Ydinjätepolitiikan osallistava käänne
Kojo, Matti (2014)
Kojo, Matti
Tampere University Press
2014
Valtio-oppi - Political Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-11-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9605-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9605-9
Tiivistelmä
Ydinjätepolitiikan osallistava käänne
Ydinjätehuolto on ollut ydinvoimakeskustelun akilleen kantapää, joka on osaltaan vaikuttanut siihen, että useissa maissa ydinvoimaohjelmat ovat ajautuneet vaikeuksiin, pysähdyksiin ja jopa alasajoon. Ydinjätehuollon ongelmat kulminoituvat pitkälti siihen, missä ja miten ydinjätteitä voidaan säilyttää. Ydinjätehuollon yhteiskunnallisuutta ei ole aina tiedostettu, mitä on pidetty jo pitkään keskeisenä syynä ydinjätehuollon vaikeuksiin.
Tarkastelen tässä väitöskirjassa Suomen ydinjätepolitiikkaa ja erityisesti käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessia poliittisen tyylin näkökulmasta. Tutkimuksessa esittelen kolme erilaista teoreettista poliittisen tyylin analyysitasoa (kansallinen, sektorikohtainen ja toimijakohtainen) ja niistä esitettyä kritiikkiä. Hahmottelen poliittisen tyylin tutkimusotetta, jossa 1) analysoidaan sekä toiminnan säännönmukaisuuksia että poikkeuksia, ja jossa 2) toiminnan, sen aiheuttamien reaktioiden ja toimintakontekstin analysoinnin tavoitteena on ymmärtää poliittisen toiminnan muotoutumista.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin tarkastelu alkaa 1980-luvun alkupuolelta, jolloin paikanvalinta käynnistyi ja päättyy 2010-luvun alkuun, jolloin eduskunta vahvisti toisen kerran periaatepäätöksen loppusijoituslaitoksen laajentamisesta. Työssä on rajauduttu tarkastelemaan tiettyjä toimijoita, tapahtumia ja vaiheita, joiden avulla muodostan kokonaiskuvan tutkimuskohteesta. Tutkimuksessa on neljä päätutkimustehtävää, joiden avulla lähestyn ydinjätepolitiikan osallistavaa käännettä. Päätutkimustehtävinä on analysoida
1) käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintastrategian muotoutumista ja muuttumista. Tässä yhteydessä tarkastelen sekä Suomen ydinvoima- että ydinjätepolitiikkaa ja niissä tapahtuneiden muutosten heijastumista loppusijoituslaitoksen paikanvalintastrategiaan.
2) ydinjätepolitiikan toimeenpanoa ydinjätteen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin osalta. Huomio kohdistuu ydinvoimayhtiöiden omistamaan ydinjäteyhtiö Posivaan, joka vastaa loppusijoituksen toimeenpanosta.
3) paikallista toimintaa ja reaktioita ydinjätteen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessiin. Tutkimuskohteina ovat Eurajoen kunta ja kuhmolainen Romuvaara-liike ja niiden toiminta erityisesti 1990-luvun lopussa.
4) Eurajoen kunnan, sen asukkaiden ja naapurikuntien asukkaiden suhtautumista loppusijoitukseen noin kymmenen vuotta sen jälkeen, kun paikanvalinta oli suoritettu.
Tutkimuksen pääkysymykset ovat: (1) Miksi käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin lähestymistapa on muuttunut Suomessa? (2) Miten ydinjäteyhtiön toimintatavat ovat muuttuneet loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin aikana? Väitöskirjaan sisältyvät yhdeksän artikkelia on järjestetty edellä mainittujen neljän päätehtävän avulla neljään osakokonaisuuteen, jotka ovat 1) politiikka (policy), 2) toimeenpano, 3) paikallinen toiminta ja reaktiot ja 4) jälkiarviointi.
Tutkimuksessa tarkoitan toimijan lähestymistavalla sitä kokonaisuutta, joka sen käyttämien erilaisten toimintakeinojen perusteella voidaan hahmottaa. Lähestymistapa kiteyttää perusajatukset ja -oletukset, jotka ohjaavat toimintaa.
Toimintakeinoilla puolestaan viittaan yksittäisiin menetelmiin, joilla toimija on yhteydessä yleisöihin tai koettaa osallistaa niitä. Yksittäisiin keinoihin on viitattu myös termeillä instrumentti, mekanismi ja tekniikka.
Osallistavalla käänteellä puolestaan tarkoitan poliittista ilmiötä, jossa korostetaan tiedonsaannin avoimuutta, edistetään erilaisin toimenpitein eri toimijoiden välistä vuoropuhelua, laaja-alaista osallistumista ja edustuksellisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Osallistamisella viittaan erityisesti erilaisia osallistavia toimenpiteitä toteuttavan toimijan, kuten esimerkiksi ydinjäteyhtiön, aktiiviseen toimintaan ja siihen liittyviin intresseihin ja tavoitteisiin. Osallistuminen viittaa pikemminkin kansalaisyhteiskunnan omaehtoiseen poliittiseen aktivoitumiseen.
Osallistava käänne toteutui Suomessa luonteeltaan paikallisena, sisällöllisesti kapeasti rajautuneena ja vahvasti edustukselliseen demokratiaan nojaavana. Ydinjäteyhtiö kohdisti osallistamiskeinot kulloisiinkin tutkimuskuntiinsa ja vieläpä lähes yksinomaan missä -kysymyksen ratkaisemiseen. Käänteessä on piirteitä demokraattisesta nurkkakuntaisuudesta.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin lähestymistavan muutoksella ydinjäteyhtiö tavoitteli paikallista hyväksyttävyyttä loppusijoitushankkeelle. 1980-luvun puolivälissä yhtiö sovelsi loppusijoituspaikan valinnassa päätä, ilmoita ja puolusta -lähestymistapaa, mikä osaltaan synnytti vastustusta. Lähestymistapa muuttui 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun kuluessa, jolloin tyylissä korostui tiedottaminen, vuorovaikutteisuus ja myös kumppanuus. Oman erityispiirteensä lähestymistapaan toivat 1990-luvun lopussa Eurajoen kunnan, Posivan ja Teollisuuden Voiman väliset kompensaationeuvottelut, jotka viittaavat markkinoihin perustuvaan lähestymistapaan.
Osallistava käänne tapahtui käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikan valintaprosessissa verraten hitaasti ja maltillisena, mihin vaikutti mielestäni se, että Suomessa käytetyn ydinpolttoaineen huolto ei ajautunut yhtä syvään kriisiin kuin ydinjätehuolto useissa muissa maissa 1980- ja 1990-luvuilla. On myös huomattava, että ydinvoiman merkitys Suomen energiapolitiikassa säilyi 1990-luvulla.
Hallitus ilmaisi myös tukensa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushankkeelle.
Paikallisista kamppailuista huolimatta ydinjätehuollon toimintatapojen uudistaminen sai edetä Suomessa verraten rauhallisesti, jolloin radikaaleilta muutoksilta vältyttiin.
Ydinjätehuolto on ollut ydinvoimakeskustelun akilleen kantapää, joka on osaltaan vaikuttanut siihen, että useissa maissa ydinvoimaohjelmat ovat ajautuneet vaikeuksiin, pysähdyksiin ja jopa alasajoon. Ydinjätehuollon ongelmat kulminoituvat pitkälti siihen, missä ja miten ydinjätteitä voidaan säilyttää. Ydinjätehuollon yhteiskunnallisuutta ei ole aina tiedostettu, mitä on pidetty jo pitkään keskeisenä syynä ydinjätehuollon vaikeuksiin.
Tarkastelen tässä väitöskirjassa Suomen ydinjätepolitiikkaa ja erityisesti käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessia poliittisen tyylin näkökulmasta. Tutkimuksessa esittelen kolme erilaista teoreettista poliittisen tyylin analyysitasoa (kansallinen, sektorikohtainen ja toimijakohtainen) ja niistä esitettyä kritiikkiä. Hahmottelen poliittisen tyylin tutkimusotetta, jossa 1) analysoidaan sekä toiminnan säännönmukaisuuksia että poikkeuksia, ja jossa 2) toiminnan, sen aiheuttamien reaktioiden ja toimintakontekstin analysoinnin tavoitteena on ymmärtää poliittisen toiminnan muotoutumista.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin tarkastelu alkaa 1980-luvun alkupuolelta, jolloin paikanvalinta käynnistyi ja päättyy 2010-luvun alkuun, jolloin eduskunta vahvisti toisen kerran periaatepäätöksen loppusijoituslaitoksen laajentamisesta. Työssä on rajauduttu tarkastelemaan tiettyjä toimijoita, tapahtumia ja vaiheita, joiden avulla muodostan kokonaiskuvan tutkimuskohteesta. Tutkimuksessa on neljä päätutkimustehtävää, joiden avulla lähestyn ydinjätepolitiikan osallistavaa käännettä. Päätutkimustehtävinä on analysoida
1) käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintastrategian muotoutumista ja muuttumista. Tässä yhteydessä tarkastelen sekä Suomen ydinvoima- että ydinjätepolitiikkaa ja niissä tapahtuneiden muutosten heijastumista loppusijoituslaitoksen paikanvalintastrategiaan.
2) ydinjätepolitiikan toimeenpanoa ydinjätteen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin osalta. Huomio kohdistuu ydinvoimayhtiöiden omistamaan ydinjäteyhtiö Posivaan, joka vastaa loppusijoituksen toimeenpanosta.
3) paikallista toimintaa ja reaktioita ydinjätteen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessiin. Tutkimuskohteina ovat Eurajoen kunta ja kuhmolainen Romuvaara-liike ja niiden toiminta erityisesti 1990-luvun lopussa.
4) Eurajoen kunnan, sen asukkaiden ja naapurikuntien asukkaiden suhtautumista loppusijoitukseen noin kymmenen vuotta sen jälkeen, kun paikanvalinta oli suoritettu.
Tutkimuksen pääkysymykset ovat: (1) Miksi käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin lähestymistapa on muuttunut Suomessa? (2) Miten ydinjäteyhtiön toimintatavat ovat muuttuneet loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin aikana? Väitöskirjaan sisältyvät yhdeksän artikkelia on järjestetty edellä mainittujen neljän päätehtävän avulla neljään osakokonaisuuteen, jotka ovat 1) politiikka (policy), 2) toimeenpano, 3) paikallinen toiminta ja reaktiot ja 4) jälkiarviointi.
Tutkimuksessa tarkoitan toimijan lähestymistavalla sitä kokonaisuutta, joka sen käyttämien erilaisten toimintakeinojen perusteella voidaan hahmottaa. Lähestymistapa kiteyttää perusajatukset ja -oletukset, jotka ohjaavat toimintaa.
Toimintakeinoilla puolestaan viittaan yksittäisiin menetelmiin, joilla toimija on yhteydessä yleisöihin tai koettaa osallistaa niitä. Yksittäisiin keinoihin on viitattu myös termeillä instrumentti, mekanismi ja tekniikka.
Osallistavalla käänteellä puolestaan tarkoitan poliittista ilmiötä, jossa korostetaan tiedonsaannin avoimuutta, edistetään erilaisin toimenpitein eri toimijoiden välistä vuoropuhelua, laaja-alaista osallistumista ja edustuksellisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Osallistamisella viittaan erityisesti erilaisia osallistavia toimenpiteitä toteuttavan toimijan, kuten esimerkiksi ydinjäteyhtiön, aktiiviseen toimintaan ja siihen liittyviin intresseihin ja tavoitteisiin. Osallistuminen viittaa pikemminkin kansalaisyhteiskunnan omaehtoiseen poliittiseen aktivoitumiseen.
Osallistava käänne toteutui Suomessa luonteeltaan paikallisena, sisällöllisesti kapeasti rajautuneena ja vahvasti edustukselliseen demokratiaan nojaavana. Ydinjäteyhtiö kohdisti osallistamiskeinot kulloisiinkin tutkimuskuntiinsa ja vieläpä lähes yksinomaan missä -kysymyksen ratkaisemiseen. Käänteessä on piirteitä demokraattisesta nurkkakuntaisuudesta.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen paikanvalintaprosessin lähestymistavan muutoksella ydinjäteyhtiö tavoitteli paikallista hyväksyttävyyttä loppusijoitushankkeelle. 1980-luvun puolivälissä yhtiö sovelsi loppusijoituspaikan valinnassa päätä, ilmoita ja puolusta -lähestymistapaa, mikä osaltaan synnytti vastustusta. Lähestymistapa muuttui 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun kuluessa, jolloin tyylissä korostui tiedottaminen, vuorovaikutteisuus ja myös kumppanuus. Oman erityispiirteensä lähestymistapaan toivat 1990-luvun lopussa Eurajoen kunnan, Posivan ja Teollisuuden Voiman väliset kompensaationeuvottelut, jotka viittaavat markkinoihin perustuvaan lähestymistapaan.
Osallistava käänne tapahtui käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikan valintaprosessissa verraten hitaasti ja maltillisena, mihin vaikutti mielestäni se, että Suomessa käytetyn ydinpolttoaineen huolto ei ajautunut yhtä syvään kriisiin kuin ydinjätehuolto useissa muissa maissa 1980- ja 1990-luvuilla. On myös huomattava, että ydinvoiman merkitys Suomen energiapolitiikassa säilyi 1990-luvulla.
Hallitus ilmaisi myös tukensa käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushankkeelle.
Paikallisista kamppailuista huolimatta ydinjätehuollon toimintatapojen uudistaminen sai edetä Suomessa verraten rauhallisesti, jolloin radikaaleilta muutoksilta vältyttiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4963]