Tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen ja sukupuolen määritelmät kasvattajayhteisöissä
Pöyry, Henni (2014)
Pöyry, Henni
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212228
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen teemoja varhaiskasvatuksessa, päiväkotien kasvattajatiimien näkökulmasta. Päiväkotimaailmaan sijoittuvia tutkimuksia sukupuolen ja tasa-arvon tematiikasta on tehty jonkun verran aikaisemmin ja niissä on todettu että sukupuolet kohdataan päiväkodin arjessa eriarvoisesti.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kohtaavatko varhaiskasvatuksen pohjalla oleva kasvatustietoisuus ja päiväkodin kasvattajatodellisuus toisensa päiväkodin kasvattajatiimeissä. Painopiste tutkimuksessa on tarkastella tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen ja sukupuolen teemoja varhaiskasvatuksen tiimikontekstissa, sillä päiväkodeissa toteutettavaa varhaiskasvatusta luodaan ja toteutetaan moniammatillisissa kasvattajayhteisöissä. Kasvattajayhteisön toiminnan tulisi perustua jaetuille tulkinnoille kasvatuksen päämäärästä ja ihmiskäsityksestä.
Tutkimus on kasvatustieteellinen tutkimus johon poimittu aineksia myös sukupuolitietoisesta tavasta tarkastella kasvatusta. Tutkimuksen tutkimusmenetelminä ovat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa kasvatustietoisuuden, sukupuolen ja tasa-arvon sekä kasvatustodellisuuden eri osa-alueisiin. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tulkintoja tasa-arvoinen varhaiskasvatus ja sen toteutuminen saavat päiväkotien kasvattajatiimeissä. Tutkimuksessa myös tuodaan esiin kasvattajatiimien jäsenten määritelmät sukupuolesta ja sukupuoleen kohdistuvista oletuksista päiväkodin arjessa.
Tutkimus tuo esiin, kuinka varhaiskasvatuksen käytännön tasolla on haasteena sovittaa yhteen yhtäältä varhaiskasvatusta sääntelevissä asiakirjoissa määritelty arvomaailma sekä kasvattajien omat, kenties piilossakin olevat arvot ja normit jotka joko tietoisesti tai tiedostamatta ohjaavat kasvattajan toimintaa.
Tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen lähtökohtana tulisi olla kasvattajan tietoisuus omista käsityksistään ja arvoistaan jotka ohjaavat kasvatustoimintaa. Sukupuolen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen teemat tulisi saattaa myös koko kasvattajatiimin keskustelunkohteeksi, jotta varhaiskasvatuksen tasa-arvoiseen kohteluun perustuva ajatus toteutuisi kasvattajatiimeissä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kohtaavatko varhaiskasvatuksen pohjalla oleva kasvatustietoisuus ja päiväkodin kasvattajatodellisuus toisensa päiväkodin kasvattajatiimeissä. Painopiste tutkimuksessa on tarkastella tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen ja sukupuolen teemoja varhaiskasvatuksen tiimikontekstissa, sillä päiväkodeissa toteutettavaa varhaiskasvatusta luodaan ja toteutetaan moniammatillisissa kasvattajayhteisöissä. Kasvattajayhteisön toiminnan tulisi perustua jaetuille tulkinnoille kasvatuksen päämäärästä ja ihmiskäsityksestä.
Tutkimus on kasvatustieteellinen tutkimus johon poimittu aineksia myös sukupuolitietoisesta tavasta tarkastella kasvatusta. Tutkimuksen tutkimusmenetelminä ovat teemahaastattelu ja sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa kasvatustietoisuuden, sukupuolen ja tasa-arvon sekä kasvatustodellisuuden eri osa-alueisiin. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tulkintoja tasa-arvoinen varhaiskasvatus ja sen toteutuminen saavat päiväkotien kasvattajatiimeissä. Tutkimuksessa myös tuodaan esiin kasvattajatiimien jäsenten määritelmät sukupuolesta ja sukupuoleen kohdistuvista oletuksista päiväkodin arjessa.
Tutkimus tuo esiin, kuinka varhaiskasvatuksen käytännön tasolla on haasteena sovittaa yhteen yhtäältä varhaiskasvatusta sääntelevissä asiakirjoissa määritelty arvomaailma sekä kasvattajien omat, kenties piilossakin olevat arvot ja normit jotka joko tietoisesti tai tiedostamatta ohjaavat kasvattajan toimintaa.
Tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen lähtökohtana tulisi olla kasvattajan tietoisuus omista käsityksistään ja arvoistaan jotka ohjaavat kasvatustoimintaa. Sukupuolen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen teemat tulisi saattaa myös koko kasvattajatiimin keskustelunkohteeksi, jotta varhaiskasvatuksen tasa-arvoiseen kohteluun perustuva ajatus toteutuisi kasvattajatiimeissä.