Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiedon jakaminen kirjallisuuspedagogiikan verkkokurssilla

Ojanen, Riina (2014)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1414397530.pdf (487.5Kt)
Lataukset: 



Ojanen, Riina
2014

Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410272255
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tapoja, joilla opiskelijat jakavat tietoa verkko-opetuksessa. Tutkimuskohteena on kirjallisuustieteen alalle kuuluva kirjallisuuspedagogiikan kurssi, joka järjestettiin syksyllä 2012 valtakunnallisen virtuaaliopetusverkoston kautta. Kurssin tarkoituksena oli tarkastella kirjallisuuden opetuksen nykytilaa, sekä antaa perustyökalut kirjallisuuden opettamiseen koulussa. Empiirinen aineisto koostuu 10 opiskelijan teemahaastatteluista, ja lisäksi tutkija havainnoi verkkokurssia sen keston ajan.

Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, jotka koskevat tiedon jakamista, verkko-opiskelua sekä ongelmaperustaista oppimista. Tiedon jakaminen nähdään tässä tutkimuksessa osana tiedonhankinnan yhteisöllistä prosessia, sekä olennaisena osana yhteisöllistä ja ongelmaperustaista oppimista.

Kirjallisuuspedagogiikan kurssi oli koottu ongelmaperustaisen oppimisen periaatteiden mukaan, ja se pohjasi vahvasti ryhmätyöskentelyyn ja työelämästä poimittuihin tehtäviin. Opiskelijat kokivat verkon kautta tapahtuvan ryhmätyöskentelyn vaativana. Tehtävien koordinoiminen ja jakaminen oli hankalaa, sillä opiskelijoiden osallistuminen kurssiin oli epäsymmetristä. Myös tavoitteet saattoivat vaihdella ryhmän sisällä, joten aktiivisten ja passiivisten opiskelijoiden välille syntyi konflikteja, jotka liittyvät tehtävän laajuuteen ja kokoamiseen. Silti ryhmien henki oli pääasiassa hyvä, ja kaikkien koettiin tehneen osansa. Opiskelijat olisivat toivoneet enemmän ohjausta ja suuntaviivoja kurssin tutorilta. Kurssin aihepiiriä ja tehtäviä pidettiin motivoivina, sillä niistä sai kosketuspintaa koulutuksen jälkeiseen työelämään.

Kurssilla käytetyn Moodlen ei koettu toimivan erityisen hyvin keskustelupohjaisena oppimisalustana. Muiden viesteihin oli vaikea viitata, ja oman asian koettiin helposti hukkuvan muiden viestien sekaan. Myös teknisiä ongelmia esiintyi esimerkiksi kurssialueelle pääsyn kanssa.

Kirjallisuuspedagogiikan kurssin tarkastelu osoitti, että opiskelijat jakavat tietoa verkkokurssilla ollessaan sitoutuneita opiskelijaryhmään. Sitoutuminen voi tapahtua sosiaalisen kanssakäymisen tai motivoivan sisällön kautta, ja opiskelijan motivaatio voi vaihdella kurssin keston aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste