Écrire sa vie, vivre son écriture. The Autobiographical Self-Reflection of Annie Ernaux and Marguerite Duras
Nakari, Netta (2014)
Nakari, Netta
Tampere University Press
2014
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2014-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9548-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9548-9
Tiivistelmä
Tutkin väitöskirjassani ranskalaisten kirjailijoiden Annie Ernaux’n ja Marguerite Durasin omaelämäkerrallisissa teksteissä ja kirjailijakommentaarissa esiintyvää itsereflektiota. Lähden liikkeelle oletuksesta, että omaelämäkerrallisten tekstien ja niiden kirjoittajan välillä on symbioottinen yhteys, joka ei perustu pelkästään referentiaalisuuteen. Esitän, että omaelämäkerrallinen kirjoittaminen on kaikenkattava projekti, jossa omaelämäkerrallinen minä ja kirjailija ovat itsereflektiivisten eleiden kautta intensiivisessä, vastavuoroisessa suhteessa toisiinsa.
Kaikki omaelämäkerrallinen kirjoitus viittaa lähtökohtaisesti itseensä. Tämän lisäksi väitöskirjani tarkoitus on osoittaa, että Ernaux’n ja Durasin tekstit sisältävät monenlaisia itsetiedostavuuden ja itseensäviittaavuuden muotoja. Itsereflektio on moniulotteinen ilmiö, joka kattaa tekstin tason metatekstin, tietoisesti luodut yhteydet kirjailijan tuotannon eri osien välillä sekä kirjailijan julkisen kommentaarin kirjoittamisestaan ja työstään. Tutkin työssäni näitä kaikkia sekä erillisinä että toisiinsa vaikuttavina ilmiöinä. Tähän väitöskirjaan kohdeteksteiksi valitut tekstit voidaan nähdä esimerkkeinä kokeellisesta omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta tai jopa autofiktiosta, sillä ne hämärtävät kirjoituksen ja todellisuuden välistä rajaa ja ottavat kantaa omaelämäkerrallisen kirjoituksen mahdollisuuteen ja/tai mahdottomuuteen kuvata todellisuutta. Väitän kuitenkin, että Ernaux’n ja Durasin itsereflektiiviset tekstit myös kertovat elämäntarinaa. Subjektin kuvaus on heidän kirjoittamisensa väline ja tulos. Kaiken kaikkiaan elämäntarinan rakentaminen on oleellinen osa omaelämäkertoja, myös kokeellisia sellaisia.
Esitän myös, että itsereflektio, omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja elämäntarinan rakentaminen tapahtuvat erilaisissa kirjallisissa tiloissa. “Omaelämäkerrallisen tilan” teoreettinen käsite viittaa kirjailijan tuotannon omaelämäkerrallisten ja fiktiivisten osien väliseen vuorovaikutukseen. Väitöskirjassani tutkinkin näennäisen loppumattomia yhteyksiä kohdekirjailijoiden tuotantojen osien ja myös heidän julkisen kommentaarinsa välillä. Loppujen lopuksi esitän, että koko omaelämäkerrallinen prosessi tapahtuu yhdessä itsereflektiivisessä tilassa, joka on käsitteenä laajempi kuin omaelämäkerrallinen tila. Oleellista on myös kuinka Ernaux’n ja Durasin elämäntarinan kertomisen projektit näyttäytyvät intensiivisinä ja intohimoisina sekä muodon että teeman kannalta. Tämä johtuu esimerkiksi teosten jatkuvasta uudelleenkirjoittamisesta, heidän elämiensä ja kirjoittamisen välisen yhteyden painottamisesta, sekä heidän teostensa tietyistä kantavista teemoista, kuten eroottisista rakkaussuhteista.
Metodina hyödynnän deskriptiivistä poetiikkaa ja käytännöllistä lähilukua saavuttaakseni kokonaisvaltaisen kuvauksen ja analyysin omaelämäkerrallisen kirjoittamisen ja itsereflektion yhteispelistä Ernaux’n ja Durasin valikoiduissa teoksissa ja heidän julkisessa kommentaarissaan. Tulkitsen tuloksia oleellisen kirjallisuudentutkimuksen valossa, johon kuuluu esimerkiksi omaelämäkerrallisen tilan ja yleisesti tilan käsite, elämäkirjoittaminen, uudelleenkirjoittaminen ja metatekstuaalisuus. Tämä laaja valikoima teoreettisia näkökulmia auttaa ottamaan huomioon omaelämäkerrallisen projektin moniulotteiset itsereflektiiviset eleet: sekä ne jotka esiintyvät teksteissä itsessään että ne jotka esiintyvät teosten ulkopuolella, eli kirjailijoiden julkisen kommentarin.
Kaikki omaelämäkerrallinen kirjoitus viittaa lähtökohtaisesti itseensä. Tämän lisäksi väitöskirjani tarkoitus on osoittaa, että Ernaux’n ja Durasin tekstit sisältävät monenlaisia itsetiedostavuuden ja itseensäviittaavuuden muotoja. Itsereflektio on moniulotteinen ilmiö, joka kattaa tekstin tason metatekstin, tietoisesti luodut yhteydet kirjailijan tuotannon eri osien välillä sekä kirjailijan julkisen kommentaarin kirjoittamisestaan ja työstään. Tutkin työssäni näitä kaikkia sekä erillisinä että toisiinsa vaikuttavina ilmiöinä. Tähän väitöskirjaan kohdeteksteiksi valitut tekstit voidaan nähdä esimerkkeinä kokeellisesta omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta tai jopa autofiktiosta, sillä ne hämärtävät kirjoituksen ja todellisuuden välistä rajaa ja ottavat kantaa omaelämäkerrallisen kirjoituksen mahdollisuuteen ja/tai mahdottomuuteen kuvata todellisuutta. Väitän kuitenkin, että Ernaux’n ja Durasin itsereflektiiviset tekstit myös kertovat elämäntarinaa. Subjektin kuvaus on heidän kirjoittamisensa väline ja tulos. Kaiken kaikkiaan elämäntarinan rakentaminen on oleellinen osa omaelämäkertoja, myös kokeellisia sellaisia.
Esitän myös, että itsereflektio, omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja elämäntarinan rakentaminen tapahtuvat erilaisissa kirjallisissa tiloissa. “Omaelämäkerrallisen tilan” teoreettinen käsite viittaa kirjailijan tuotannon omaelämäkerrallisten ja fiktiivisten osien väliseen vuorovaikutukseen. Väitöskirjassani tutkinkin näennäisen loppumattomia yhteyksiä kohdekirjailijoiden tuotantojen osien ja myös heidän julkisen kommentaarinsa välillä. Loppujen lopuksi esitän, että koko omaelämäkerrallinen prosessi tapahtuu yhdessä itsereflektiivisessä tilassa, joka on käsitteenä laajempi kuin omaelämäkerrallinen tila. Oleellista on myös kuinka Ernaux’n ja Durasin elämäntarinan kertomisen projektit näyttäytyvät intensiivisinä ja intohimoisina sekä muodon että teeman kannalta. Tämä johtuu esimerkiksi teosten jatkuvasta uudelleenkirjoittamisesta, heidän elämiensä ja kirjoittamisen välisen yhteyden painottamisesta, sekä heidän teostensa tietyistä kantavista teemoista, kuten eroottisista rakkaussuhteista.
Metodina hyödynnän deskriptiivistä poetiikkaa ja käytännöllistä lähilukua saavuttaakseni kokonaisvaltaisen kuvauksen ja analyysin omaelämäkerrallisen kirjoittamisen ja itsereflektion yhteispelistä Ernaux’n ja Durasin valikoiduissa teoksissa ja heidän julkisessa kommentaarissaan. Tulkitsen tuloksia oleellisen kirjallisuudentutkimuksen valossa, johon kuuluu esimerkiksi omaelämäkerrallisen tilan ja yleisesti tilan käsite, elämäkirjoittaminen, uudelleenkirjoittaminen ja metatekstuaalisuus. Tämä laaja valikoima teoreettisia näkökulmia auttaa ottamaan huomioon omaelämäkerrallisen projektin moniulotteiset itsereflektiiviset eleet: sekä ne jotka esiintyvät teksteissä itsessään että ne jotka esiintyvät teosten ulkopuolella, eli kirjailijoiden julkisen kommentarin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4965]