Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yliopiston laadunvarmistuksen itsearvioinnin menetettelytavat ja niiden toimivuus

Seppänen, Risto (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
gradu07200.pdf (1.438Mt)
Lataukset: 



Seppänen, Risto
2014

Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Higher Education Administration and Management
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-09-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201409102124
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa mielenkiinnon kohteena on suomalaisen yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä sekä sen itsearviointimenettelyt. Työssä selvitetään itsearviointimenettelyjen tavoitteita sekä toteutusta ja tutkitaan sen toimivuutta. Työn päätutkimuskysymys on: millaisia vaikutuksia laadunvarmistuksen itsearviointimenettelyllä on laatuun yliopisto-organisaatiossa?

Työssä käytetään laadullisia tutkimusmenetelmiä ja hyödynnetään tapaustutkimuksellista otetta. Tutkittava tapaus on Lappeenrannan teknillinen yliopisto, josta empiiristä aineistoa on kerätty haastatteluin sekä perehtymällä sen laatutyötä käsitteleviin kirjallisiin aineistoihin. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti.

Tutkimuksen tulosten mukaan näkemykset laadusta, laadunvarmistusjärjestelmistä sekä sen itsearviointimenettelystä vaihtelevat yliopiston sisällä riippuen pääasiassa siitä, millainen käytännön kokemus yliopistoyhteisön jäsenellä on itsearviointimenettelystä: myönteisimmin itsearvioinnin menettelyn ja sen toimivuuden näkevät arvioijana itse toimineet sekä arvioinnin kohteena olleet henkilöt. Sen sijaan auditointeihin osallistumattomat henkilöt näkivät toiminnan pääasiassa turhana ja byrokraattisena sekä osin jopa haitallisena, sen viedessä aikaa omiin päätehtäviin keskittymiseltä. Myös eri henkilökuntaryhmiin sekä eri organisaatiotasolle sijoittuminen vaikuttivat jonkin verran näkemyksiin itsearviointitoiminnan hyödyllisyydestä: opetus- ja tutkimushenkilökuntaan kuuluvat korostivat arviointitoiminnan osalta kehittävää otetta ja asiantuntijatyön vapauden tärkeyttä. Muuhun henkilökuntaan kuuluvat puolestaan näkivät arviointitoiminnassa selkeämmin monitoroinnin ja tarkasti määritellyt prosessit.

Johtopäätöksenä on, että laadunvarmistus ja sen arviointi tulisi saada integroitua nykyistä tiukemmin yliopiston päivittäiseen toimintaan. Arviointitoiminnan kehittämiseksi tarvitaan motivointia, resurssien kohdistamista sekä tiedottamista laadunvarmistuksen tavoitteista ja arviointien tuloksista. Lisäksi laadun mittaristoja sekä arviointien seurantajärjestelmiä tulee kehittää.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32747]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste