Poliisiammattikorkeakoulun opinnäytetöiden hyödyntäminen oppivan organisaation näkökulmasta
Kortelainen, Hannu (2014)
Kortelainen, Hannu
2014
Turvallisuushallinnon maisteriohjelma - Master's Programme in Security Administration
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411122298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411122298
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään, mitä rakennemuutosten keskellä toimiva poliisiorganisaatio oppii ja miten se hyötyy Poliisiammattikorkeakoulussa (Polamk) ammattikorkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden tuottamasta soveltavasta tutkimustiedosta eli poliisipäällystön tutkinnossa tehdyistä opinnäytetöistä. Oppimis- ja hyötymisnäkökulmaan liittyen tutkielmassa selvitetään myös sitä, onko tässä prosessissa havaittavissa oppivan organisaation piirteitä.
Kvantitatiivisen tutkimusotteen mukaisen tutkimuksen empiirisen aineiston keruu toteutettiin survey- tyyppisesti puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse 202 vastaajalle poliisipäällystön tutkinnon (PPT) suorittaneita henkilöitä, joista suurin osa työskentelee nykyisissä työtehtävissään organisaation keskijohdossa esimiestehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin tehtyjen opinnäytetöiden luonnetta, aiheita ja työelämään liittymistä sekä opinnäytteiden hyödyntämistä ja hyödyntämistapoja työelämäorganisaatiossa. Lisäksi selvitettiin vastaajien suhtautumista opinnäytetyöskentelyyn ja opinnäyteprosessissa tapahtuvaa oppimista, oppimisen siirtymistä sekä ammatillista kehittymistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että poliisiorganisaatio oppii poliisipäällystön tutkinnon opinnäytetöistä asioita, jotka palvelevat ja kehittävät poliisitoimintaa. Organisaatio myös hyödyntää opinnäytetöitä esimerkiksi koulutusmateriaalina, toimintaohjeina ja kehittämistyötä tukevana tietona sekä opiskelijoiden asiantuntijuuden kasvun kautta. Tässä prosessissa on myös oppivan organisaation elementtejä, mutta järjestelmällisen hyödyntämisprosessin puuttuessa, poliisiorganisaatiota ei tämän tutkimuksen ja lähestymiskulman perusteella voida luonnehtia kuitenkaan varsinaiseksi oppivaksi organisaatioksi. Opinnäytetöiden hyödyntäminen on sattumanvaraista ja varsin vähäistä ja esimerkiksi tilaustöinä PPT opinnäytetöitä tehdään vain muutama prosentti. Tutkimuksen mukaan opinnäytetöitä pidetään potentiaalisena tiedon tuottamisen mallina, mutta niiden tehokkaampi hyödyntäminen edellyttäisi organisoidumpaa yhteistyötä Polamkin ja poliisilaitosten välillä.
Kvantitatiivisen tutkimusotteen mukaisen tutkimuksen empiirisen aineiston keruu toteutettiin survey- tyyppisesti puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse 202 vastaajalle poliisipäällystön tutkinnon (PPT) suorittaneita henkilöitä, joista suurin osa työskentelee nykyisissä työtehtävissään organisaation keskijohdossa esimiestehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin tehtyjen opinnäytetöiden luonnetta, aiheita ja työelämään liittymistä sekä opinnäytteiden hyödyntämistä ja hyödyntämistapoja työelämäorganisaatiossa. Lisäksi selvitettiin vastaajien suhtautumista opinnäytetyöskentelyyn ja opinnäyteprosessissa tapahtuvaa oppimista, oppimisen siirtymistä sekä ammatillista kehittymistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että poliisiorganisaatio oppii poliisipäällystön tutkinnon opinnäytetöistä asioita, jotka palvelevat ja kehittävät poliisitoimintaa. Organisaatio myös hyödyntää opinnäytetöitä esimerkiksi koulutusmateriaalina, toimintaohjeina ja kehittämistyötä tukevana tietona sekä opiskelijoiden asiantuntijuuden kasvun kautta. Tässä prosessissa on myös oppivan organisaation elementtejä, mutta järjestelmällisen hyödyntämisprosessin puuttuessa, poliisiorganisaatiota ei tämän tutkimuksen ja lähestymiskulman perusteella voida luonnehtia kuitenkaan varsinaiseksi oppivaksi organisaatioksi. Opinnäytetöiden hyödyntäminen on sattumanvaraista ja varsin vähäistä ja esimerkiksi tilaustöinä PPT opinnäytetöitä tehdään vain muutama prosentti. Tutkimuksen mukaan opinnäytetöitä pidetään potentiaalisena tiedon tuottamisen mallina, mutta niiden tehokkaampi hyödyntäminen edellyttäisi organisoidumpaa yhteistyötä Polamkin ja poliisilaitosten välillä.