Ammattistartti sosiaalisen pääoman vahvistajana
Savikko, Tuula (2014)
Savikko, Tuula
2014
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410212226
Tiivistelmä
Tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen, ammattistartin, merkitystä nuoren sosiaalisen pääoman ja identiteetin vahvistajana. Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2012-2013 ja sen kontekstina toimi yksi ammattistarttiryhmä.
Ammattistartin toimintaa tarkasteltiin Etienne Wengerin sosiaalisen oppimisen käytäntöyhteisö -näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehys muodostui sosiaalisen oppimisen sekä sosiaalisen pääoman muutamista käsitteistä. Tutkimusprosessin aikana kiinnostavaksi tuli selvittää myös, miten ammattistartti toimii ryhmämuotoisena käytäntöyhteisönä. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden aikana pedagogisen opetustoiminnan rinnalla monimenetelmällisesti, jolloin aineistoksi muodostui monimuotoinen kirjoitelma-, lomakekysely- ja dokumenttiaineisto.
Analyysivaiheessa aineistoa kokoavaksi tutkimusmenetelmäksi muodostui kertovan muutosselonteon menetelmä, jonka avulla monimuotoinen aineisto alkoi jäsentyä kerronnalliseksi muutoskertomukseksi. Muutoskertomuksen avainepisodit toivat näkyväksi mekanismin, miten ammattistartti toimii nuoren sosiaalisen vahvistamisen välineenä sekä identiteetin vahvistajana. Muutosmekanismeiksi aineiston perusteella hahmottuivat osallistuminen ryhmän toimintaan, vertaisryhmän tuki sekä kokonaisvaltainen ohjaus. Ammattistartin toiminnan tarkastelu käytäntöyhteisönä toi esille myös luottamuksen vahvistumisen sekä identiteetin eheytymisen.
Tutkimus osoitti, että ammattistartti vahvistaa luottamuksen ja identiteetin sekä osallisuuden ja vuorovaikutustaitojen vahvistumisen myötä nuoren sosiaalista pääomaa, jolla on merkitystä nuoren kiinnittymisessä yhteiskuntaan. Tutkimuksen johtopäätöksiä peilattiin myös viimeaikaiseen nuoria koskevaan syrjäytymiskeskusteluun sekä koulukontekstin ja syrjäytymisen suhteeseen.
Ammattistartin toimintaa tarkasteltiin Etienne Wengerin sosiaalisen oppimisen käytäntöyhteisö -näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehys muodostui sosiaalisen oppimisen sekä sosiaalisen pääoman muutamista käsitteistä. Tutkimusprosessin aikana kiinnostavaksi tuli selvittää myös, miten ammattistartti toimii ryhmämuotoisena käytäntöyhteisönä. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden aikana pedagogisen opetustoiminnan rinnalla monimenetelmällisesti, jolloin aineistoksi muodostui monimuotoinen kirjoitelma-, lomakekysely- ja dokumenttiaineisto.
Analyysivaiheessa aineistoa kokoavaksi tutkimusmenetelmäksi muodostui kertovan muutosselonteon menetelmä, jonka avulla monimuotoinen aineisto alkoi jäsentyä kerronnalliseksi muutoskertomukseksi. Muutoskertomuksen avainepisodit toivat näkyväksi mekanismin, miten ammattistartti toimii nuoren sosiaalisen vahvistamisen välineenä sekä identiteetin vahvistajana. Muutosmekanismeiksi aineiston perusteella hahmottuivat osallistuminen ryhmän toimintaan, vertaisryhmän tuki sekä kokonaisvaltainen ohjaus. Ammattistartin toiminnan tarkastelu käytäntöyhteisönä toi esille myös luottamuksen vahvistumisen sekä identiteetin eheytymisen.
Tutkimus osoitti, että ammattistartti vahvistaa luottamuksen ja identiteetin sekä osallisuuden ja vuorovaikutustaitojen vahvistumisen myötä nuoren sosiaalista pääomaa, jolla on merkitystä nuoren kiinnittymisessä yhteiskuntaan. Tutkimuksen johtopäätöksiä peilattiin myös viimeaikaiseen nuoria koskevaan syrjäytymiskeskusteluun sekä koulukontekstin ja syrjäytymisen suhteeseen.