Arvostava johtaminen terveydenhuollossa
Harmoinen, Merja (2014)
Harmoinen, Merja
Tampere University Press
2014
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-12-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9668-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9668-4
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää validi ja reliaabeli arvostavan johtamisen mittari sekä kuvata, mitä arvostava johtaminen on, miten se toteutuu terveydenhuollon organisaatioissa ja mitä yhteyttä sillä on työhön sitoutumiseen, työstä lähtemiseen, ammatista lähtemiseen, urakehitykseen ja joustavuuteen työssä.
Tutkimus oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin arvostavan johtamisen mittari käsiteanalyysin, kirjallisuuskatsauksen ja delfoi-tutkimuksen avulla. Mittari pilotoitiin ja esitestattiin empiirisesti. Käsiteanalyysin (n = 14) avulla kuvattiin arvostavan johtamisen käsitettä. Kirjallisuuskatsauksen (n = 20) avulla tarkennettiin arvostavan johtamisen kuvausta siitä, mitä arvostavalla johtamisella tarkoitetaan ja miten arvostavaa johtamista on tutkittu. Delfoi-tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa nuoret aikuiset (n = 68 opiskelijaa ja n = 8 nuorta hoitajaa) kirjoittivat kehyskertomuksellisia esseitä (n = 76), joissa he kuvasivat näkemyksiään unelmiensa työstä ja johtamisesta. Näin pyrittiin löytämään täydentävä näkökulma arvostavaan johtamiseen aikaisemman kirjallisuuden lisäksi. Käsiteanalyysin, kirjallisuuskatsauksen ja esseeaineisto analysoitiin sisällön analyysilla. Aikaisempaan tutkimukseen perustuvan kirjallisuuskatsauksen mukaan arvostava johtaminen on ammattitaidon arvostamista, vuorovaikutusta ja yhteistyötä henkilöstön kanssa. Tämän tutkimuksen esseeaineiston mukaan arvostava johtaminen on suunnitelmallista johtamista, tasa-arvoisuutta, osaamisen arvostamista ja työssä jaksamisen edistämistä. Delfoi-tutkimuksen toisessa vaiheessa nuorten aikuisten kirjoittamia esseitä hyödynnettiin poimimalla niistä väittämiä mittariin. Esseitä kirjoittaneet arvioivat kaksi iteraatiokierrosta käsittävällä likert-asteikollisella tutkimuksella, vastasivatko väittämät heidän käsityksiään arvostavasta johtamisesta. Väittämät pilotoitiin hoitotieteellisessä asiantuntijaryhmässä (n = 8) ja esitestattiin kahdessa terveydenhuollon organisaatiossa (n = 229 henkilökuntavastaajaa, 95 johtajaa).
Kehitetyssä mittarissa (AMS 1,0) on 5-portainen Likert-asteikko. Mittarin väittämät (83) jakautuvat suunnitelmalliseen johtamiseen (21), tasa-arvoisuuteen (16), osaamisen arvostamiseen ja työssä jaksamisen edistämiseen (23). Henkilöstön ja johtajien kysymykset olivat sisällöltään samoja, mutta johtajakyselyssä väittämät muutettiin johtajalähtöisiksi. Sitoutumista tutkittiin Allenin ja Mayerin sitoutumismittarin tunneperäistä sitoutumista mittaavilla väittämillä (8). Kyselylomakkeessa oli myös vastaajaa itseään ja hänen nykyistä työtään koskevat taustakysymykset, henkilökunnalle 21 ja johtajille 28, mukaan lukien ammatista lähtemistä (3), työstä lähtemistä (2x13), urakehitystä (7) ja joustavuutta työssä (10) koskevat kysymykset.
Toisessa tutkimusvaiheessa kuvattiin arvostavan johtamisen toteutumista kyselyn avulla (n = 2671 henkilökuntavastaajaa, 426 johtajaa).Aineistosta muodostettiin keskiarvosummamuuttujia pääluokka- ja alaluokkakohtaisesti. Henkilökunnan ja johtajien vastausten riippuvuutta tutkittiin Pearsonin korrelaatiolla ja vastausten keskimääräisiä eroja kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Mittarin pää- ja alaluokittaisia tuloksia vertailtiin taustamuuttujien osalta sekä t-testin että ANOVAn ja sen Post Hoc -testin avulla. Osioiden yhtenäisyyttä tarkasteltiin Cronbachin alfan avulla. Pearsonin korrelaatiokertoimella tutkittiin arvostavan johtamisen yhteyttä sitoutumiseen, työstä lähtemiseen, ammatista lähtemiseen, urakehitykseen ja joustavuuteen työssä.
Arvostava johtaminen toteutui terveydenhuollon organisaatioissa hyvin. Parhaiten toteutui tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Arvostava johtaminen toteutui henkilökunnan mukaan heikommin kuin johtajien mukaan. Työhön sitoutuminen oli keskitasoista. Arvostava johtaminen oli yhteydessä työhön sitoutumiseen siten, että mitä enemmän arvostavaa johtamista oli, sitä enemmän työhön sitouduttiin. Arvostavan johtamisen ja henkilökuntavastaajien mahdolliset nykyiset työstä lähtemissyyt olivat yhteydessä siten, että mitä vähemmän arvostavaa johtamista oli, sitä enemmän työstä lähdettiin. Arvostavalla johtamisella ja henkilökunnan ja johtajien ammatista lähtemisellä ei ollut keskinäistä yhteyttä. Arvostavan johtamisen yhteys urakehitykseen oli kohtalaista. Arvostava johtaminen ei ollut yhteydessä henkilökunnan joustavuuteen työssä, mutta yhteys johtajien joustavuuteen työssä oli siten, että yhteys oli suurin työssä jaksamisen edistämiseen ja pienin osaamisen arvostamiseen.
Näiden tutkimustulosten avulla voidaan lisätä johtamisosaamista terveydenhuollon organisaatioissa ja johtajien koulutuksessa. Arvostavan johtamisen tuloksia voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan ohella myös muihin ammatteihin sekä muille tieteenaloille.
Tutkimus oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin arvostavan johtamisen mittari käsiteanalyysin, kirjallisuuskatsauksen ja delfoi-tutkimuksen avulla. Mittari pilotoitiin ja esitestattiin empiirisesti. Käsiteanalyysin (n = 14) avulla kuvattiin arvostavan johtamisen käsitettä. Kirjallisuuskatsauksen (n = 20) avulla tarkennettiin arvostavan johtamisen kuvausta siitä, mitä arvostavalla johtamisella tarkoitetaan ja miten arvostavaa johtamista on tutkittu. Delfoi-tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa nuoret aikuiset (n = 68 opiskelijaa ja n = 8 nuorta hoitajaa) kirjoittivat kehyskertomuksellisia esseitä (n = 76), joissa he kuvasivat näkemyksiään unelmiensa työstä ja johtamisesta. Näin pyrittiin löytämään täydentävä näkökulma arvostavaan johtamiseen aikaisemman kirjallisuuden lisäksi. Käsiteanalyysin, kirjallisuuskatsauksen ja esseeaineisto analysoitiin sisällön analyysilla. Aikaisempaan tutkimukseen perustuvan kirjallisuuskatsauksen mukaan arvostava johtaminen on ammattitaidon arvostamista, vuorovaikutusta ja yhteistyötä henkilöstön kanssa. Tämän tutkimuksen esseeaineiston mukaan arvostava johtaminen on suunnitelmallista johtamista, tasa-arvoisuutta, osaamisen arvostamista ja työssä jaksamisen edistämistä. Delfoi-tutkimuksen toisessa vaiheessa nuorten aikuisten kirjoittamia esseitä hyödynnettiin poimimalla niistä väittämiä mittariin. Esseitä kirjoittaneet arvioivat kaksi iteraatiokierrosta käsittävällä likert-asteikollisella tutkimuksella, vastasivatko väittämät heidän käsityksiään arvostavasta johtamisesta. Väittämät pilotoitiin hoitotieteellisessä asiantuntijaryhmässä (n = 8) ja esitestattiin kahdessa terveydenhuollon organisaatiossa (n = 229 henkilökuntavastaajaa, 95 johtajaa).
Kehitetyssä mittarissa (AMS 1,0) on 5-portainen Likert-asteikko. Mittarin väittämät (83) jakautuvat suunnitelmalliseen johtamiseen (21), tasa-arvoisuuteen (16), osaamisen arvostamiseen ja työssä jaksamisen edistämiseen (23). Henkilöstön ja johtajien kysymykset olivat sisällöltään samoja, mutta johtajakyselyssä väittämät muutettiin johtajalähtöisiksi. Sitoutumista tutkittiin Allenin ja Mayerin sitoutumismittarin tunneperäistä sitoutumista mittaavilla väittämillä (8). Kyselylomakkeessa oli myös vastaajaa itseään ja hänen nykyistä työtään koskevat taustakysymykset, henkilökunnalle 21 ja johtajille 28, mukaan lukien ammatista lähtemistä (3), työstä lähtemistä (2x13), urakehitystä (7) ja joustavuutta työssä (10) koskevat kysymykset.
Toisessa tutkimusvaiheessa kuvattiin arvostavan johtamisen toteutumista kyselyn avulla (n = 2671 henkilökuntavastaajaa, 426 johtajaa).Aineistosta muodostettiin keskiarvosummamuuttujia pääluokka- ja alaluokkakohtaisesti. Henkilökunnan ja johtajien vastausten riippuvuutta tutkittiin Pearsonin korrelaatiolla ja vastausten keskimääräisiä eroja kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Mittarin pää- ja alaluokittaisia tuloksia vertailtiin taustamuuttujien osalta sekä t-testin että ANOVAn ja sen Post Hoc -testin avulla. Osioiden yhtenäisyyttä tarkasteltiin Cronbachin alfan avulla. Pearsonin korrelaatiokertoimella tutkittiin arvostavan johtamisen yhteyttä sitoutumiseen, työstä lähtemiseen, ammatista lähtemiseen, urakehitykseen ja joustavuuteen työssä.
Arvostava johtaminen toteutui terveydenhuollon organisaatioissa hyvin. Parhaiten toteutui tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Arvostava johtaminen toteutui henkilökunnan mukaan heikommin kuin johtajien mukaan. Työhön sitoutuminen oli keskitasoista. Arvostava johtaminen oli yhteydessä työhön sitoutumiseen siten, että mitä enemmän arvostavaa johtamista oli, sitä enemmän työhön sitouduttiin. Arvostavan johtamisen ja henkilökuntavastaajien mahdolliset nykyiset työstä lähtemissyyt olivat yhteydessä siten, että mitä vähemmän arvostavaa johtamista oli, sitä enemmän työstä lähdettiin. Arvostavalla johtamisella ja henkilökunnan ja johtajien ammatista lähtemisellä ei ollut keskinäistä yhteyttä. Arvostavan johtamisen yhteys urakehitykseen oli kohtalaista. Arvostava johtaminen ei ollut yhteydessä henkilökunnan joustavuuteen työssä, mutta yhteys johtajien joustavuuteen työssä oli siten, että yhteys oli suurin työssä jaksamisen edistämiseen ja pienin osaamisen arvostamiseen.
Näiden tutkimustulosten avulla voidaan lisätä johtamisosaamista terveydenhuollon organisaatioissa ja johtajien koulutuksessa. Arvostavan johtamisen tuloksia voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan ohella myös muihin ammatteihin sekä muille tieteenaloille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4983]