. The purpose of this thesis (the actual research) was to find out what kind of things have helped young people who live outside their birth homes to cope and to empower. The research method used was qualitative. I analyzed the research material by means of content analysis. The empirical material used consisted of stories about coping written by children and young people who have lived in foster care. The material has been published in 2009 by organization called Pesäpuu ry with the name Pinnalla tarinoita selviytymiseen nuorilta nuorille .
The results showed that the writers view that the reasons why they were sent to live in foster care were substance abuse (mainly alcohol) of the parents and domestic violence. These reasons may though have a lot to do with mental health issues.
A good foster family with parents who support and love the child seems to be an important part of the coping of the child. Also the relationship and shared experiences with biological and other siblings are important. Some kind of relationship with the biological family seems to be important, although there are some young writers who have nothing to do with their biological parents. Memories of good people who helped the child in his/her past life difficulties are something that the writers keep in mind along the way. There also may be some concrete memories; for example a photo or a toy that the child values as a special treasure. Some young writers have found help from praying to God. It seems that no matter what the child s path to coping and empowerment has been it has been extremely important that the child has been seen and heard and able to find his/her special place in the world as a part of some special group. Family seems to be the most important group a child or young person longs to belong to.