"Odotan häntä kovasti" Sijaisvanhemman mielikuvien kehittyminen tulevasta sijaislapsesta
Mutikainen, Ulla (2014)
Mutikainen, Ulla
2014
Psykologia - Psychology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410282264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410282264
Tiivistelmä
Sijaisäidit suhtautuivat mielikuvissaan tulevaan sijaislapseensa kielteisemmin kuin vertailuryhmän äidit biologiseen lapseensa. Tutkimuksessa tutkitiin sijaislastaan odottavien sijaisäitien 20 ja vertailuryhmän raskaana olevien biologisten äitien 50 mielikuvia tulevasta (sijais)lapsesta, itsestä, itsestä sijaisvanhempana, puolisosta sijaisvanhempana ja omasta äidistä. Mielikuvia mitattiin itsearvointilomakkeella (sijaisäideille ennen sijaislapsen saapumista perheeseen ja biologisille äideille raskausaikana), Interview of Maternal Representations (IRMAG; Ammaniti ym., 1992). Tulokset osoittivat, että sijaisäitien mielikuvat tulevasta sijaislapsesta olivat kaikkien mielikuvaulottuvuuksien osalta kielteisempiä kuin biologisten äitien mielikuvat tulevasta lapsestaan. Sijaisäitien mielikuvat itsestä naisena (emotionaalinen tyyli) ja itsestä sijaisäitinä (äitiyden tyyli) olivat kielteisempiä kuin biologisten äitien mielikuvat. Sijaisäitien mielikuvat omasta äidistä ja puolisosta eivät eronneet vertailuryhmän mielikuvista. Taustatekijät (koulutus, työtilanne, pariteetti ja biologisten lasten lukumäärä) eivät vaikuttaneet sijaisäitien mielikuviin. Havainnot ovat uusia, koska sijaisäitien mielikuvia ei ole aiemmin tutkittu ennen sijaislapsen tuloa sijaisperheeseen. Sijaisvanhempien koulutus ja kokemus saattavat vaikuttaa heidän mielikuviinsa, jolloin mielikuvat voivat olla realistisia. Tehtyjen havaintojen pohjalta on tärkeää, että sijaisvanhemmille taataan riittävä määrä tukimuotoja, kuten työnohjausta ja koulutusta.